Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-03-07, 15:15
  #13
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Det där var så mycket skitsnack så jag tror det är bäst om du kollar din tunga så att den inte är helt borta.

SD har för tusan politiker som har dömts och suttit i fängelse för misshandel, skattebrott osv, nej majoriteten av brottslingar röstar inte på V och S utan de röstar inte överhuvudtaget medan de som faktiskt röstar, röstar precis som alla andra i landet och det är på det parti som de anser står dem närmst.

Såväl S och i (något) mindre mån SD är fullständigt dominanta i de socialgrupper som merparten av våra brottslingar tillhör (fördelningen varierar naturligtvis inom de olika socialgrupperna).

Gissningsvis är även V överrepresenterade men förmodligen i mindre utsträckning än såväl S som SD.
--
Det första påståendet går att leda i bevis, det andra är en spekulation.
Citera
2015-03-07, 15:44
  #14
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lorddesh
Hur idioterna ovan gör kopplingen "SD har kriminella medlemmar alltså är paritet för kriminalitet" låter jag vara osagt, de flesta ser idiotin i resonemanget ändå

Om du tolkar det som att SD är ett parti för kriminella tyder det mer till din oförmåga att läsa och koppla ihop ett och ett då det inte är vad som har sagts.

Alla partier har medlemmar som någon gång har dömts för ett brott, MP har mig veterligen en dömd pedofil som även sitter i riksdagen och alla de övriga partierna har medlemmar som har dömts för allt från förtal och misshandel till skattefusk och våldtäkt.

Men att anta att brottslingar absolut inte skulle dras till SD enbart för att SD har en annan syn på hur de skall straffas än de övriga partierna är lika hjärndött som att säga att folk som nyttjar marijuana aldrig skulle rösta på ett parti som inte vill legalisera det.
__________________
Senast redigerad av Ondahamstern 2015-03-07 kl. 16:08.
Citera
2015-03-10, 17:26
  #15
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Småkriminella som inte duger till mer avancerad brottslighet utan mest sitter och suger på en haschpipa är helt klart vänsterpartister.
Yrkeskriminella röstar inte men men när de blir lite äldre och slutat fördelar de säkert ut sina röster på de röda partierna, därför att de ser bidragspartierna som enda alternativet till tjuveri.
Citera
2015-03-10, 20:29
  #16
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
"Kriminella" som i alla som blivit dömda för något alls någonsin röstar som alla andra.
Grovt/yrkeskriminella röstar förmodligen inte alls då de ganska högaktningsfullt skiter i samhället och i synnerhet politik.
Citera
2015-03-12, 21:43
  #17
Avstängd
orrtupps avatar
Nu är jag väl knappast rätt man att svara på detta eftersom jag hatar kriminella, men VORE jag kriminell så skulle jag naturligtvis rösta på ett parti som står på dom kriminellas sida.
V eller kanske MP vore väl det naturliga valet, dom vill ju inte ha några straff och ogillar ju äganderätt och lag och ordning.
Citera
2015-03-13, 16:07
  #18
Medlem
Impertinents avatar
För sådär 10-15-20 år sedan läste jag i ICA-kuriren en artikel just om detta ämne. Bland kåkfararna var socialdemokraterna det populäraste partiet. Tyvärr har jag ingen länk som styrker detta. Jag orkar inte heller gå till något universitetsbibliotek och leta upp artikeln.

På den tiden hade de flesta inte ens hört talas om SD, men jag tvivlar på att kriminella personer skulle vara överrepresenterade bland deras sympatisörer, inte minst med tanke på hur fängelseklientelet ser ut: Betänk att vissa anstalter har mer än 80% interner med invandrarbakgrund. Tänk samtidigt på hur röstningsmönstret ser ut i Rosengård m. fl. kaosförorter. Där röstar de flesta på (S), som i Socialbidrag. Min gissning är att Socialdemokraterna har större andel sympatisörer i fängelserna i dag, än då jag läste artikeln i ICA-kuriren.
Citera
2015-03-13, 16:31
  #19
Medlem
Tror nog de stora latmaskvurmande partierna S och V är kraftigt överrepresenterade. Tror också SD är överrepresenterade bland svenskar som gärna skyller sina tillkortakommanden på invandrare (tror inte de är insatta nog att känna till SDs kriminalpolitik). Tror även M är överrepresenterade då en typ av brottslingar är ofta individualister, och M är (var) ett parti för dessa. Då tänker jag på ekobrott, tillgreppsbrott, bedrägeri, m.m. Jag gissar på att många brottslingar helt enkelt chansar och röstar efter snyggaste partiledare osv pga ointresse för politik.

Säger "tror" för jag har ingen statistik att backa upp detta med.
Citera
2015-03-27, 19:15
  #20
Medlem
Förlorar inte kriminella rätten att få rösta? Man kan säga att kriminella handlingar är ett brott mot demokratin. Varför ska de som inte följer demokratiskt fattade beslut(lagen) få lov att rösta?
Citera
2015-03-27, 19:19
  #21
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carma
Förlorar inte kriminella rätten att få rösta? Man kan säga att kriminella handlingar är ett brott mot demokratin. Varför ska de som inte följer demokratiskt fattade beslut(lagen) få lov att rösta?

Alla svenska medborgare innehar rösträtt det är mig veterligen bara USA som klipper bort sina egna medborgares rättigheter enbart för att de har begått ett brott.

Att kunna rösta i ett demokratiskt land är en rättighet och att ta bort denna rättighet oavsett vilket brott som har begåtts är att spotta på de demokratiska principerna.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback