Flashback bygger pepparkakshus!
2015-03-06, 18:37
Medlem
SigmenFloyds avatar
Boverket har ombetts av regeringen att ta fram förslag på lösningar för nyanländas akuta bostadsbrist.

Delrapport 1 här:

http://www.boverket.se/globalassets/publikationer/dokument/2015/nyanlandas-boendesituation-delrapport1.pdf

Citat:
Ursprungligen postat av Boverket
Boverket har fått i uppdrag av regeringen att senast 1 mars 2015 lämna
förslag på åtgärder som kan hjälpa de ca 9 300 asylsökande som beviljats
uppehållstillstånd och som i väntan på en kommunplacering sitter fast i
Migrationsverkets anläggningsboenden, att få tag i bostad i en kommun.
Bristen på anvisningsbara platser i landets kommuner beror till stor del på
att allt fler personer beviljas uppehållstillstånd, samtidigt som
kommunerna inte förmår erbjuda så många bostäder som behövs för att
möta behoven. För att bosätta de 9 300 personer som just nu bor i
Migrationsverkets anläggningsboende behövs det ca 6 500 bostäder.

Ett relevant, och i viss mån komiskt, problem enligt rapporten är att Migrationsverket konkurrerar med kommunerna om tillgängliga lägenheter. MV vill ha lägenheterna som tillfälliga asylboenden, kommunerna vill ha lägenheterna som slutförvaring av nyanlända med uppehållstillstånd.

Citat:
Situationen förvärras
dessutom av att Migrationsverket hyr lägenheter av bostadsbolag och
privata hyresvärdar samtidigt som behovet av anvisningsbara platser ökar
i snabb takt. På så sätt konkurrerar behovet av boenden i vanliga
lägenheter för asylsökande med Arbetsförmedlingens möjligheter att
erbjuda nyanlända kommunplatser. Ytterst är det kommunerna som ska
skaffa fram bostäder för att Arbetsförmedlingen ska kunna erbjuda
kommunplatser. Dessutom konkurrerar kommunen med sig själv
eftersom kommunens egen sociala verksamhet ofta innebär kommunala
hyreskontrakt – där kommunen står som garant för hyran och stödjer de
boende. Inte sällan är det nyanlända som bott i eget boende under
asyltiden som begär hjälp av kommunen

Boverkets lösning på den akuta bostadsbristen lutar i hög grad på tillfälliga modulbostäder. Man skriver:

Citat:
Modulbyggnader samt befintlig mark och planberedskap
Genom olika typer av modulbyggnader är det möjligt att skapa nya
boenden i en variation av former. En kort studie genomförd av en konsult
visar att marknadens produktions- och leveranskapacitet samt flexibilitet
är hög. Fördelen med moduler är att de är flexibla och därmed möjliga att
omforma och placera efter efterfrågan. Korta upplåtelseavtal på moduler
innebär ofta stor osäkerhet eller höga initialkostnader för produktion av
modulbyggnader för bostäder, eftersom tillfälliga byggnader i praktiken
kräver samma markberedning, grundläggning, serviceanslutningar och
vägstruktur som permanenta byggnader. Val av tomt blir därför av stor
betydelse för totalkostnaden. Leveranskapacitet eller produktion är sällan
den begränsade faktorn utan det är i första hand tillgången på mark,
planläggning, finansiering och bygglov. Även om det kräver djupare
kartläggning kan Boverket redan i dag säga att planlagd mark finns i
många kommuner, även om vissa lagändringar kan behövas för att fylla
tillfälliga behov. Således finns det leverantörer och mark.

Samt:

Citat:
I det korta perspektivet behövs de
åtgärder som föreslås i rapporten för att snabba på det låga utflödet från
mottagningssystemet. I längden är detta dock inte hållbart eftersom det
finns en betydande risk att grupper med små resurser att hävda sig på
bostadsmarknaden ställs mot varandra.

Det akuta läget kommer således lösas med kåkstäder och tillhörande expressbyggd infrastruktur (vägar, vatten, el, skolor, sjukvård). Det kommer hända i år.

Jag skulle vilja öppna upp tråden för lite tankar om vad denna utveckling innebär för Sverige på sikt? Perspektiv från alla politiska åskådningar är välkomna.
Citera
2015-03-06, 18:45
Avstängd
sherms avatar
Jag vill lyfta in följande inlägg från (FB) Islamisters politiska avancemang i Sverige ("Slöj-misshandeln" i Farsta verkar falsk)
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Bloggen Cornucopia har noterat Kaplans planer på att bygga stora ghetton för de asylinvandrare från främst Syrien och Irak, som regeringen har tänkt sig att ta emot de närmaste åren:
Citat:
Kaplan och (mp) vill bygga segregerad flyktingslum

Våra förortsghetton är så 00-tal. Bostadsminister Mehmet Kaplan (mp) har nu tagit med sig sina erfarenheter från många besök i Turkiets slumområden. Han lägger nu förslag om att svensk byggnorm och byggregler ska hävas, men endast när det gäller att upprätta bostäder för de 400 000 - 500 000 flyktingar och anhöriga till dessa, som kommer anlända till Sverige under innevarande mandatperiod.

Kort sagt vill Kaplan, Miljöpartiet och Socialdemokraterna inrätta särskild och segregerad slum för flyktingar. Man är noga med att påtala att slumområdena inte ska upprättas i Stockholm, Göteborg eller Malmö, dvs där Miljöpartiets väljare finns, och att de ska anläggas utan tidsbegränsning.
http://cornucopia.cornubot.se/2015/02/kaplan-och-mp-vill-bygga-segregerad.html

Ett problem kan uppstå - enligt Kaplan:
Citat:
Att låta nyanlända bo i modulbostäder kommer innebära att de inte i första hand får kontakt med svenska medborgare. Mehmet Kaplan inser att det kan vara ett problem.
http://www.dn.se/arkiv/nyheter/kaplan-vill-se-tillfalliga-bostader-for-flyktingar

Men, nu är det inte alls något problem att de muslimer som kommer till Sverige får en bristfällig kontakt med svenska medborgare, enligt den ideologi som islamisten Kaplan bekänner sig till. Tror faktiskt Kaplan slirar på sanningen då han talar om "ett problem".
Tvärtom, bostadsplanerna följer till punkt och pricka de riktlinjer som Muslimska Brödraskapets ledare al-Qaradawi dragit upp för att skapa parallella muslimska samhällen i västvärlden. Ingen större kontakt med, eller influenser från, värdnationen är önskvärd. Att skapa muslimska enklaver är högprioriterat.

al-Qaradawi förklarar:
Citat:
I used to tell our brothers in foreign countries, "Try to have your small society within the larger society, otherwise you will melt in it like salt in water. What has preserved the Jewish character over the past centuries was their small community that was unique in its ideas and rituals and was known as "the Jewish ghetto". Try to have your own "Muslim ghetto then".
(FB) Tråden där vi kartlägger svensk islamism

Ser ut som att Kaplan kommer att uppfylla al-Qaradawis vision om segregerade samhällen, muslimska ghetton, där muslimer inte riskerar att påverkas av västliga värderingar.

Att Kaplan blev just bostadsminister, är en av de största framgångarna för islamister i Europa. Tyvärr kommer det att vara synnerligen olyckligt för oss övriga.
Citera
2015-03-06, 18:49
Medlem
Wittgensteins avatar
Jag skrev redan för några år sedan att jag trodde att vi snart skulle få se kåkstäder som svar på de invandringsrelaterade bostadsproblemen. Jag är dessutom tillräckligt cynisk för att tro att det inte kommer att bli någon provisorisk lösning.
Citera
2015-03-06, 19:19
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wittgenstein
Jag skrev redan för några år sedan att jag trodde att vi snart skulle få se kåkstäder som svar på de invandringsrelaterade bostadsproblemen. Jag är dessutom tillräckligt cynisk för att tro att det inte kommer att bli någon provisorisk lösning.

Jag tror också att jag skrev något om kåkstäder för väldigt länge sedan, jag förutspådde att de skulle uppstå i södra Sverige först på grund av mildare klimat.

Jag skrev också för nästan lika länge sedan att det skulle behövas ett nytt miljonprogram för att hantera befolkningsökningen i Sverige. Det finns dock en enkel lösning som lindrar tillfälligt på bekostnad av den besuttna medelklassen.

Det är nämligen så att kommun (och även landsting om jag minns rätt) kan förvärva lägenheter i bostadsrättsföreningar, som inte kan neka kommunen som medlem. Utöka denna befogenhet till staten och låt migrationsverket handla upp borätter på den öppna marknaden där det är lämpligt.

Pengarna kan lånas upp till ringa kostnad per månad, statslåneräntan är en bra bit under 1% vilket lätt lär täckas av "hyresgästernas" bidrag. Av döma av riksgälden verkar den tioåriga statsobligationen ha en ränta på ungefär 0.3%. Det betyder att det kostar 250 kronor i månaden för staten att låna en miljon på tio år. Lånar state på kortare sikt genom statsskuldväxlar får man till och med negativ ränta, så staten skulle tjäna pengar på att låna och köpa borätter. Korrigera mig gärna om jag har fel.

Konsekvenserna blir förstås svårare brist på borätter för medelklassvensson men å andra sidan kommer priserna på redan existerande borätter att åka upp ännu mer så kurt-sune blir glad när priset på hans tvåa går mot stratosfären. Dessutom kommer byggandet av borätter att formligen explodera när en ny superkund med bottenlösa fickor och bottenlöst behov kommer till marknaden.

Det kommer inte heller vara några problem att "kommunplacera" flyktingar i rika kommuner som Danderyd eller Vellinge. Det är bara att åka dit och köpa upp alla borätter som är till salu. Priset är oväsentligt. Eller varför inte några fina stora lägenheter passandes för flergenerationella mångbarnsfamiljer på Östermalm eller Södermalm i Stockholm?

Jag är faktiskt seriös, jag undrar varför Röfven inte gjort detta allaredan, det skulle ge honom pluspoäng hos socialdemokratiska kommunalråd i superberikade kommuner och skulle moderaterna i fina kommunen gnälla så är det bara att anklaga dem för rasism och plocka hem godhetspoäng.
Senast redigerad av infidel 2015-03-06 kl. 19:24.
Citera
2015-03-06, 19:37
Medlem
Lawlines avatar
Före dom startar med kåkstäder så kommer dom tvinga hyreshusägare att hyra ut sina bostäder till zigenare och annat pack som kostar mer än vad hyran är på. Förslumning av bostadsområden och ökad kriminalitet med droger, överfall, gruppvåldtäkter kommer att bli vardagsmat.

Var finns MP med fler som vurmat för att tiggare ska bo som inneboende hos familjer? Varför har inte dom ställt sig längst fram och sagt att hos vi finns det plats alla är välkomna!

Citat:
En plikt för näringsidkande hyresvärdar att anmäla lediga lägenheter är emellertid ett
grundkrav. Att däremot tvinga en hyresvärd att gå in i ett
hyresförhållande är kanske inte rätt väg att gå. Men i det fall någon som
är ny på bostadsmarknaden inte får hyra en viss anvisad lägenhet – utan
att det finns någon egentlig grund för detta – kan omständigheterna vara
sådana att hyresvärden gör sig skyldig till diskriminering i strid med 2
kap. 12 § diskrimineringslag (2008:567).
Citera
2015-03-06, 19:46
Medlem
power.rangerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wittgenstein

Vad tror du om Sverige i framtiden då? Sig om 10-15 år?
Citera
2015-03-06, 19:55
Medlem
bababobo69s avatar
Idioterna i regeringen skaoar bara nya problem.
Prata om integration fy farao.
Viserligen flyr dom från krig men dom kan likväl inte
Leva med andra personligheter och olikheter.
Citera
2015-03-06, 20:04
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av infidel
Det är nämligen så att kommun (och även landsting om jag minns rätt) kan förvärva lägenheter i bostadsrättsföreningar, som inte kan neka kommunen som medlem. Utöka denna befogenhet till staten och låt migrationsverket handla upp borätter på den öppna marknaden där det är lämpligt.

Kan du utveckla detta? Kommuner och landsting är väl juridiska personer och de flesta bostadsrättsföreningar har stadgar som medger dem att neka en juridisk person som medlem. Dessutom har väl brf. ingen skyldighet att tillåta kontinuerlig andrahandsuthyrning?
Citera
2015-03-06, 20:12
Medlem
Gabriel Knights avatar
Hela bostadspolitiken har i många år varit felaktig vilket har lett till det här akuta kaoset

Studentbostäder har saknats i flera år och studentföreningar har demonstrerat och krävt att fler bostäder ska byggas men det har vägrats av alla partier av någon anledning. Även inför valet ansåg inga partier utom SD att det behövdes byggas fler bostäder och ingen av vare sig alliansens eller de rödgrönas budgetar anslog så märkvärdigt mycket pengar till byggande av bostäder vare sig studentbostäder eller vanliga bostäder men nu passar det minsann att föreslå bostadsbyggande i alla varianter och av alla partier från vänster till höger. Vad är skillnaden nu mot före valet? Var kommer pengarna från nu då när det plötsligt ska byggas? Har Skara-Bert hostat upp pengarna eller hur ska man finansiera detta ur Alliansens budget för det är ju den som används under den här mandatperioden och den har någon procent lägre budget satt för byggande av bostäder än de rödgrönas som röstades ner.
Senast redigerad av Gabriel Knight 2015-03-06 kl. 20:16.
Citera
2015-03-06, 20:17
Medlem
sommarlovs avatar
Sätt er i en bil och res igenom Sverige.
Sverige är i princip obefolkat, utom vissa storstäder!

Sluta skänk bort bostäder i städerna, låt folk bygga ett boende i byar.
Citera
2015-03-06, 20:31
Medlem
Förmodligen var detta Reinfeldts plan hela tiden . Avskaffa allt som har med de gamla moderaterna att göra och ös in invandrare. På detta sätt är en gigantisk segregation oundviklig. Det roliga är att de rödgröna nuförtiden är så beroende av invandrarnas röster att de inte har något alternativ annat än att fortsätta ösa in invandrare. Dessa bostäder kommer naturligtvis inte att bli tillfälliga. Fler och fler fattiga kommer att tvingas bo i kåkstäder. Även svenskar .
Citera
2015-03-06, 21:18
Medlem
asdyaos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Sätt er i en bil och res igenom Sverige.
Sverige är i princip obefolkat, utom vissa storstäder!

Sluta skänk bort bostäder i städerna, låt folk bygga ett boende i byar.

Har du sett hur det går när exempelvis rumänska ekonomiska flyktingar gör precis det du föreslår? Det är ingen vacker syn och ingenting jag skulle vilja se varthelst i landet jag färdas. Det behöver såklart inte påpekas att den enda sensibla lösningen är färre flyktingar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in