Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-27, 10:32
  #17005
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beskow
Citerar text ifrån expressen "– Offrens advokat hoppas kunna bevisa att Martin Saliba och hans bror Mark Saliba tillsammans genomförde trippelmordet men att Martin är den som planerade allt"
Undra om detta verkligen kan stämma? Att det skulle vara Martin som planerat!? Uppfattningen som jag fått av bröderna är att det är Mark som står bakom allt tänkande och planerande medans Martin är/kan vara dum nog att hänga med. Martin har alltid sett upp till sin bror på ett knepigt sätt och aldrig vågat säga emot honom. Mark är enl. mig en riktig damp individ. Du /ni andra som känner dom bättre än jag, vad tror ni?

https://www.expressen.se/gt/trippelm...a-infor-ratta/

Låter märkligt. Däremot är det fullt nödvändigt att försöka styrka att Martin varit delaktig i planeringen, för att kunna få honom fälld för mord. Detta eftersom det typ är helt omöjligt att påvisa vem/vilka(?) som skjutit de dödande skotten. Därför måste dom i vart fall styrka att Martin varit med i planerandet, så det blir "tillsammans och i samförstånd". Men INGENTING tyder ju på att Martin skulle vara den som "planerat allt".
Citera
2018-03-27, 11:42
  #17006
Medlem
cossinuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beskow
Citerar text ifrån expressen "– Offrens advokat hoppas kunna bevisa att Martin Saliba och hans bror Mark Saliba tillsammans genomförde trippelmordet men att Martin är den som planerade allt"
Undra om detta verkligen kan stämma? Att det skulle vara Martin som planerat!? Uppfattningen som jag fått av bröderna är att det är Mark som står bakom allt tänkande och planerande medans Martin är/kan vara dum nog att hänga med. Martin har alltid sett upp till sin bror på ett knepigt sätt och aldrig vågat säga emot honom. Mark är enl. mig en riktig damp individ. Du /ni andra som känner dom bättre än jag, vad tror ni?

https://www.expressen.se/gt/trippelm...a-infor-ratta/


Rent spontant får jag intrycket att offrens anhöriga och dess advokater är intresserade för att få martin inlåst. För att det ska ske måste de komma med ett anförande att martin planerat allt. Annars fallerar hela caset mot honom.

De är inte lika intresserade att se om det stämmer. Det har att göra med att offrens anhöriga inte har lika höga beviskrav som en domstol har.
__________________
Senast redigerad av cossinus 2018-03-27 kl. 11:45.
Citera
2018-03-30, 14:20
  #17007
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeBronThurman
Intressant att artikeln är skriven av Martins gamle "fan" Maggie.
Magdalena "Maggie" D. Khodr som 2016 tiggde till sig en resa utav "Hänt i veckan" för att kunna åka ner till Libanon, och skriva sin snyftstory om den lille missförstådde stackars flyende räddhågsne vännen Martin.

Betvivlar f.ö. att HD beviljar prövningstillstånd.
Eftersom "Karma is the Bitch" är det "smart" av den undflyende "raketforskaren" att ha helgarderat sig med att förhandla om ett långtidsbokat libanesiskt "hotellrum", dock utan varken toa, fönster eller eget keycard.


Undrar vad du menar med "missförstådda stackars flyende"? På vilket sätt är han missförstodd tror du? Undrar hur mycket du egentligen läst om ffallet? Själv är jag väldigt intresserad av kriminella fall, främst mordfall. Tro det eller ej så har jag läst hela FUP på drygt 2000 sidor plus resningsansökan och har inte märkt att martin överhuvudtaget blivit missförstådd på något sätt.
Citera
2018-03-30, 14:23
  #17008
Medlem
Jag har läst hela FUP på drygt 2000 sidor plus resningsansökan. Efter att blivit dömd i HR så är det inte konstigt att han blivit stämplad som mördare i folks ögon. Men verkar som att vissa glömt bort totalt att han en gång blev befriad från 3 domare och att han sedan blev dömd av samma underlag+ en skrattretande video på 3 min (Vet inte om ni sett den). Sedan när har Sverige frikänt och dömt en person med samma underlag? Börjar bli mörkrädd. Antingen så har tingsrätten BEFRIAT en mördare, eller så har hovrätten dömt en oskyldig man för LIVSTID.

Har ni tänkt någon gång på att han kanske verkligen är oskyldig? Med tanke på att det inte finns något bevis på att han skjutit och inget motbevis på hans version av detta??

Journalisten Magdalena Khodr ser jag faktiskt upp till. Hon är det enda personen som "tigger" från media för att försöka upplysa folket om domens brister. Men tyvärr brukar oftast medie,både i Sverige och i andra länder endast försöka visa folket de dem vill att folket ska tro.

Själv studerar jag fjärde året till jurist, och syftar till åklagare. Jag har även skrivit en uppsats i universitetet om just detta fall. Efter all samhällskunskap och andra kurser som handlar om rätten, litar jag inte på varken domarna och defenitivt inte på median. För i slutändan är ju alla människor och kan döma fel oavsiktligt. Jag litar i det här fallet på alla bevis som våra poliser har funnit. Sverige är en av dem mest rättvisa länderna, men vi kan inte blunda om att det även finns oskyldiga som sitter inne i Sverige. Även fast det är svårt för oss att erkänna detta om vårat land.

Tror heller inte att en advokat som Björn Hurtig hade ens tänkt tanken om att ta detta fall, om han tvivlar 1% på martin. Han förlorar ju på det annars, vilket inte är en fördel för sånna kända advokater som honom. Thomas Bodström, vår före detta justitiemnister, som har skrivit en hel bok om just detta fall är inte osmart heller.
__________________
Senast redigerad av Xeno666 2018-03-30 kl. 14:47.
Citera
2018-03-30, 16:45
  #17009
Medlem
LeBronThurmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xeno666
Undrar vad du menar med "missförstådda stackars flyende"? 1) På vilket sätt är han missförstodd tror du? 2) Undrar hur mycket du egentligen läst om ffallet? Själv är jag väldigt intresserad av kriminella fall, främst mordfall. Tro det eller ej så har jag läst hela FUP på drygt 2000 sidor plus resningsansökan och har inte märkt att martin överhuvudtaget blivit missförstådd på något sätt.
1) Missförstådd heter det, och jag syftar till hans uppfattning om hur han i vissa lägen sagt sig ha ansett sig behandlats bl.a. i media.
Stackars flyende! Stackars syftar på min smått hånfulla syn på hur den lågbegåvade kriminelle Martin inbillade sig att han flyende skulle komma undan den svenska rättsprocessens kommande domslut. Han utnyttjade både moderns och sedermera gammeltantens insatser för att fly till Libanon som han inbillade sig skulle bli en fristad.
Inget lagbrott att inte medverka till sitt eget gripande, men i övrigt så har hans ärende behandlats i två rättsliga instanser, där han enligt hovrätten har dömts till att ha begått lagens allvarligaste brott. Om HD inte beviljar något prövningstillstånd, så har enligt min mening ändå rättvisa skipats.
2) Jag är väl insatt i fallet, så du slipper behöva undra vidare om det, och givetvis så har jag sedan länge hela FUP.

I övrigt så tänker jag inte lämna ut någon info om mig för "outning" på Flashback, men om tiden medger det så kanske jag läser igenom din angivna uppsats. Vi får väl se hur objektivt, faktabaserat och väl utvecklat ditt angivna ämne är.

Det finns en del mycket intressant info som tidigare hanterats via PM i tråden eller e-post. Allt för att inte riskera att förstöra den dåvarande pågående rättsprocessen.
Ytterligare av intresse har varit att Martin uppträtt lika oförsiktigt ute på gatan, som när han befunnit sig i den digitala världen.

Vi får väl se framöver, men jag tror inte att innehållet i Hurtigs "påskägg" kommer att frammana några glädjetårar på andra kinder än de som tillhör anhöriga till berörda BO.
__________________
Senast redigerad av LeBronThurman 2018-03-30 kl. 16:54.
Citera
2018-03-30, 17:09
  #17010
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeBronThurman
1) Missförstådd heter det, och jag syftar till hans uppfattning om hur han i vissa lägen sagt sig ha ansett sig behandlats bl.a. i media.
Stackars flyende! Stackars syftar på min smått hånfulla syn på hur den lågbegåvade kriminelle Martin inbillade sig att han flyende skulle komma undan den svenska rättsprocessens kommande domslut. Han utnyttjade både moderns och sedermera gammeltantens insatser för att fly till Libanon som han inbillade sig skulle bli en fristad.
Inget lagbrott att inte medverka till sitt eget gripande, men i övrigt så har hans ärende behandlats i två rättsliga instanser, där han enligt hovrätten har dömts till att ha begått lagens allvarligaste brott. Om HD inte beviljar något prövningstillstånd, så har enligt min mening ändå rättvisa skipats.
2) Jag är väl insatt i fallet, så du slipper behöva undra vidare om det, och givetvis så har jag sedan länge hela FUP.

I övrigt så tänker jag inte lämna ut någon info om mig för "outning" på Flashback, men om tiden medger det så kanske jag läser igenom din angivna uppsats. Vi får väl se hur objektivt, faktabaserat och väl utvecklat ditt angivna ämne är.

Det finns en del mycket intressant info som tidigare hanterats via PM i tråden eller e-post. Allt för att inte riskera att förstöra den dåvarande pågående rättsprocessen.
Ytterligare av intresse har varit att Martin uppträtt lika oförsiktigt ute på gatan, som när han befunnit sig i den digitala världen.

Vi får väl se framöver, men jag tror inte att innehållet i Hurtigs "påskägg" kommer att frammana några glädjetårar på andra kinder än de som tillhör anhöriga till berörda BO.



Jag hoppas verkligen inte att svenska domstol ska döma en person utifrån personens bakgrund ochh människors känslor gentemot personen.

Men som sagt så utbildar jag mig till jurist och ingen psykolog och hade förhoppningar om en diskussion som handlar mer om bevis.
Citera
2018-03-30, 17:22
  #17011
Medlem
LeBronThurmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xeno666
Journalisten Magdalena Khodr ser jag faktiskt upp till. Hon är det enda personen som "tigger" från media för att försöka upplysa folket om domens brister.
Vad menar du med att hon "tigger"?
Förstår ingenting där!
EDIT: Nu förstod jag! Du syftade på min tidigare kommentar om att hon i brist på uppdragsgivare tiggde till sig pengar av den sakligt granskande tidskriften "Hänt i Veckan" för att besöka vännen Martin och på plats skriva sitt s.k. "grävande journalistiska reportage".
Citat:
Själv studerar jag fjärde året till jurist, och syftar till åklagare. Jag har även skrivit en uppsats i universitetet om just detta fall. Efter all samhällskunskap och andra kurser som handlar om rätten, litar jag inte på varken domarna och defenitivt inte på median. För i slutändan är ju alla människor och kan döma fel oavsiktligt.
Som blivande jurist ska du definitivt inte lita på media.
Som ev. blivande åkl bör du ha klart för dig att svenska tingsrätter innehåller politiskt tillsatta amatörer som ibland dömer som fan läser bibeln.
Man får hoppas att du efter avslutade studier samt efter din tingsmeritering har fått en bra syn på din roll som folkets representant i den juridiska processen.
__________________
Senast redigerad av LeBronThurman 2018-03-30 kl. 17:50.
Citera
2018-03-30, 17:36
  #17012
Medlem
LeBronThurmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xeno666
Jag hoppas verkligen inte att svenska domstol ska döma en person utifrån personens bakgrund ochh människors känslor gentemot personen.
Att jag uttrycker mina känslor i en ABOK-tråd på Flashback har inget som helst att göra med hur svenska domstolar hanterar juridiska processer.
Citat:
Men som sagt så utbildar jag mig till jurist och ingen psykolog och hade förhoppningar om en diskussion som handlar mer om bevis.
Jag besvarade enbart dina frågor om vad jag menade med "missförstådd och flyende".
Har redan medverkat i ett 80-tal inlägg i tråden där olika frågor kring den rättsliga processen har hanterats.
Jag upplever därmed att jag har medverkat i tillräcklig omfattning för att föra trådens syfte och utveckling framåt.
Citera
2018-03-30, 23:55
  #17013
Medlem
LeBronThurmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xeno666
Journalisten Magdalena Khodr ser jag faktiskt upp till. Hon är det enda personen som "tigger" från media för att försöka upplysa folket om domens brister.
Ifall du inte kände till det så tillhör Magd*lena Divin* Kh^dr (*=a, ^=o) den välkända kriminella släkten Kh^dr, som känner kriminella personer i delar av släkten Saliba.
Sannolikheten för objektiv s.k. journalistik av frilansaren "Maggie" är enl min uppfattning i det närmaste obefintlig.
Hennes försök att upplysa folket om domens brister, som du själv uttrycker det, tyder inte på någon mer framstående journalistisk begåvning.
Hennes första fåordiga redovisade uppgifter i ärendet, direkt efter hemkomsten, omfattade även en stämningsfylld bild ifrån det Beirut som jag så väl känner efter mina besök i staden under det nya milleniumet.

Citat:
Ursprungligen postat av kartalov
Om du läser fjärde året på juristprogrammet så är jag en livs levande bäver.
Kan du bevisa att du läser "fjärde året till jurist" så lovar jag att förvandla mig själv till en bäver!
Du är mycket mindre diplomatisk än vad jag var i mina svar till Xeno666.
Det språkbruket, de fackuttrycken samt den grammatiska hanteringen av svenska språket använder naturligtvis ingen som studerar fjärde året på juristlinjen med avsikt att arbeta inom detta verksamhetsfält.
Det ställs stora krav på att uttrycka sig professionellt i skrift. Man särskiljer t.ex. med automatik olika prepositioner (i, på, av). Man skiljer på den och det. Man kallar "def(e)nitivt" inte media i plural för median.
Inom juridiken BEFRIAR man inte mördare, men man kan FRIA åtalade. Ett korrekt fackspråk är bland det första man måste tillägna sig enl uppgift ifrån personer som i nutid studerar juridik.

Xeno666 svar till kartalov:
Citat:
Ursprungligen postat av Xeno666
Vad spelar det för roll om jag gör det eller inte? Är det allt som du undrar efter att ha läst min text? Iallafall så vill jag hellre ha någon som kan diskutera fallet med mig, och inga bävrar
Ett tips i all välmening:
Förtroende är en långsiktig process för att den så småningom ska kunna uppnås.
Förlusten av förtroende och respekt är något som kan vara över på ett ögonblick.
__________________
Senast redigerad av LeBronThurman 2018-03-31 kl. 00:43.
Citera
2018-03-31, 12:06
  #17014
Medlem
"Inom juridiken BEFRIAR man inte mördare, men man kan FRIA åtalade. Ett korrekt fackspråk är bland det första man måste tillägna sig enl uppgift ifrån personer som i nutid studerar juridik."

Jasså? Har Ni någon gång läst om "mördarna" som suttit i fängelser i många år och efter det visar det sig att dem är oskyldiga, befriats och fått stor summa skadestånd? Vem är det som befriat dem "mördarna" anser Du då?
__________________
Senast redigerad av Xeno666 2018-03-31 kl. 12:09.
Citera
2018-03-31, 13:39
  #17015
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xeno666
Jag har läst hela FUP på drygt 2000 sidor plus resningsansökan. Efter att blivit dömd i HR så är det inte konstigt att han blivit stämplad som mördare i folks ögon. Men verkar som att vissa glömt bort totalt att han en gång blev befriad från 3 domare och att han sedan blev dömd av samma underlag+ en skrattretande video på 3 min (Vet inte om ni sett den). Sedan när har Sverige frikänt och dömt en person med samma underlag? Börjar bli mörkrädd. Antingen så har tingsrätten BEFRIAT en mördare, eller så har hovrätten dömt en oskyldig man för LIVSTID.

Har ni tänkt någon gång på att han kanske verkligen är oskyldig? Med tanke på att det inte finns något bevis på att han skjutit och inget motbevis på hans version av detta??

Journalisten Magdalena Khodr ser jag faktiskt upp till. Hon är det enda personen som "tigger" från media för att försöka upplysa folket om domens brister. Men tyvärr brukar oftast medie,både i Sverige och i andra länder endast försöka visa folket de dem vill att folket ska tro.

Själv studerar jag fjärde året till jurist, och syftar till åklagare. Jag har även skrivit en uppsats i universitetet om just detta fall. Efter all samhällskunskap och andra kurser som handlar om rätten, litar jag inte på varken domarna och defenitivt inte på median. För i slutändan är ju alla människor och kan döma fel oavsiktligt. Jag litar i det här fallet på alla bevis som våra poliser har funnit. Sverige är en av dem mest rättvisa länderna, men vi kan inte blunda om att det även finns oskyldiga som sitter inne i Sverige. Även fast det är svårt för oss att erkänna detta om vårat land.

Tror heller inte att en advokat som Björn Hurtig hade ens tänkt tanken om att ta detta fall, om han tvivlar 1% på martin. Han förlorar ju på det annars, vilket inte är en fördel för sånna kända advokater som honom. Thomas Bodström, vår före detta justitiemnister, som har skrivit en hel bok om just detta fall är inte osmart heller.

"Pluggar fjärde året till jurist" och säger att Martin blev friad av TRE domare!?? Tingsrätten består ju av FYRA domare (en juristdomare och tre nämndeman) -och Tingsrättsdomen var ju en 4-0-dom???

Caset gällande Martin är ABSOLUT INTE 100% glasklart. Hade man frågat 100 domare om Martin skulle fällas för "Mord", "Medhjälp till mord" eller frias helt så hade det nog varit spridda skurar. Vilket det också var i Tingsrätt och Hovrätt. Men som blivande åklagare borde du veta att det Tingsrätten sagt inte betyder någonting när Hovrätten gjort en motsatt bedömning.

Att Tingsrätt och Hovrätt dömer OLIKA på SAMMA underlag är absolut inte ovanligt (Palme-rättegången ett exempel på detta.) Filmen du pratar om var absolut ingen ny bevisning. Utan snarare ett sätt att göra argumentet "Martin kunde inte ta sig till platsen så snabbt" tydligare i Hovrätten än vad dom gjorde i Tingsrätten.

Jag känner mig väldigt säker på att Hovrättens dom var rätt, både rent juridiskt och realistiskt.
Att det inte finns bevis för att Martin skjutit spelar absolut ingen roll (finns ju egentligen inga bevis för att Mark sköt heller!?) Däremot finns det bevis/indicier som talar för att de båda agerat tillsammans och i samförstånd, och det räcker ju gott och väl!

Att det sitter/har suttit oskyldigt dömda på svenska anstalter/rättspsykiatrier är väl glasklart, det säger väl ingen emot? Bara kolla på Thomas Quick, Joy Rahman och Kaj Linna. Men även Esa Teittinen som sitter inne just nu.

Gällande att Björn Hurtig tagit sig an detta fallet säger ingenting om att det skulle vara rättsskandal eller feldömt. Karln tog ju sig an Lisa Holm-mördaren Nerijus Bilevicius, vars DNA fanns på fler ställen än vad det finns myror i en myrstack - Och jag lovar dig att Hurtig innerst inne hade bra mycket mer än "1% tvivel" mot honom!
Citera
2018-03-31, 13:55
  #17016
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
"Pluggar fjärde året till jurist" och säger att Martin blev friad av TRE domare!?? Tingsrätten består ju av FYRA domare (en juristdomare och tre nämndeman) -och Tingsrättsdomen var ju en 4-0-dom???

Caset gällande Martin är ABSOLUT INTE 100% glasklart. Hade man frågat 100 domare om Martin skulle fällas för "Mord", "Medhjälp till mord" eller frias helt så hade det nog varit spridda skurar. Vilket det också var i Tingsrätt och Hovrätt. Men som blivande åklagare borde du veta att det Tingsrätten sagt inte betyder någonting när Hovrätten gjort en motsatt bedömning.

Att Tingsrätt och Hovrätt dömer OLIKA på SAMMA underlag är absolut inte ovanligt (Palme-rättegången ett exempel på detta.) Filmen du pratar om var absolut ingen ny bevisning. Utan snarare ett sätt att göra argumentet "Martin kunde inte ta sig till platsen så snabbt" tydligare i Hovrätten än vad dom gjorde i Tingsrätten.

Jag känner mig väldigt säker på att Hovrättens dom var rätt, både rent juridiskt och realistiskt.
Att det inte finns bevis för att Martin skjutit spelar absolut ingen roll (finns ju egentligen inga bevis för att Mark sköt heller!?) Däremot finns det bevis/indicier som talar för att de båda agerat tillsammans och i samförstånd, och det räcker ju gott och väl!

Att det sitter/har suttit oskyldigt dömda på svenska anstalter/rättspsykiatrier är väl glasklart, det säger väl ingen emot? Bara kolla på Thomas Quick, Joy Rahman och Kaj Linna. Men även Esa Teittinen som sitter inne just nu.

Gällande att Björn Hurtig tagit sig an detta fallet säger ingenting om att det skulle vara rättsskandal eller feldömt. Karln tog ju sig an Lisa Holm-mördaren Nerijus Bilevicius, vars DNA fanns på fler ställen än vad det finns myror i en myrstack - Och jag lovar dig att Hurtig innerst inne hade bra mycket mer än "1% tvivel" mot honom!


Blir så glad av att läsa din text. Äntligen någon som ser situationen som jag gör. Alltså att caset inte är 100% glasklart. Speciellt efter att resningsansökan, med dem nya bevisen kom ut. För jag blev dock lite osäker på hovrättens dom och känner att jag vill veta vad ni tycker om den.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback