Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-03-08, 18:11
  #1
Medlem
Jag har en hårddisk som jag försöker att formatera windows på, jag vet att hårddisken inte är tom men den fungerar inte att varken boota eller att formatera. Ska gå in lite mer i detalj.

När jag har hårddisken i datorn och försöker starta den normalt så stannar det upp precis efter startskärmen, alltså där man kan trycka F8 för att komma till BIOS osv. Det enda som syns efter det är ett permanent bindestreck uppe i vänstra hörnet som inte blinkar eller någonting. Har väntat väldigt länge men ingenting händer och det händer även ingenting om jag trycker på diverse tangenter och har mig.

Jag har testat att formatera om hårddisken genom att köra via en windows 7 skiva från DVD-läsaren i datorn (givetvis ändrat bootorder i BIOS), denna skiva har jag använt förut och den har fungerat klockrent. Men med just denna hårddisk så stannar det upp väldigt tidigt, innan jag kunnat konfigurerat något inför installationen, med en svart skärm och en muspekare som dock går att röra på. Inget mer än det händer så jag tänkte på att jag skulle testa att rensa hela hårddisken på ett annat sätt.

Via en adapter som gör att hårddisken går att koppla in som en vanlig extern hårddisk i datorn tänkte jag gå in i "Enhetshanteraren" och radera allt för att sedan formatera partitionen/partitionerna. Men problemet hamnar i att det inte går att hitta hårddisken där, adaptern funkar klockrent, den lyser och man hör att hårddisken jobbar, men går inte att göra någonting alls med hårddisken.

Det är väl allt jag egentligen kan förklara om mitt problem och tänkte då kolla om det finns något snille här som vet vad jag skulle kunna göra för att rädda denna hårddisk?
Citera
2015-03-08, 18:20
  #2
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Och du har provat med annan SATA/IDE-kabel + strömkabel?
Citera
2015-03-08, 18:31
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Och du har provat med annan SATA/IDE-kabel + strömkabel?

Kan kanske vara bra att tillägga att detta handlar om en laptop hårddisk. Har testat en annan hårddisk med adaptern och det fungerade utmärkt så det är den förmodat trasiga hårddisken som strular.
Citera
2015-03-08, 18:43
  #4
Medlem
ljudkellgrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Och du har provat med annan SATA/IDE-kabel + strömkabel?
Fast det torde han ha gjort när han kopplat in den som en "extern hårddisk".

När jag läser beskrivningen drar jag mig till minnes att ett liknande fel uppstod för mig för någon månade sedan då jag behövde återinstallera ett W8 system från en backup. Då handlade det om fel i MBR/GPT. Något som windows inte är känt för att kunna hantera så bra. Jag kollade upp vilket Windows 8 skulle ha, men vill minnas att det ändå slutade med att jag fick det att fungera med det andra.

Lite luddigt kanske. Ska se om jag sparade några länkar när jag kommer åt en annan dator.
Citera
2015-03-08, 18:53
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ljudkellgren
Fast det torde han ha gjort när han kopplat in den som en "extern hårddisk".

När jag läser beskrivningen drar jag mig till minnes att ett liknande fel uppstod för mig för någon månade sedan då jag behövde återinstallera ett W8 system från en backup. Då handlade det om fel i MBR/GPT. Något som windows inte är känt för att kunna hantera så bra. Jag kollade upp vilket Windows 8 skulle ha, men vill minnas att det ändå slutade med att jag fick det att fungera med det andra.

Lite luddigt kanske. Ska se om jag sparade några länkar när jag kommer åt en annan dator.

Lite luddigt är det då jag inte är väldigt kunnig med alla dessa termer så jag vet inte riktigt vad MBR/GPT är. Blev heller inte klokare av att googla, bara att MBR använder sig av vanliga BIOS och GPT använder sig av UEFI. Men om du finner länkarna kanske det kan vara till hjälp!
Citera
2015-05-30, 20:13
  #6
Medlem
NightWalker1s avatar
jag har en WD my book (som några förmodligen redan känner till) och den strular som sjutton.
det krävs många omstarter av disken innnan den ploppar upp i windows (7).

jag har lyckats kopiera över det mesta från den till annan disk men många filer går inte att få över, kopierings-stapeln stannar bara och inget händer.

jag har provat det där alternativet att scanna disken när den startar upp men inget händer när jag försöker med det.

just nu håller jag på att kolla efter dåliga sektorer med programmet aomei partition assistant.
disken är på 3tb och den har bara kommit 1% på vägen och det står att det ska ta 37 timmar att slutföra.

är det värt att vänta på? kan detta hjälpa på något sätt eller bör jag göra nått annat?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback