Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-03-08, 21:55
  #1
Medlem
Med större kampsport menas t.ex. MMA eller brottning. Frågan är ställd till dessa då de borde ha mest pengar att få fram bästa träningsmetoderna för. Fick tipset av en f.d. landslagsuttagen i min betydligt mindre sport att försöka ta reda på detta. Själv hade han bara tränat sprintlöpning efter egen idé, och antagligen inte tillräckligt. Efter en liten research här på flashback hittade jag först detta:

Citat:
Ursprungligen postat av Drubas
GSP har ju sagt att om han fick åka tillbaks i tiden och göra om allt igen, så skulle han köra 100% på sprints. Korta burstar med nära på maxfart på det man gör. Munuz och övriga MMA-nissar verkar ha dragit samma slutsatser.

Dock skall man ju veta att de där övningarna är ganska brottningsorienterade. Om man är en tanig jävel som vill stå upp, så kanske Diaz-brödernas approach är bättre.

Det verkar även finnas många som föreslår övningar såsom frivändningar. Hittade denna artikel om hur man gymmar fram explosivitet
http://fitnessguru.se/franticlife/14...h-explosivitet

Men jag söker alltså efter någonting på högre, mer detaljerad nivå.

För övrigt är jag en glad amatör inom taekwondo (i princip bara sparkar används) med tävlingar framför mig, och det kvittar för mig om explosivitetsträningen är på en för hög nivå nu eller inte.
__________________
Senast redigerad av jonre124 2015-03-08 kl. 21:58.
Citera
2015-03-09, 00:01
  #2
Medlem
Friidrottarna har ju utvecklat det där i typ 100 år före MMA dök upp och i princip alla professionella sporter idag har plockat in delar av den träningen, sök på det så hittar du massor.

Träna snabbhet och explosivitet med Mattias Sunneborn
https://www.youtube.com/watch?v=gwe6QPB1n2M
Elite Sprinters Weight Training
https://www.youtube.com/watch?v=QCBBX5W8IQk
Citera
2015-03-09, 00:57
  #3
Medlem
Styrka+snabbhet = kraft.

Squata tungt och gå upp så snabbt du bara kan. Bänka tungt och gå upp så snabbt du bara kan. Militärpressa tungt och få upp den så snabbt du bara kan. Snatcha tungt och få upp den så snabbt du bara kan. Muscleups,snatchs,chinups/pullups,armhävningar i alla dess olika varianter. Handstandpushups etc. Tungt och så snabbt du bara kan. Välta däck,hammare i däck,repklättring etc etc.

Ska vara 1-3 reps per set och sikta på att köra tyngre varje pass. Inga höga reps. Sprinta intervaller och sikta på maxfart. 50 m sprint/200 meter lätt joggning/powerwalk och repeat i 15-30 min.

Så hade jag tränat iallafall.
Citera
2015-03-10, 16:41
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krillekrok77
Friidrottarna har ju utvecklat det där i typ 100 år före MMA dök upp och i princip alla professionella sporter idag har plockat in delar av den träningen, sök på det så hittar du massor.

Träna snabbhet och explosivitet med Mattias Sunneborn
https://www.youtube.com/watch?v=gwe6QPB1n2M
Elite Sprinters Weight Training
https://www.youtube.com/watch?v=QCBBX5W8IQk

Man har säkert tagit därifrån, men jag drömmer ju om att få lite mer detaljerad insiderinformation, det känns som att det som är optimal träning för en kampsportare borde skilja sig litet från en friidrottares med tanke på att ge gärnet konstant eller periodvis inte är samma sak.
Citera
2015-03-10, 16:48
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jarrelka
Styrka+snabbhet = kraft.

Squata tungt och gå upp så snabbt du bara kan. Bänka tungt och gå upp så snabbt du bara kan. Militärpressa tungt och få upp den så snabbt du bara kan. Snatcha tungt och få upp den så snabbt du bara kan. Muscleups,snatchs,chinups/pullups,armhävningar i alla dess olika varianter. Handstandpushups etc. Tungt och så snabbt du bara kan. Välta däck,hammare i däck,repklättring etc etc.

Ska vara 1-3 reps per set och sikta på att köra tyngre varje pass. Inga höga reps. Sprinta intervaller och sikta på maxfart. 50 m sprint/200 meter lätt joggning/powerwalk och repeat i 15-30 min.

Så hade jag tränat iallafall.

Tack för din input, baserar du sprintandets intervall på någon särskild teori eller höftar du bara?

Personligen får jag kanske inte överdrivet mycket ut ur diverse övningar för armarnas explosivitet då jag inte tänkte byta kampsport eller köra mma men det skadar väl inte tråden att få ett fullständigt program
Citera
2015-03-11, 02:23
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonre124
Tack för din input, baserar du sprintandets intervall på någon särskild teori eller höftar du bara?

Personligen får jag kanske inte överdrivet mycket ut ur diverse övningar för armarnas explosivitet då jag inte tänkte byta kampsport eller köra mma men det skadar väl inte tråden att få ett fullständigt program


Aha så du tränar brottning då eller? Brottare tränar ju mycket annorlunda från mmare. Tränade brottning som barn och hörde historier om brottare som gjorde 1000 bodyweight squats 5 ggr i veckan osv. Mycket mer uthållighet i brottning men såklart även styrka. Tror det är vanligare med längre löpningsrundor i hög takt än intervaller. Tex springa 3-5 km om dan och försöka springa den så snabbt som möjligt. Sett brottare ta en viktskiva och rulla den runt överkroppen i 5 min åt gången. Tror du får ta upp det med dina tränare
Citera
2015-03-11, 14:52
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonre124

Men jag söker alltså efter någonting på högre, mer detaljerad nivå.

För övrigt är jag en glad amatör inom taekwondo (i princip bara sparkar används) med tävlingar framför mig, och det kvittar för mig om explosivitetsträningen är på en för hög nivå nu eller inte.

Jag förstår att det kan uppstå missförstånd. Har ingen koll på brottning alls, och om det du säger stämmer kanske jag inte får så mycket hjälp av att fråga brottare om explosivitet. Kanske boxare vore bättre? Taekwondo har väldigt mycket pauser i sig jämfört med att köra gärnet konstant och matcherna är kortare även om det kan vara flera på samma dag, men i och med att det är en sån liten sport kan tänkas att man kan få hjälp av att få reda på nya rön från större sporter.
Citera
2015-03-13, 01:18
  #8
Medlem
När det gäller att utveckla explosivitet så är olympisk tyngdlyftning överlägset.
Citera
2015-03-14, 18:00
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cygnus-X
När det gäller att utveckla explosivitet så är olympisk tyngdlyftning överlägset.

Är det ryck/snatch och stöt/clean and jerk det jag borde fokusera på menar du?
Citera
2015-03-21, 10:10
  #10
Medlem
Det kanske inte är så vanligt att folk med insikt över explosivitetsträning på hög nivå inom kampsport använder flashback?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback