Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-03-06, 22:51
  #1
Medlem
diddedutts avatar
Hej

Jag har ett problem där jag upplever spel på min dator sega. Det känns tyngre och rörelsen går långsammare. Som att jag spelar med högsta möjliga inställningar och att datorn inte orkar med spelet, fast jag egentligen spelar med lägsta. Har liksom en ny Taurus dator för 9k. Så datorn kan omöjligt vara för dålig.. men sitter på en DELL skärm som jag köpte 2009 också. Kan det vara datorskärmen som gör att spelen blir sega? Att den ger något slags input lag av någon anledning, finns det tips och tricks för att bli av med detta eller behöver man helt enkelt köpa en nyare datorskärm också för att klara av dagens datorspel? Har liksom testat allt, VSync av, ändrat 3d-inställningar i grafikkortet, drivrutiner och allt möjligt men det har inte blivit bättre. Har en HDMI till DVI kabel som går emellan skärmen och datorn.
__________________
Senast redigerad av diddedutt 2015-03-06 kl. 22:55.
Citera
2015-03-06, 23:05
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diddedutt
Hej

Jag har ett problem där jag upplever spel på min dator sega. Det känns tyngre och rörelsen går långsammare. Som att jag spelar med högsta möjliga inställningar och att datorn inte orkar med spelet, fast jag egentligen spelar med lägsta. Har liksom en ny Taurus dator för 9k. Så datorn kan omöjligt vara för dålig.. men sitter på en DELL skärm som jag köpte 2009 också. Kan det vara datorskärmen som gör att spelen blir sega? Att den ger något slags input lag av någon anledning, finns det tips och tricks för att bli av med detta eller behöver man helt enkelt köpa en nyare datorskärm också för att klara av dagens datorspel? Har liksom testat allt, VSync av, ändrat 3d-inställningar i grafikkortet, drivrutiner och allt möjligt men det har inte blivit bättre. Har en HDMI till DVI kabel som går emellan skärmen och datorn.

Jag kör med DVI-HDMI och upplever samma sak som du, kan inte vara min skärm då jag har en ny smart tv som skärm, men jag tror att det beror på kabeln, vad har du för FPS i spelet? Och vad har du för Hz i skärmen?
Citera
2015-03-06, 23:11
  #3
Medlem
diddedutts avatar
Min fps maxar väl ungefär 500 som mest när jag kör på lägsta inställningar. Från 300-500 brukar den ligga på. När jag kollar på bildskärmsinställningar ligger uppdateringsfrekvensen på 50hz. Vad för kabel ska jag köpa i sådana fall?
Citera
2015-03-06, 23:11
  #4
Medlem
FirstAidss avatar
Kör inte på HDMI, kör DVI till DVI om du ska game:a.

50hz är absolut för lågt. 60hz är väl det lägsta acceptabla skulle jag säga. Investera i en 120hz skärm och du kommer komma mängder i brallorna. Har du någonsin kört med en 120hz skärm kommer du aldrig tänka dig en skärm med lägre hz, det gör allt så mycket mer responsivt och smooth.
__________________
Senast redigerad av FirstAids 2015-03-06 kl. 23:14.
Citera
2015-03-06, 23:16
  #5
Medlem
diddedutts avatar
Ok tack för tipset Ska nog köpa en 120hz skärm.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback