Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-03-07, 10:45
  #1
Medlem
försökte hitta en tråd om detta, men hittade ingen. Problemet är att tjejen jag dejtar var tillsammans med en riktig tokstolle, nu förföljer han henne, eller har hållit på i två år. Först idag när vi började prata om datasäkerhet kom hon på att han har nyckeln till hennes router, alltså han kan använda hennes eget nätverk för att skicka hot och trakassera henne och mig. Kan vi ändra detta så att han inte kommer in längre på routern? Man skriver ju in den nyckeln som finns fabrikinställd back på routern, men kan man ändra denna på något sätt?
Bak på routern finns både en "wireless key" och "wireless pin".
Eller kan man skapa ytterligare ett lösenord för att få tillgång till routern?
Tacksam för svar.
Citera
2015-03-07, 10:49
  #2
Medlem
routern är en Thomson
Citera
2015-03-07, 11:01
  #3
Moderator
Protons avatar
IT-säkerhet: allmänt --> Hårdvara (Nätverk)
/Moderator
Citera
2015-03-07, 11:02
  #4
Medlem
Vanligen loggar man in med webbläsaren så har du en sida med inställningar. Vanliga adresser är 192.168.0.1 eller 192.168.1.1 men hittar du inget där kan du köra kommandot "route" (eller "route print" i windows) och hitta din gatewayadress där.

Annars kan du säkert hitta manualen till routern på nätet.
Citera
2015-03-07, 14:55
  #5
Medlem
Gores avatar
Jag började iaf med att hämta instruktionen på nätet och skrev ut de sidor som jag behövde.
Sedan kopplade ifrån anslutningarna till den och utförde en återställning till ursprungsläge (på min sticker man in ex, vis ett gem i ett litet hål på sidan för att påverka återställning)

När detta är utfört så loggar man in (192.168.0.1 eller 192.168.1.1) som exempel och sätter ett nytt lösenord som man skriver upp - viktigt :-)

Sedan kan man i inställningarna se vad som är anslutet, generera en ny kod för wan samt plocka bort de som inte ska komma åt nätverket.

Funkade för mig
Citera
2015-03-07, 16:12
  #6
Medlem
TheHmms avatar
Köp en ny router, är rekommendationen.
Citera
2015-03-07, 23:23
  #7
Medlem
PeterNosters avatar
Logga in på routern med 192.168.1.254. Ställ in ny SSID och välj ett bra lösenord med blandade versaler, gemener och siffror.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback