Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-03-06, 23:09
  #1
Medlem
klybans avatar
Man pratar så mycket om i Sverige, om man ska vara inte vara berusad på arbetstid.
Inte heller kunna testas positivt på jobbet med UP.
Röker man cannabis och har barn i Sverige, ja det kan resultera i åtgärder.
Antar de i NL, har lagar kring berusad och framföra fordon.
Men hur ser man på det där, och har man gränser som med alkohol?

Måste säga, jag aldrig läst nått om detta.
Så om någon vet nått om detta, så posta på bara.
Då jag vill veta, och kanske mer än mig undrar också.
Citera
2015-03-06, 23:25
  #2
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Noll tolerans, 100% ren är enda sättet att inte riskera någonting.
Citera
2015-03-06, 23:51
  #3
Medlem
Antivalents avatar
NL är faktiskt ett väldigt konservativt land. Det är bara i Amsterdam och Rotterdam som promiskuiteten och knarkandet är OK. Och inte heller där är det "lagligt".

Som tidigare skribent skrev är det, men inte 100%. Föräldrar som röker ganja är inget problem förrän det uppstår problematik kring själva brukandet, precis som med alkohol. Är du bäng och sitter i en bil/arbetar med tunga maskiner, ja då blir det böter och i värsta fall fängelse.
Citera
2015-03-06, 23:52
  #4
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sleepyoh22
Noll tolerans, 100% ren är enda sättet att inte riskera någonting.
Kan du berätta hur man gör i NL.
På jobb och fordon, är jag helt med på att det är nolltolerans på.
Missbruk och familj, där är det säkert även nolltolerans på.

Men de som tar sig ett par glas vin, eller en röka vid valda tillfällen.
Hur hanterar man dessa i NL?

Det jag efterfrågar är någon form av källa, i hur man gör.
Citera
2015-03-08, 13:21
  #5
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Kan du berätta hur man gör i NL.
På jobb och fordon, är jag helt med på att det är nolltolerans på.
Missbruk och familj, där är det säkert även nolltolerans på.

Men de som tar sig ett par glas vin, eller en röka vid valda tillfällen.
Hur hanterar man dessa i NL?

Det jag efterfrågar är någon form av källa, i hur man gör.
Vet inte riktigt vad du frågar efter? Om man håller sig borta från att fordon, vara hel och ren på jobb, och inte missunna sina barn en värdig uppväxt för drogproblem så är det liksom inte så mycket mer att tänka på?

Alla gillar inte gräs, alla gillar inte alkohol, alla gillar inte koffein, men så länge du beter dig som folk i allmänhetet beter sig så är det inga problem att röka en joint till lördagsfikat.
Citera
2015-03-08, 13:35
  #6
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sleepyoh22
Vet inte riktigt vad du frågar efter? Om man håller sig borta från att fordon, vara hel och ren på jobb, och inte missunna sina barn en värdig uppväxt för drogproblem så är det liksom inte så mycket mer att tänka på?

Alla gillar inte gräs, alla gillar inte alkohol, alla gillar inte koffein, men så länge du beter dig som folk i allmänhetet beter sig så är det inga problem att röka en joint till lördagsfikat.
Frågan är rätt brett ställd, och är intresserad i vad man har för skillnader.
Som tex bilkörning, har man en gräns eller är det noll.
Även lite intresse hur olycksstatistiken ser ut där, om dom också har problem med att hitta förare som varit påverkade av cannabis(ej alkohol med i bilden) och varit inblandade i olyckor.

Som i familjen om de ens bryr sig om någon tar sig en röka.
Vi pratar nu inte om missbrukar förhållanden, där antar jag man ser på det på ett liknande sätt.
Citera
2015-03-13, 20:50
  #7
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Frågan är rätt brett ställd, och är intresserad i vad man har för skillnader.
Som tex bilkörning, har man en gräns eller är det noll.
Även lite intresse hur olycksstatistiken ser ut där, om dom också har problem med att hitta förare som varit påverkade av cannabis(ej alkohol med i bilden) och varit inblandade i olyckor.

Som i familjen om de ens bryr sig om någon tar sig en röka.
Vi pratar nu inte om missbrukar förhållanden, där antar jag man ser på det på ett liknande sätt.

Just bilkörning har jag för mig att det är en generell 24 timmars gräns neråt kontinenten från Sverige sett, jag tror och antar att Holland har 'Efter xx antal timmar kan du köra'' policy, men jag är inte säker, men det är så JAG har uppfattat fallet. Generellt sett kan jag säga att dom flesta rökare kör på morgonen om de har rökt kvällen innan, efter 6-8 timmar sömn kan dom flesta fungera normalt på morgonen.

Vad jag vågar påstå är att Sverige är ett av få länder som vill ta drogprover på alla som ser trötta/slitna/rödögda ut, i länderna söderut spelar det inte lika stor roll om du har lite röda ögon, det är mer mänskliga poliser. Där är det snarare, 'hej, hur mår du, vi kollar om allt är lugnt, kör inte för fort' Medans vi har stasi 'EY DU ÄR RÖDÖGD, VAD HAR DU TAGIT?? med en ficklampa rakt i nyllet på en'.

Jag kan säga att i Spanien och speciellt södra delen är jävligt lugna, om du blir stoppad av valfri polismyndighet. Har träffat både Guardia Civil, Policía Nacional och diverse random för att jämföra 'ordningsvakt' och har aldrig varit talan om drogprov trots att man har en spliff i handen, är tokbäng och har röda ögon. Där har det varit samtal om den övriga situationen man är i, men just gräset är inga problem. Kör du inte bil när du är 'nyrökt' kan du vara lugn liksom.

Jag pratar nu visserligen inte om NL som du frågar om, men det är ett perspektiv från Spanien iaf
Citera
2015-03-13, 22:04
  #8
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sleepyoh22
Just bilkörning har jag för mig att det är en generell 24 timmars gräns neråt kontinenten från Sverige sett, jag tror och antar att Holland har 'Efter xx antal timmar kan du köra'' policy, men jag är inte säker, men det är så JAG har uppfattat fallet. Generellt sett kan jag säga att dom flesta rökare kör på morgonen om de har rökt kvällen innan, efter 6-8 timmar sömn kan dom flesta fungera normalt på morgonen.

Vad jag vågar påstå är att Sverige är ett av få länder som vill ta drogprover på alla som ser trötta/slitna/rödögda ut, i länderna söderut spelar det inte lika stor roll om du har lite röda ögon, det är mer mänskliga poliser. Där är det snarare, 'hej, hur mår du, vi kollar om allt är lugnt, kör inte för fort' Medans vi har stasi 'EY DU ÄR RÖDÖGD, VAD HAR DU TAGIT?? med en ficklampa rakt i nyllet på en'.

Jag kan säga att i Spanien och speciellt södra delen är jävligt lugna, om du blir stoppad av valfri polismyndighet. Har träffat både Guardia Civil, Policía Nacional och diverse random för att jämföra 'ordningsvakt' och har aldrig varit talan om drogprov trots att man har en spliff i handen, är tokbäng och har röda ögon. Där har det varit samtal om den övriga situationen man är i, men just gräset är inga problem. Kör du inte bil när du är 'nyrökt' kan du vara lugn liksom.

Jag pratar nu visserligen inte om NL som du frågar om, men det är ett perspektiv från Spanien iaf
Vet du om NL eller andra länder har ett gränsvärde?

Vi har ju helt klart en rätt udda syn på droger.
Där man är mer intresserad av pinnjakt, än försöka ta bort drogerna från samhället.

Helt okey att berätta om hur man hanterar cannabis i andra länder.
Då det ger ett perspektiv, i hur man kan hantera cannabis.
Citera
2015-03-16, 20:17
  #9
Medlem
Lime-Islets avatar
Vet inte heller hur de gör i NL tyvärr, men i Norge har de gränsvärden för alla droger i trafiken.

I USA skiljer det sig förmodligen mellan stater, men på många håll krävs ett nykterhetstest då påverkan inte nödvändigtvis är hämmande.

Så sent som igår zappade jag förbi något polisprogram på TV där en polis sa just detta innan en bilist fick genomgå nykterhetskontroll; "Att han nyss rökt en joint behöver inte nödvändigtvis betyda att hans körförmåga är försämrad". Det gjorde mig glad.

NL implementerar kanske någon av dessa modeller, eller en kombination.. Vad gäller arbete så skulle det förvåna mig väldigt om man som i Sverige gick på metaboliter öht, lite som om vi skulle ta leverprov och sen sparka någon för fylla på jobbet liksom. Intressant frågeställning faktiskt..
Citera
2015-03-17, 20:57
  #10
Medlem
klybans avatar
USA har ju en lite udda sätt att avgöra om man kan köra bil eller inte.
Där de kör på hur bra koordination man har, än faktiskt nivåer i kroppen.

Sen en bestämd nivå i kroppen, känns som nästan omöjlig att avgöra.
Visserligen har man tillvänjning på alkohol också, där personer har olika nivåer av berusning och förmåga.
Men upplever efter sett par inslag om THC nivåer och bilkörning, att det kan skilja rätt mycket på vad man har(mer mot gigantiska skillnader=.
Och ändå uppfattas som inte speciellt påverkade.

Nu har vi ju sativex som medicin, vilket betyder man får framföra fordon efter eget beslut om så är möjligt som på andra mediciner som påverkar körförmåga(antar jag).
Undrar om dom har frikort på hur stor mängd man får ha i blodet, eller om vi har en gräns även här i Sverige.
Citera
2015-03-18, 00:12
  #11
Medlem
auto607989s avatar
Det finns salivtest som påvisar om man har THC i blodet (då får man inte köra). Oaktiva substanser som blivit nerbrutna av THC bryr dom sig inte om efter som du inte är en fara i trafiken. Så är det iallafall i Australien (sett på TV).

Mvh
Citera
2015-03-18, 01:42
  #12
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av auto607989
Det finns salivtest som påvisar om man har THC i blodet (då får man inte köra). Oaktiva substanser som blivit nerbrutna av THC bryr dom sig inte om efter som du inte är en fara i trafiken. Så är det iallafall i Australien (sett på TV).

Mvh
Det är en bra fråga, i hur man ska hantera denna fråga.
Vad ska man gå på, att det är en berusande substans eller på drogens farlighet i trafiken.
Och om man tar och sätter en gräns, hur in i helvete ska man göra en sån rättvis.

Är för att man inte ska köra berusad i trafiken.
Men när är man berusad?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback