Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-03-07, 22:41
  #1
Medlem
Köpte en ny processor, monterade upp allt, satte igång datorn, allt gick bra... Tills... Spelen jag lirar hackar upp sig(Händer två gånger i minuten). Kollade för att få reda på att jag bara får ut 2.88ghz av 3.5 :S

Alltså, det funkar ju, spelen är stabilare och så... Tills det hackar upp sig, så det kan ju inte vara monterat fel liksom, vad är det som händer?

http://fuskbugg.se/dl/bqgCWF/Untitled.jpg
Citera
2015-03-07, 22:58
  #2
Medlem
internetpolisens avatar
Har du kollat om det kan vara någon inställning i BIOS som felar? Kanske att du måste bygla om någonstans på moderkortet?
Citera
2015-03-07, 23:02
  #3
Medlem
BigFatCones avatar
Moderna processorer går bara på max om dom måste. Hitta ett program som mäter cpuhastighet över tid och sen dra igång Prime95 eller något så ska du se att processorn går i maxfart.
Citera
2015-03-08, 01:27
  #4
Medlem
BigFatCones avatar
Ser förresten att programmet RealTemp visar processorhastigheten i realtid. I Windows och i stort sett idle ligger min processor flera hundra megahertz under vad den är klockad i men så fort jag drar i gång något processorintensivt så går hastigheten i topp.
Citera
2015-03-08, 01:38
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av internetpolisen
Har du kollat om det kan vara någon inställning i BIOS som felar? Kanske att du måste bygla om någonstans på moderkortet?

Tror på detta jag också.
Kan du länka processorn?
Förmodligen så menar dom att CPUn "kan" komma upp i dom hastigheterna.
Denna t.ex http://www.inet.se/produkt/5310054/i...-5-ghz-haswell

Hastighet 3,5 GHz, Max turbo 3.9 GHz

Tror man behöver aktivera "turbo" i BIOS, finns säkerligen ett motsvarande alternativ för AMD processorer.

Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Moderna processorer går bara på max om dom måste. Hitta ett program som mäter cpuhastighet över tid och sen dra igång Prime95 eller något så ska du se att processorn går i maxfart.

Sant.
Så även om det hackar så är det förmodligen inte pga processorn, utan kanske grafikkortet.
Processorn skulle helt enkelt "klocka upp" sig om det behövdes.
Citera
2015-03-08, 07:37
  #6
Medlem
.Strix0rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSvensson
Tror på detta jag också.
Kan du länka processorn?
Förmodligen så menar dom att CPUn "kan" komma upp i dom hastigheterna.
Denna t.ex http://www.inet.se/produkt/5310054/i...-5-ghz-haswell

Hastighet 3,5 GHz, Max turbo 3.9 GHz

Tror man behöver aktivera "turbo" i BIOS, finns säkerligen ett motsvarande alternativ för AMD processorer.



Sant.
Så även om det hackar så är det förmodligen inte pga processorn, utan kanske grafikkortet.
Processorn skulle helt enkelt "klocka upp" sig om det behövdes.

Vad jag vet så behöver inte turbo aktiveras, utan CPU'n kan dra upp i den hastigheten om det bara är en enda kärna som används. Däremot om man drar ner CPU volten så drar man ner på hur snabbt processorn kan arbeta.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback