Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2016-03-14, 14:03
  #25
Avstängd
ilpobres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supersnut
What???

Om det där stämmer, vilket jag starkt betvivlar så bör du nog kunna bevisa vad ditt yrke är, en vit lögn fråntar nog inte från ansvar.
Då skulle ju givetvis alla påstå att de är advokater.
Lagboken motbevisar ditt påstående.
Citera
2016-03-14, 14:03
  #26
Avstängd
ilpobres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OskyldigtKriminell
Haha, nej. Det får ingen av de yrkesgrupper. Utryckningsfordon får köra fortar, VID utryckning. Inget annat. kan dessutom kunna dömas som skyldig vid kollision.

Av egen erfarenhet så händer inget om föraren inte går identifieras.
Lagboken motbevisar ditt påstående.
Citera
2016-04-05, 23:01
  #27
Medlem
squamigeras avatar
Hejsan tänkte slänga in en fråga nu när man blivit fotograferad av dessa kameror. Jag vet att blixten slog till och det med råge även om det var dagsljus. Men frågan lyder... jag har inget körkort och jag hann förhoppningsvis dölja ansiktet för kamerans men inte kroppen kan dom did ensidiga en via tatueringar tex då min överkropp var synlig. Jag hann bara reagera på kamera skylten slänga upp huvet så solskyddet täckte ansiktet men en bar överkropp med tatueringar kan dom gå på det och sen bötfälla mig?hastigheten skulle vara mellan 50_70 på den sträckan sen hur fort jag körde har jag ingen aning om jag hann bara tänka up med huset och bromsa inte till det så illa att du kör av vägen. Dessa kameror även döds fara I mina ögon..
Citera
2016-04-06, 10:52
  #28
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av squamigera
Jag hann bara reagera på kamera skylten slänga upp huvet så solskyddet täckte ansiktet men en bar överkropp med tatueringar kan dom gå på det och sen bötfälla mig?

Bar överkropp...vem kör med bar överkropp någonsin, speciellt i början på april??

Jo, Rikspolisstyrelsen har sannolikt ett stort digitalt arkiv av alla tatueringar och risken är uppenbar att du blir identifierad.

Blir du kontaktad av polisen så tror jag det vore en fördel om du försöker hålla dig klar i huvudet...

(FB) Diclazepam - Vad vet vi om denna?
Citera
2016-04-06, 19:57
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av squamigera
Hejsan tänkte slänga in en fråga nu när man blivit fotograferad av dessa kameror. Jag vet att blixten slog till och det med råge även om det var dagsljus. Men frågan lyder... jag har inget körkort och jag hann förhoppningsvis dölja ansiktet för kamerans men inte kroppen kan dom did ensidiga en via tatueringar tex då min överkropp var synlig. Jag hann bara reagera på kamera skylten slänga upp huvet så solskyddet täckte ansiktet men en bar överkropp med tatueringar kan dom gå på det och sen bötfälla mig?hastigheten skulle vara mellan 50_70 på den sträckan sen hur fort jag körde har jag ingen aning om jag hann bara tänka up med huset och bromsa inte till det så illa att du kör av vägen. Dessa kameror även döds fara I mina ögon..

Så du åker runt utan körkort, med en tröja över huvudet, har ingen aning om hur fort du kör och sedan påstår du att det är kamerorna som är problemet?? Antar att det inte är Einstein som är motivet på dina tatueringar.

DU är en dödsfara
Citera
2016-04-08, 21:04
  #30
Medlem
Polisen kollar fordonsägaren i körkortregistret.
Är det fordonsägaren som identifieras via fotot från fartkameran och körkortsregistret så är ärendet klart, böter skickas till fordonsägaren.
Är det inte fordonsägaren på bilden så kollar polisen via körkortsregistret upp de körkortstsinnehavare som är folkbokförda på samma adress som fordonsägaren. Blir det träff där så skickas böter till identifierad förare.
Om föraren inte kan identifieras så kan polisen skicka en förfrågan till fordonsägaren och be honom/henne identifiera föraren, tex. är fordonsägaren ett företag skickas förfrågan till företaget.
Det är upp till fordonsägaren om han vill ange föraren eller inte
Citera
2016-05-01, 17:54
  #31
Medlem
Jag slänger in en fråga i den här tråden då jag nyligen fick hem ett brev där polisen frågar mig vem som körde för fort med min bil för några veckor sedan. Bilen står på mig men jag har själv inget körkort. Däremot satt jag i passagerarsätet vid tillfället.
Min fråga är, då jag verkligen inte känner för att ange min pojkvän som förare då han inte är svensk medborgare än (och en fortkörning känner jag kanske skulle försvåra hans möjligheter då han efter 5 år i Sverige kan ansöka om att bli det(?)) -Vad ska jag svara på brevet? Ska jag svara alls eller bara ignorerar det och kommande påminnelse?

Jag tror verkligen inte det rör sig om mycket för fort kört på en 70-80väg (däremot drog vi släp den sträckan) och jag vet inte om dom kan identifiera mig på bilden.

Halp!
Citera
2016-05-01, 21:31
  #32
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leztenya
Jag slänger in en fråga i den här tråden då jag nyligen fick hem ett brev där polisen frågar mig vem som körde för fort med min bil för några veckor sedan. Bilen står på mig men jag har själv inget körkort. Däremot satt jag i passagerarsätet vid tillfället.
Min fråga är, då jag verkligen inte känner för att ange min pojkvän som förare då han inte är svensk medborgare än (och en fortkörning känner jag kanske skulle försvåra hans möjligheter då han efter 5 år i Sverige kan ansöka om att bli det(?)) -Vad ska jag svara på brevet? Ska jag svara alls eller bara ignorerar det och kommande påminnelse?

Jag tror verkligen inte det rör sig om mycket för fort kört på en 70-80väg (däremot drog vi släp den sträckan) och jag vet inte om dom kan identifiera mig på bilden.

Halp!

Eftersom du inte har något körkort har de heller ingen bild på dig i körkortsregistret, eller...? De skickade brevet till dig för att du är registrerad ägare. Du behöver inte svara på vem som körde bilen.
Citera
2016-05-02, 00:31
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
Eftersom du inte har något körkort har de heller ingen bild på dig i körkortsregistret, eller...? De skickade brevet till dig för att du är registrerad ägare. Du behöver inte svara på vem som körde bilen.

Nej, inte i körkortsregistret. Bara passkortsregistret så vitt jag vet men det spelar nog ingen roll. Om jag inte svarar alls på brevet, hur på kommer dom att vara? Ger dom upp efter en påminnelse eller kommer dom börja ringa?
Citera
2016-05-02, 16:56
  #34
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leztenya
Nej, inte i körkortsregistret. Bara passkortsregistret så vitt jag vet men det spelar nog ingen roll. Om jag inte svarar alls på brevet, hur på kommer dom att vara? Ger dom upp efter en påminnelse eller kommer dom börja ringa?

Enligt polisens hemsida maskas passageraren automatiskt. Polisens utredare i Kiruna utreder ärendet och det är deras jobb att ta reda på vem som körde. Brevet du fått är en förfrågan. Du har ingen skyldighet att svara. Förmodligen läggs ärendet ner om polisen bedömer att det är svårt att få fram vem som körde. De kan inte lägga ner hur stora resurser som helst på ett fortkörningsärende. Oddsen är helt klart på din sida även om det inte finns några garantier.
Citera
2016-05-02, 18:30
  #35
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
Enligt polisens hemsida maskas passageraren automatiskt. Polisens utredare i Kiruna utreder ärendet och det är deras jobb att ta reda på vem som körde. Brevet du fått är en förfrågan. Du har ingen skyldighet att svara. Förmodligen läggs ärendet ner om polisen bedömer att det är svårt att få fram vem som körde. De kan inte lägga ner hur stora resurser som helst på ett fortkörningsärende. Oddsen är helt klart på din sida även om det inte finns några garantier.
Bäst är att svara o då är svaret, ser ut som liftaren som fick ta över ratten.

Svarar man inte alls så kan polis knacka på dörren. Hände mig för många år sedan. Polisen i Dalsland verkar ha långtråkigt
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback