Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-03-07, 15:57
  #1
Medlem
Hej, ska göra lunchkorv, mos och senapssås och vill ha tips på vilka senaper man kan ha i, hemma har jag Johnnys senap, slotts vanliga, apotekets julsenap och http://www.senapsfabrikorn.se/images/img/knarullad.jpg men går gärna på ICA och köper andra sorter.
Vilka tror ni passar? Recept på grundsåsen utan senap hade uppskattats, smaksättningen med senap gör jag helst på fri hand (med tips härifrån) jag tycker om sötstark senap men vet inte om det passar i senapssås.
Citera
2015-03-07, 16:05
  #2
Medlem
Slotts senap, eller motsvarande senap tror jag du skall undvika, kan inte bli gott i såsen.
Citera
2015-03-07, 16:07
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjuyat
Hej, ska göra lunchkorv, mos och senapssås och vill ha tips på vilka senaper man kan ha i, hemma har jag Johnnys senap, slotts vanliga, apotekets julsenap och http://www.senapsfabrikorn.se/images/img/knarullad.jpg men går gärna på ICA och köper andra sorter.
Vilka tror ni passar? Recept på grundsåsen utan senap hade uppskattats, smaksättningen med senap gör jag helst på fri hand (med tips härifrån) jag tycker om sötstark senap men vet inte om det passar i senapssås.

Jag brukar göra en bechamelsås som jag sedan kryddar med pepparrot och senap.
Jag brukar ta den senapen som jag är mest sugen på. Oftast blir det slotts orginal för den har jag alltid hemma.
Citera
2015-03-07, 16:10
  #4
Medlem
Skulle nog ta en grovkornig, den knärullade eller Apotekets.
Absolut inte Johnnys.
Citera
2015-03-07, 16:39
  #5
Medlem
framtands avatar
Västervik, Dijon och vanlig svensk slotts brukar jag blanda till rätt smak. Västervikarn är riktigt bra till mycket.
Citera
2015-03-07, 16:55
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av framtand
Västervik, Dijon och vanlig svensk slotts brukar jag blanda till rätt smak. Västervikarn är riktigt bra till mycket.
Västervik ja, så underbar & slät.. Måste inhandlas, någon mer som vill tycka till om Johnnys? Vilken dijonsenap föredras då? Brukar ha en osötad men den kanske passar dåligt iomed att det är senapen som står för smaksättningen, den osötade är inte särskilt god att äta "rent", fast det kanske inte osötad är heller?
Citera
2015-03-07, 16:57
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avunggnuva
Slotts senap, eller motsvarande senap tror jag du skall undvika, kan inte bli gott i såsen.
Jag kan tänka mig att slotts senap eller liknande är ganska viktig, för att ge den ordentlig "grund" senapssmak, sen lite andra senaper för att styra smaken dit man vill, om man bara använder en starkare senap så smakar det inte så mycket senap då man inte vill ha i så mycket, likadant med en söt.
Mina teorier iaf..
Citera
2015-03-07, 17:32
  #8
Medlem
MeanMEs avatar
Brukar köra en vanlig bechamelsås med grovkornig skånsk senap i.
Citera
2015-03-07, 17:53
  #9
Medlem
sinkaduss avatar
Sällar mig till alla de andra och rekommenderar en Bechamelsås. Senapen är ju det viktigaste. Slotts starka har en fin klassisk smak som alltid håller tycker jag. Vill du ha lite sötma så kör med Västervik. Collmans färdigblandade som finns att köpa i små burkar tycker jag är den bästa om du ska ha en sås med bett i. Collmans är både stark och har mycket smak åt det lite rundare hållet. En fransk Dijon, gärna av märket Maille ger också ett fint bett med sin styrka. Dock präglas smaken lite mer åt vinägerhållet och upplevs som lite vassare än Collmans.

Jonnys har tyvärr blivit förstörd när Druvan köpte upp varumärket. Dom har ändrat på originalreceptet. Synd för det var en fin senap. Nu försöker dom bara göra pengar på varumärket och lanserar den ena produkten efter den andra. Har provat en del men det var inga höjdare...
Citera
2015-03-08, 14:02
  #10
Medlem
helpantads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Brukar köra en vanlig bechamelsås med grovkornig skånsk senap i.
Exakt!
Citera
2018-02-15, 15:04
  #11
Avstängd
Sherberts avatar
Nagon som testat med Colman's senap (enda jag kan fa tag pa)?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback