Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-03-20, 18:13
  #13
Medlem
Mollips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Det är en bra fråga, i hur man ska hantera denna fråga.
Vad ska man gå på, att det är en berusande substans eller på drogens farlighet i trafiken.
Och om man tar och sätter en gräns, hur in i helvete ska man göra en sån rättvis.

Är för att man inte ska köra berusad i trafiken.
Men när är man berusad?
Intressanta frågor. I Sverige räknas du som missbrukare om du har spårbar narkotika i kroppen och blir troligen också underkänd som bilförare av samma anledning fast metaboliter från t.ex Cannabis inte påvisar en berusning per se.

Svensk narkotikalagstiftning har en förmåga att stå över annan rättsmedvetenhet och den verkar ha nån slags defintionsföreträde.
Citera
2015-03-20, 21:06
  #14
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mollip
Intressanta frågor. I Sverige räknas du som missbrukare om du har spårbar narkotika i kroppen och blir troligen också underkänd som bilförare av samma anledning fast metaboliter från t.ex Cannabis inte påvisar en berusning per se.

Svensk narkotikalagstiftning har en förmåga att stå över annan rättsmedvetenhet och den verkar ha nån slags defintionsföreträde.
Vad är standard om man misstänker drograttfylla, UP eller blodprov?
Utan direkt insikt i det hela, så verkar det som jag sett.
Att man tar ett UP först.

Och det vi har i Sverige och metaboliter och ha fastnat i ett UP.
Resulterar detta alltid till att bli av med körkortet, eller är detta ett lotteri?
Rätt lustigt att man kan bli av med körkort, för att man har metaboliter i kroppen.
Men de anser sig det inte är lämpligt att begå brott och köra bil, många nedladdare som åkt och sen blitt av med körkort?
Citera
2015-04-02, 18:02
  #15
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Kör du bil blir det alltid blodprov, blir du stoppad på gatan för att du ser lite för trött ut (mig veterligen bara svenska poliser som stoppar invånare för hur trötta dom ser ut att vara) så kommer dom försöka få dig att lämna urinprov, det gör man dock inte om man har lite innanför skallen. Lite integritet måste man behålla.
Citera
2015-04-02, 18:12
  #16
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sleepyoh22
Kör du bil blir det alltid blodprov, blir du stoppad på gatan för att du ser lite för trött ut (mig veterligen bara svenska poliser som stoppar invånare för hur trötta dom ser ut att vara) så kommer dom försöka få dig att lämna urinprov, det gör man dock inte om man har lite innanför skallen. Lite integritet måste man behålla.
När jag har läst vissas berättelser, så har man faktiskt tagit UP först vid misstänkt drograttfylla.
Jag skulle gissa detta är av bekvämlighetsskäl, då det tar väl tid att åka upp till sjukhuset och lämna blodprov.
Och en annan som vägrar släppa blod(pga man är extremt svårstucken), så kommer ju det ta än längre tid

En lätt OT, hur gör man med de som är religiöst vägrar sjukvård och blodprov.
Det måste väl vara en äkta våldtäkt på deras tro.
Citera
2015-04-03, 03:19
  #17
Medlem
BigFatCones avatar
Jag har en vän som hävdar att om man kör påverkad så är det generellt inget problem förrän man är med om en olycka men att man anses automagiskt vara skyldig om man inte är nykter. Sant eller inte vet jag inte men jag gillar det.
Citera
2015-04-11, 02:16
  #18
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Jag har en vän som hävdar att om man kör påverkad så är det generellt inget problem förrän man är med om en olycka men att man anses automagiskt vara skyldig om man inte är nykter. Sant eller inte vet jag inte men jag gillar det.

Ja det kan man påstå, däremot så kan du ju ha oturen att bara råka bli stoppad, råka träffa en 'duktig' polis som anar misstanke om att du är påverkad, och sen är du körd. Så länge man inte blir stoppad får man inga problem om du nu inte krockar, oftast kommer inte polis för att du krockar ändå om ingen är allvarligt skadad så vafan du klarar dig nog då med. Skillnad dock om det är e4 i stan kanske, men valfri småväg finns det ingen anledning att ringa liksom, man sköter det med den andra parten/försäkringsbolag och ingen polis är visare än så.

Så länge man inte blir gripen har man inget missbruk, för att jämföra med polisens retorik.
Citera
2015-05-31, 19:39
  #19
Medlem
ZEPMPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Det är en bra fråga, i hur man ska hantera denna fråga.
Vad ska man gå på, att det är en berusande substans eller på drogens farlighet i trafiken.
Och om man tar och sätter en gräns, hur in i helvete ska man göra en sån rättvis.

Är för att man inte ska köra berusad i trafiken.
Men när är man berusad?
Den mätbara metaboliten av THC i urinprov är inaktiv och ger inget rus, bloodtest och salivtest mäter av THC vilket ger rus och är det positivt får man ju ett rätt klart svar om personen är påverkad eller inte. Vart gränsen går skiljer sig i olika delar av världen.

Citat:
"Tetrahydrocannabinol (THC) is rapidly absorbed by inhalation and the gastrointestinal tract. It is almost completely metabolized. The predominant metabolite is 9-carboxy-11-nor-delta-9-THC, which found in the plasma, feces and urine along with other compounds. Very low concentrations of THC may be detected in urine during the initial several hours, but tetrahydrocannabinol persists in urine at a detectable concentration for many days after smoking."
https://www.erowid.org/plants/cannab..._testing.shtml

Citat:
While 11-COOH-THC does not have any psychoactive effects in its own right, it may still have a role in the analgesic and antiinflammatory effects of cannabis,
Citat:
11-COOH-THC is not psychoactive itself, but has a long half-life in the body of up to several days (or even weeks in very heavy users[citation needed]),[4][5][6] making it the main metabolite tested for when blood or urine testing for cannabis use. More selective tests are able to distinguish between 11-OH-THC and 11-COOH-THC, which can help determine how recently cannabis was consumed;[7][8]
http://en.wikipedia.org/wiki/11-nor-9-Carboxy-THC

Vad och hur man testar är A och O.
__________________
Senast redigerad av ZEPMP 2015-05-31 kl. 19:44.
Citera
2015-05-31, 20:55
  #20
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZEPMP
Den mätbara metaboliten av THC i urinprov är inaktiv och ger inget rus, bloodtest och salivtest mäter av THC vilket ger rus och är det positivt får man ju ett rätt klart svar om personen är påverkad eller inte. Vart gränsen går skiljer sig i olika delar av världen.


https://www.erowid.org/plants/cannab..._testing.shtml


http://en.wikipedia.org/wiki/11-nor-9-Carboxy-THC

Vad och hur man testar är A och O.
Förstår inte riktigt ditt svar till av de du citerade.
Det är en självklarhet att man mäter nykterhet i trafiken med blodprov(alkohol undantaget, där man har även kan mäta utandningsluften, och en metod man använder först).

Sen nivån kommer man aldrig reda ut, då det är så extremt olika från en person till annan.
Och frekvensen av konsumtionen som har en påverkan i hur hög THC som man tål.
Citera
2015-05-31, 22:41
  #21
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Man pratar så mycket om i Sverige, om man ska vara inte vara berusad på arbetstid.
Inte heller kunna testas positivt på jobbet med UP.
Röker man cannabis och har barn i Sverige, ja det kan resultera i åtgärder.
Antar de i NL, har lagar kring berusad och framföra fordon.
Men hur ser man på det där, och har man gränser som med alkohol?

Måste säga, jag aldrig läst nått om detta.
Så om någon vet nått om detta, så posta på bara.
Då jag vill veta, och kanske mer än mig undrar också.


Jag tror det är en eller två timmar innan bilkörning, så får man inte ha rökt. Strängare än då är det inte. Skulle det vara noll tolerans som i Sverige sett till trafik, så skulle ingen Cannabis-användare kunna köra bil annat än vänta i veckor innan en bilkörning. Frågar du mig om Cannabis-legaliseringen så är Holland ett bra exempel på hur det blir när denna sunkiga drog legaliseras, och det är totalt vansinne att Cannabis legaliserades.
Citera
2015-06-01, 02:06
  #22
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qemistry
Jag tror det är en eller två timmar innan bilkörning, så får man inte ha rökt. Strängare än då är det inte. Skulle det vara noll tolerans som i Sverige sett till trafik, så skulle ingen Cannabis-användare kunna köra bil annat än vänta i veckor innan en bilkörning. Frågar du mig om Cannabis-legaliseringen så är Holland ett bra exempel på hur det blir när denna sunkiga drog legaliseras, och det är totalt vansinne att Cannabis legaliserades.
Nja, THC går ur blodet på 8-10h normalt.
Så inte köra på veckor lär ju inte bli aktuellt efter en rökning.

Men du säger de har en sådan tumregel där.
Kan bli rätt godtyckligt att göra så.
Men samtidigt så får man anta det funkar.
Då man annars hade ändrat(kan man anta då).

För det första så är inte cannabis legaliserat i Holland.
Sen varför är det ett vansinne, är det inte värre vansinne att människor dör i mängder.
För upprätta en lag som inte går att upprätthålla överhuvudtaget?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback