Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-03-06, 20:42
  #1
Medlem
Goder afton.

Jag har av nyfikenhet försökt googla fram fullständiga regler och lagar kring trafiksäkerhetskamerorna i Sverige. Men det finns en sak som jag inte kunde hitta någonstans. Om föraren som har blivit fångad på bild i för hög hastighet inte går att identifiera (folk gömmer sig bakom solskyddet, drar ner mössan osv.), vad händer då? Jag har hört att ägaren till fordonet får papper hemskickat med begär om att ange vem som framförde fordonet vid tidpunkten då bilden togs. Men om han då inte kan ange detta, hur går man tillväga då? Blir det ägaren av fordonet som får ta konsekvenserna?

Tack på förhand!
__________________
Senast redigerad av JL95 2015-03-06 kl. 20:44.
Citera
2015-03-06, 20:48
  #2
Medlem
Jag fäller konstant ner solskyddet då jag vet hur mycket de där bländar mig som förare. Jag är även ägare till bilen och än så länge har jag efter närmare tio år inte hört ett smack från dem.
Citera
2015-03-06, 20:48
  #3
Avstängd
ilpobres avatar
Får inte vissa yrkesgrupper som till exempel läkare, advokater eller diplomater köra fortare än tillåtet om det krävs? Man kan nog komma undan med en vit lögn genom att säga att man jobbar som något jag nämnde.
Citera
2015-03-06, 20:58
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre
Får inte vissa yrkesgrupper som till exempel läkare, advokater eller diplomater köra fortare än tillåtet om det krävs? Man kan nog komma undan med en vit lögn genom att säga att man jobbar som något jag nämnde.

What???

Om det där stämmer, vilket jag starkt betvivlar så bör du nog kunna bevisa vad ditt yrke är, en vit lögn fråntar nog inte från ansvar.
Då skulle ju givetvis alla påstå att de är advokater.
Citera
2015-03-06, 21:01
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre
Får inte vissa yrkesgrupper som till exempel läkare, advokater eller diplomater köra fortare än tillåtet om det krävs? Man kan nog komma undan med en vit lögn genom att säga att man jobbar som något jag nämnde.

Haha, nej. Det får ingen av de yrkesgrupper. Utryckningsfordon får köra fortar, VID utryckning. Inget annat. kan dessutom kunna dömas som skyldig vid kollision.

Av egen erfarenhet så händer inget om föraren inte går identifieras.
__________________
Senast redigerad av OskyldigtKriminell 2015-03-06 kl. 21:08.
Citera
2015-03-06, 21:02
  #6
Medlem
Malingins avatar
Ingenting händer.
Citera
2015-03-06, 21:04
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av supersnut
What???

Om det där stämmer, vilket jag starkt betvivlar så bör du nog kunna bevisa vad ditt yrke är, en vit lögn fråntar nog inte från ansvar.
Då skulle ju givetvis alla påstå att de är advokater.
"Diplomatisk immunitet är en form av immunitet som innebär att vissa personer som officiellt representerar en främmande stat i ett värdland är okränkbara, till exempel en ackrediterad ambassadör. Personer med diplomatisk immunitet bär diplomatpass.

Begreppet exterritorialrätt rör även egendom som tillhör eller upplåtes till en främmande stat i ett värdland, till exempel en ambassad eller en militärbas.

En ackrediterad ambassadör kan inte lagföras enligt de straffrättsliga regler som i övrigt gäller i det land där denne är ackrediterad. Med immunitet kan en diplomat exempelvis inte bli lagförd för fortkörning eller felparkering."
http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Diplomatisk_immunitet

Om man ens får hem något så är det ju bara att säga "jag vet inte vem det, jag lånar ut min bil till alla". Varför hålla på och krångla med massa komplicerade lögner. "Öh, det var en arbetskamrats bror.. öh, han kallas nog 'kepsen', hans flickvän skulle typ flytta in, så det kanske är hon som hade den, eller kanske hennes mamma.."
Citera
2015-03-06, 21:09
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre
Får inte vissa yrkesgrupper som till exempel läkare, advokater eller diplomater köra fortare än tillåtet om det krävs? Man kan nog komma undan med en vit lögn genom att säga att man jobbar som något jag nämnde.
Du kan åberopa nöd, men det har inget med yrkesgrupp att göra. Men det är ju rimligt att läkare kan åberopa det oftare än andra ifall de hamnar i de situationer.
Citera
2015-03-06, 21:16
  #9
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JL95
Goder afton.

Jag har av nyfikenhet försökt googla fram fullständiga regler och lagar kring trafiksäkerhetskamerorna i Sverige. Men det finns en sak som jag inte kunde hitta någonstans. Om föraren som har blivit fångad på bild i för hög hastighet inte går att identifiera (folk gömmer sig bakom solskyddet, drar ner mössan osv.), vad händer då? Jag har hört att ägaren till fordonet får papper hemskickat med begär om att ange vem som framförde fordonet vid tidpunkten då bilden togs. Men om han då inte kan ange detta, hur går man tillväga då? Blir det ägaren av fordonet som får ta konsekvenserna?

Tack på förhand!

Svensk lagstiftning kräver att föraren kan identifieras, kan man inte fastställa vem som kört så läggs ärendet ned.
I vissa länder som Danmark och Schweiz kan man skicka böterna till bilägaren, men detta är som sagt inte möjligt i Sverige.
Citera
2015-03-06, 21:34
  #10
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supersnut
What???

Om det där stämmer, vilket jag starkt betvivlar så bör du nog kunna bevisa vad ditt yrke är, en vit lögn fråntar nog inte från ansvar.
Då skulle ju givetvis alla påstå att de är advokater.

Stämmer (i alla fall för läkare), vid brådskande tjänsteutförande.

11 kap. Trafikförordningen

10 § /Träder i kraft I:2015-03-01/ Bestämmelserna om färdhastighet i 3 kap. 17 §, 4 kap. 20 § och 9 kap. 1 § första stycket 6 samt sådana föreskrifter om färdhastighet som har meddelats med stöd av 3 kap. 17 §, 10 kap. 1 eller 14 § gäller inte när ett fordon används
1. vid brådskande utryckning för räddningstjänst eller sjuktransport enligt 6 § hälso- och sjukvårdslagen (1982:763),
2. i brådskande yrkesutövning av en polisman, bilinspektör, tulltjänsteman, kustbevakningstjänsteman, läkare, sjuksköterska, barnmorska, veterinär eller av personal inom Kriminalvården, eller
3. i andra jämförliga trängande fall.
Bestämmelserna om färdhastighet i 4 kap. 21 § första meningen gäller inte när fordonet används i brådskande yrkesutövning av en polisman eller bilinspektör. Förordning (2015:34).
__________________
Senast redigerad av miikos 2015-03-06 kl. 21:36.
Citera
2015-03-06, 22:05
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre
Får inte vissa yrkesgrupper som till exempel läkare, advokater eller diplomater köra fortare än tillåtet om det krävs? Man kan nog komma undan med en vit lögn genom att säga att man jobbar som något jag nämnde.
Min advokat hade fortkörning i sitt belastningsregister. Förstår inte på vilket sätt en advokat kan behöva göra en nödutryckning.
Diplomater kör oftast inte själva utan kan ha utbildad personal som får köra fort under eskort. Diplomaten får däremot inte köra för fort. Den har däremot diplomatisk immunitet vilket gör att den inte kan straffas.
Läkare kan jag köpa då jag vet att veterinärer får köra för fort i brådskande ärenden, fick jag veta när polisen påstod att jag kört i 140 när jag tog häng på honom.

Edit. Puckotvåa,trea eller nått
Citera
2015-03-06, 22:11
  #12
Medlem
Malingins avatar
Intressant, kan man förfalska papper på att man tillhör en av dessa grupper och sedan köra hur fort man vill?
Fast jag undrar hur det funkar med kamerorna då, skickar man in ett intyg?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback