Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-03-08, 21:15
  #1
Medlem
Hej!

Det gäller sjukdomar som negrer i större utsträckning ön andra har. Om läkarna identifierar dom tror ni då att cencuren tillåter att dom berättar om dom ?

mvh
Citera
2015-03-08, 21:18
  #2
Medlem
ByeByeBostons avatar
Vilken censur skulle det vara som reglerar vad läkare får säga?
Citera
2015-03-08, 21:20
  #3
Medlem
Antivalents avatar
Malignt melanom har ju bara vita. Inte så att det är kontroversiellt, vad menar du?
Citera
2015-03-08, 21:22
  #4
Medlem
Läkare identifierar genetiska sjukdomar via generna.
Mina DNA-prover gör att jag kan kolla upp sjukdomar. jag förstår inte hur du kan få det till rasism.

Genom att undersöka gener när vi vill ha gener så kan du få reda på dina risker oavsett om du är vit eller svart.

Jag ser inte hur något förlegat rassystem skulle vara aktuellt här.
__________________
Senast redigerad av Daudodidi 2015-03-08 kl. 21:28.
Citera
2015-03-08, 23:32
  #5
Medlem
Nej, en sådan yttrandefrihet verkar vara förbjuden.

Svarta har väldigt mycket lättare att utveckla diabetes än vita, men det finns förmodligen inte en enda läkare i sverige som skulle säga att "Du som är svart måste se upp mer än en vit med om du blir tjock"

Samma med svartas större benägenhet till sjukdomar orsakade av d-vitaminbrist, det är liksom samma rekommenderade mängd ad-droppar för svarta bebisar som till vita, när de svarta säkert behöver dubbelt så mycket. Svarta är inte anpassade till vår brist på solljus vilket lätt kan avhjälpas via kosttillskott och att rekommenderas att lägga utlandssemester på vinterhalvåret istället för på sommaren - men det är förmodligen rasism att säga att de inte är anpassade och behöver kompensera.
Citera
2015-03-08, 23:48
  #6
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.gegge
Nej, en sådan yttrandefrihet verkar vara förbjuden.

Svarta har väldigt mycket lättare att utveckla diabetes än vita, men det finns förmodligen inte en enda läkare i sverige som skulle säga att "Du som är svart måste se upp mer än en vit med om du blir tjock"

Samma med svartas större benägenhet till sjukdomar orsakade av d-vitaminbrist, det är liksom samma rekommenderade mängd ad-droppar för svarta bebisar som till vita, när de svarta säkert behöver dubbelt så mycket. Svarta är inte anpassade till vår brist på solljus vilket lätt kan avhjälpas via kosttillskott och att rekommenderas att lägga utlandssemester på vinterhalvåret istället för på sommaren - men det är förmodligen rasism att säga att de inte är anpassade och behöver kompensera.

Ett tips: Prova att googla innan du kommer med dina "förmodligen" nästa gång. Det tog mig exakt 10 sek (sökord: Läkare Somalier D-vitaminbrist) att hitta en artikel som debunkar dina spekulationer:

http://www.lakartidningen.se/Functio...rticleId=18401

SVD hade nyligen också en debattartikel som tar upp problemet:

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt...st_4260661.svd

EDIT: Och med det kan vi också konstatera att "snillen spekulerar" som startade tråden var på fel spår också. Här f ö en artikel till som handlar om att det var mycket vanligare med svår sepsis hos svarta amerikaner ("negrer" om ni nu inte kan undertrycka ert tourettiga behov av att få använda det ordet) än hos övrig befolkning:

http://www.lakartidningen.se/OldWebA.../2151_2153.pdf
__________________
Senast redigerad av MrFold 2015-03-08 kl. 23:53.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback