Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-11, 07:33
  #17185
Medlem
in2lads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KKND
Det är ju PRECIS JUST DÄRFÖR jag skriver att det kan bli svårt.
"kan bli svårt". Att bryta sig in i ett fängelse med säkerhetsklass 1 är svårare än att bryta sig ut. Hur forcerar du muren? Hur tar du dig förbi centralvakten som är larmad? Hur hanterar du insatsstyrkan? Hur letar du rätt på internen? Ett fängelse med säkerhetsklass 1 är inte som stadsbiblioteket. "kan bli svårt".....
Citera
2018-11-11, 10:03
  #17186
Medlem
KKNDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av in2lad
"kan bli svårt". Att bryta sig in i ett fängelse med säkerhetsklass 1 är svårare än att bryta sig ut. Hur forcerar du muren? Hur tar du dig förbi centralvakten som är larmad? Hur hanterar du insatsstyrkan? Hur letar du rätt på internen? Ett fängelse med säkerhetsklass 1 är inte som stadsbiblioteket. "kan bli svårt".....

Vad gulligt att "kan bli svårt" trigga dig så otroligt mycket att du tappa läsförståelsen.
Ta inte åt dig så hårt, hörru!
Citera
2018-11-11, 11:50
  #17187
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Martin Saliba dömdes till döden – nu överklagar offrens familjer
https://www.expressen.se/gt/martin-s...rens-familjer/
Citat:
Sverige har försökt att få Martin Saliba utlämnad, men Libanon avslog Sveriges begäran med hänvisning till att det inte finns något utlämningsavtal mellan länderna.

Cecilia Riddselius, ämnesråd på justitiedepartementet sa efter domen att rättegången och domen i Libanon strider mot folkrätten.

Det finns en princip, ne bis in idem på latin, som går ut på att ingen ska dömas två gånger för samma brott. Men här har Libanon helt valt att bortse från den svenska domen, sa Riddselius.

Offrens anhörigas juridiska ombud, Normen Halawi, håller inte med Riddselius.

Martin Saliba flydde till Libanon innan han blev dömd i hovrätten i Sverige. Det blev ett helt nytt åtal i Libanon. Hade det handlat om två domstolar i ett och samma land, eller hade han hunnit bli dömd innan han flydde från Sverige hade man kanske kunnat argumentera mot rättegången i Libanon. Nu är han dömd som libanes och det finns ingen möjlighet för Sverige att få tillbaka honom, säger Normen Halawi.

Advokaten borde nog fräscha upp sin koll på den här storyn.
Riddselius har rätt, då Martin greps efter Hovrätten kom med sin dom. Fram tills dess levde han som en fri man i Libanon, trots livstidsdom i Sverige.
Men man kan ju ändå förunna Martin att han flydde till ett land som gör på det här viset.
Citera
2018-11-12, 14:07
  #17188
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashmall89
Och tror inte dom anses vara så tunga i undre världen när man skjuter sin närmste vän som man delat tallrik med


Om samme vän rånar din farsa vid senare tillfälle, så ska du nog se att det är grönt ljus på han.
Citera
2018-11-12, 14:12
  #17189
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
https://www.expressen.se/gt/martin-s...rens-familjer/


Advokaten borde nog fräscha upp sin koll på den här storyn.
Riddselius har rätt, då Martin greps efter Hovrätten kom med sin dom. Fram tills dess levde han som en fri man i Libanon, trots livstidsdom i Sverige.
Men man kan ju ändå förunna Martin att han flydde till ett land som gör på det här viset.
He he vem bryr sig om han? Finns viktigare saker att lägga sin tid på
Citera
2018-11-12, 20:22
  #17190
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeBronThurman
Ja, det blev en humor "twist" av det vansinniga händelseförloppet! 😉
Det var TR som friade, och korkat nog släppte man ut honom i avvaktan på HR dom. I stället för att inställa sig i HR kunde "lilla mamsingen" berätta att stackars Martin var sjukskriven. När HR fällde honom så hade han frisk som en nötkärna (dagen innan domen föll om jag minns rätt) dragit iväg till mormor i Libanon för att njuta av livet i frihet och senare jobba på ett badhus.
Libanon må vara korrupt, men de gillar inte heller mördare, så i slutänden fick Martin ett straff i libanesisk domstol med en långt jävligare straffmätning än i Sverige.

Brorsan Mark, som Martin hade golat ner, mådde uppenbarligen dåligt i svenskt fängelse, och i början av 2017 förde han ett jävla liv i sina försök att frivilligt få bli isolerad!
Mark, som vissa fans i tråden inbillar sig är "untouchable", ville alltså själv bli isolerad, and I say no more!

Trippelmördar man två vänner, men framförallt en oskyldig tonårig tjej som råkade bli vittne, så har man sannolikt en status som möjligen är snäppet över pedofilers nivå.
Precis som bl.a. den kloka skribenten develi tidigare har skrivit, så hoppas jag att döden kom snabbt för E**i (*=m) när hon sköts i huvudet helt försvarslös sittande i bilen på BP.
En oskyldig tonårstjejs liv tog slut där, och även om Salibabröderna är inlåsta på "livstid", så har de i a f någon form av patetiskt liv kvar t.v.! 🔗🔒💣🔫

Men hörru!? Tingsrätten släppte ju honom ur häktet för att dom friade honom för Mord!? Dom har liksom inget annat val än att släppa honom om dom anser honom oskyldig. Så det var inte det minsta konstigt att han var en fri man under Hovrättsprocessen!! När Martin däremot inte dök upp under sista HR-dagen begärde åklagarna honom häktad. Hovrätten fann då att sannolika skäl förelåg och häktade honom i sin frånvaro
Citera
2018-11-12, 20:45
  #17191
Medlem
LeBronThurmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Men hörru!? Tingsrätten släppte ju honom ur häktet för att dom friade honom för Mord!? Dom har liksom inget annat val än att släppa honom om dom anser honom oskyldig. Så det var inte det minsta konstigt att han var en fri man under Hovrättsprocessen!! När Martin däremot inte dök upp under sista HR-dagen begärde åklagarna honom häktad. Hovrätten fann då att sannolika skäl förelåg och häktade honom i sin frånvaro
Kan bara beklaga för alla trådläsare den "minneslucka" som uppstått, då jag i bakhuvudet tydligen blandat ihop faktagrundad officiell info med annan vid tidpunkten för domen inofficiell info, som sedermera visade sig vara felaktig. Nog om det!
Har tidigare gett dig cred för dina sakliga inlägg i tråden, och glädjer mig på nytt att du visar dig ha koll på läget! 👍
Citera
2018-11-13, 19:40
  #17192
Medlem
KKNDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Men hörru!? Tingsrätten släppte ju honom ur häktet för att dom friade honom för Mord!? Dom har liksom inget annat val än att släppa honom om dom anser honom oskyldig. Så det var inte det minsta konstigt att han var en fri man under Hovrättsprocessen!! När Martin däremot inte dök upp under sista HR-dagen begärde åklagarna honom häktad. Hovrätten fann då att sannolika skäl förelåg och häktade honom i sin frånvaro

Citat:
Ursprungligen postat av LeBronThurman
Kan bara beklaga för alla trådläsare den "minneslucka" som uppstått, då jag i bakhuvudet tydligen blandat ihop faktagrundad officiell info med annan vid tidpunkten för domen inofficiell info, som sedermera visade sig vara felaktig. Nog om det!
Har tidigare gett dig cred för dina sakliga inlägg i tråden, och glädjer mig på nytt att du visar dig ha koll på läget! 👍

Väldigt OffT MEN:
Jag måste bara få lyfta på hatten.
Ni är verkligen bland de som höjer kvaliteten här på flashback.
Citera
2018-12-06, 11:24
  #17193
Medlem
tomyhockeys avatar
Mark Saliba slog vaktens näsa

http://www.bohuslaningen.se/nyheter/...aId=1.11523587
Citera
2018-12-06, 12:15
  #17194
Medlem
LeBronThurmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomyhockey
Mark Saliba slog vaktens näsa

http://www.bohuslaningen.se/nyheter/...aId=1.11523587
Artikeln är under s.k. betalvägg.
Eftersom jag inte tänker stödja Bohuslänningen, så säger mig länken inte något av direkt värde.

Mark, som inte kan få påbackning, har i sin sannolika tristess misshandlat en ur KV:s personal. Hoppas att han mår riktigt jävligt dåligt i det som är hans dagliga monotoni för många år framåt.
Citera
2018-12-06, 12:21
  #17195
Medlem
Betalväggar slipper du om du använder Pressreader.com ------- > https://www.stadsbiblioteket.nu/nya-...ngar-digitalt/
Allt du behöver är ett lånekort på biblioteket.
Citera
2018-12-06, 12:50
  #17196
Medlem
Elikos avatar
Citat:
Tre fångar, däribland Mark Saliba hade maskerat sig och startat ett upplopp. "De slog sönder allt löst på avdelningen" har det beskrivits i Kriminalvårdens polisanmälan.

Larmstyrkan gick in mot de tre internerna, som hade barrikaderat sig bakom nedvälta kylskåp och andra föremål.
– Vi går in i pilformation och det första vi möts av är ett flygande föremål, har en i fängelsepersonalen berättat.
– Vi fortsätter framåt och möts av en flygande micro och en stol. Stolen träffar killen som går framför mig i ansiktet.
Personen som träffades av stolen bröt näsbenet.
Alltihopa filmades av fängelsets övervakningskameror, och utredningen har kommit fram till att det var Mark Saliba som kastade stolen mot kriminalvårdaren.

Han äger Hall, precis som jag sa.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback