Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2018-01-16, 11:32
  #37
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
Hon var musikelev, spelade piano. Faktiskt inte dum, men väldigt okritisk till auktoriteter. Som skapligt flytande västerlänning hamnade man lite på piedestal på den tiden. Var med i TV ett flertal gånger endast av den anledningen. Numera vimlar det av folk som kan japanska, på den tiden (tidigt 80-tal) var det ganska unikt.

Vad fick du göra på TV?
Citera
2018-01-16, 14:07
  #38
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Vad fick du göra på TV?

Berodde på program. Ibland var jag på News Station (som jag tror är nedlagt, ser aldrig på TV längre tycker japansk TV befordrar imbecillitet) och kommentera händelser i Europa, ge något slags kulturellt perspektiv, och så var jag ibland med popsnören och pratade om nordiska artister, mest svenska. Kommer ihåg att jag berättade om Benny i Hep Stars och Björn i Hootenanny Singers. Även om Gessle före Roxette, men Marie Fredriksson kunde jag för lite om. Stjärnan dalade snabbt.
Citera
2018-01-17, 10:02
  #39
Medlem
Kumabjorns avatar
Korrigering.

Tydligen går det inte att redigera inlägg efter en viss tid. I ett tidigare inlägg blev formuleringen att jag var med på TV under tidigt 80-tal. Tidigt 80-tal var när jag kom till Japan, TV medverkan var på senare hälften av 80-talet. Bör kanske då nämna att jag också var med på ett NHK program (eller om det var NHK G) som var en bisarr upplevelse. De hade sökt efter västerlänningar som behärskar japanska på universiteten runt Tokyo. En australiensk kompis och jag, som gick i Yokohama, blev tillfrågade och tyckte det kunde vara kul.

Vad de inte talade om för oss var att de ville vi skulle kunna japanska för att produktionsassistenterna (PA) endast behärskade det. När programledaren sedan dök upp talade han till oss på en tramsig obegriplig engelska och ville tydligen att vi skulle svara honom på engelska. Det handlade om att han skulle framstå som en fena på engelska tydligen. Men det fattade vi inte då. Så australiensaren och jag började görra narr av hans engelska på japanska. Det skulle vi inte gjort, vi åkte ut efter ungefär en kvart. Men vi fick betalt.
Citera
2018-01-19, 03:57
  #40
Medlem
Domyojis avatar
Oj, hade ingen aning att du var en daisempai likt Dag Klingstedt och han dansken Kurogane pa gaijinpot.

Far bocka o be om ursakt for eventuella tidigare forolampningar.

Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
Korrigering.

Tydligen går det inte att redigera inlägg efter en viss tid. I ett tidigare inlägg blev formuleringen att jag var med på TV under tidigt 80-tal. Tidigt 80-tal var när jag kom till Japan, TV medverkan var på senare hälften av 80-talet. Bör kanske då nämna att jag också var med på ett NHK program (eller om det var NHK G) som var en bisarr upplevelse. De hade sökt efter västerlänningar som behärskar japanska på universiteten runt Tokyo. En australiensk kompis och jag, som gick i Yokohama, blev tillfrågade och tyckte det kunde vara kul.

Vad de inte talade om för oss var att de ville vi skulle kunna japanska för att produktionsassistenterna (PA) endast behärskade det. När programledaren sedan dök upp talade han till oss på en tramsig obegriplig engelska och ville tydligen att vi skulle svara honom på engelska. Det handlade om att han skulle framstå som en fena på engelska tydligen. Men det fattade vi inte då. Så australiensaren och jag började görra narr av hans engelska på japanska. Det skulle vi inte gjort, vi åkte ut efter ungefär en kvart. Men vi fick betalt.
Citera
2018-01-19, 04:04
  #41
Medlem
Domyojis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
utbildade japanska män är mer trogna

Fast detta gar ju emot det vi pratade i annan trad om hur tjejer nar de val gift sig o skaffat barn slapper allt som har med karlek o gora for nu ar man familj, och da ar tydligen gubbens pengar det enda intressanta - vilket gor att enda sattet for han o fa loss sin stress av att vara tvungen o jobba 24/7 e genom att ga pa fuzoku elr ja, kopa horor om vi ska oversatta verbalt. medan bruttan sitter hemma pa roven o mar bra for att i japan ar det ett yrke att vara hemmafru.

(hur fan kan en tjej vara kallad arbetslos nar hon e singel men sedan fa 'statusen' hemmafru bara for att hon e gift? sa javla uraldrat o sjukt...)

generaliserat perhaps, men likval ett existerande samhallsproblem ur vasterlandska ogon.

Gillar folks stories, thanks for sharing. Japsar e bra cray.
Citera
  • 3
  • 4
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2536451

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback