2020-12-17, 15:18
Medlem
Kirobas avatar
Det är inte roligt att sparka på en liggande.
Jag har tyckt om att anlita NAS för resor då det varit ett bra alternativ med attraktiva priser.

Men resenär och aktionär är 2 olika saker och på Placera AB är åsiktsutbytet som det är.

följande citat är värt att läsa.

"Vad som ställer till det är att Norwegians sattes i rekonstruktion 8 december och inte får lov att betala tillbaka återbetalningskrav från tiden före det.

– Att då lägga på Norwegian något de inte får lov att göra, det blir omöjligt för oss att göra, säger Kobberstad till NRK
."

Tilläggas kan att aktieägare är lägst prioriterade i en rekonstruktion
Citera
2020-12-17, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Fast vad menar du nu? Man ska korrigera en kursgraf efter splitttar/omvända splittar vilket Ananza gör. Efter en nyemission ska man inte korrigera kursgrafen vilket Avanza inte heller gör.

Varför inte det då? Det är börsvärdet som är intressant inte den enskilda aktievärdet. Vi ser ju nu vilka problem det skapar att man fuskar på detta sättet.
Citera
2020-12-17, 15:46
Medlem
Kirobas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caedite-eos
Varför inte det då? Det är börsvärdet som är intressant inte den enskilda aktievärdet. Vi ser ju nu vilka problem det skapar att man fuskar på detta sättet.

Huvudsaken är att det handhavs på samma sätt.
Klart att det underlättat om "händelser" kunnat flagga (se bild)

https://www.bildtagg.se/bild/idpxy3rz4ar7il8whije14n8
Citera
2020-12-17, 17:07
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caedite-eos

Nej inte för en aktieägare!
Om du inte deltar i en nyemission (vilket man inte ens får i endel riktade emissioner) så skulle man få väldigt konstig utveckling på grafen i förhållande till sitt innehav i så fall.

Att en aktiegraf visar aktiekursen med korrigering för splittar/omvända splittar men inte tar hänsyn till nyemissioner eller återköp av aktiet är standard och helt logiskt.

Du är ensam om att tycka detta är konstigt.

Det är ju aktiekursen man följer i börsrapporteringen, inte det samlade värdet av de utestående aktierna.

Det går säkert att göra sådana grafer du efterfrågar också men det är inget aktiehandlare i allmänhet efterfrågar.
Citera
2020-12-18, 01:03
Medlem
Troligtvis ser vi plus även imorgon. Större aktörer har gått in väldigt tungt tidigare idag.
Citera
2020-12-18, 01:08
Medlem
Norrlanningens avatar
En fråga från en rookie som misslyckats med sitt googlande, Hur många aktier fanns det i Norwegian innan pandemin? Vet att det blivit utspätt men hur mycket?
Citera
2020-12-18, 01:56
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norrlanningen
En fråga från en rookie som misslyckats med sitt googlande, Hur många aktier fanns det i Norwegian innan pandemin? Vet att det blivit utspätt men hur mycket?

då: 160 000 000

nu: 3 700 579 264

så runt 95% utspädning
Senast redigerad av morkfromork 2020-12-18 kl. 01:59.
Citera
2020-12-18, 04:51
Medlem
Norrlanningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
då: 160 000 000

nu: 3 700 579 264

så runt 95% utspädning

Tack så mycket!

Rätta mig gärna om jag tänker fel nu!
2019 låg aktien på någonstans runt 200kr. Det finns cirka tjugo gånger fler aktier i dag. Så om Norwegian vart värt lika mycket som innan pandemin igen skulle en aktie bli värd 10kr?
Citera
2020-12-18, 05:11
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Tack så mycket!

Rätta mig gärna om jag tänker fel nu!
2019 låg aktien på någonstans runt 200kr. Det finns cirka tjugo gånger fler aktier i dag. Så om Norwegian vart värt lika mycket som innan pandemin igen skulle en aktie bli värd 10kr?

Teroretisk kan man räkna så.

Fast vid den tiden hade de runt 150 plan i trafik som drog in pengar, har de ens 1/10 idag.

Norwegian riskerar också att hamna i ond cirkel av dåliga rapporter /nyemissioner under lång tid. Jag ser aktien som ett bra tradingpapper men helt osäker på lång sikt.
Citera
2020-12-18, 07:54
Medlem
Norrlanningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
Teroretisk kan man räkna så.

Fast vid den tiden hade de runt 150 plan i trafik som drog in pengar, har de ens 1/10 idag.

Norwegian riskerar också att hamna i ond cirkel av dåliga rapporter /nyemissioner under lång tid. Jag ser aktien som ett bra tradingpapper men helt osäker på lång sikt.

Förlåt men har lite mer frågor (har inte lagt några pengar i aktier pga min okunskap så ingen behöver oroa sig!)
Dom gjorde en omvänd split (tror jag det hette..he..) så hundra aktier vart en aktie. En aktie är nu värd 64 NOK
3.9 miljarder aktier vart alltså 390 miljoner aktier. Drygt dubbla av dom 190 miljoner dom skulle ha haft innan pandemin. Borde inte det betyda att om man slog ihop aktierna en gång till så hade en aktie kostat 128 NOK?
Det är inte speciellt mycket lägre än dom 200NOK det var värt vid pandemins start. Är det något jag missar? Känns som aktierna borde vara värda betydligt mindre?

Har köpt en bok om aktier för är bevisligen ute på djupt vatten men skulle vara tacksam för svar om du har en sekund över till en förvirrad själ!
Senast redigerad av Norrlanningen 2020-12-18 kl. 07:57.
Citera
2020-12-18, 07:59
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Känns som aktierna borde vara värda betydligt mindre?

Måste erkänna att även jag tappat räkningen eftersom så många aktier inte emitterats på vanligt sätt utan konverterats från skulder till kurser som vi bara kan gissa.

Någon annan har säkert mera koll.
Citera
2020-12-18, 08:20
Medlem
Kirobas avatar
Citat:
så hundra aktier vart en aktie. En aktie är nu värd 64 NOK
3.9 miljarder aktier vart alltså 390 miljoner aktier. Drygt dubbla av dom 190 miljoner dom skulle ha haft innan pandemin. Borde inte det betyda att om man slog ihop aktierna en gång till så hade en aktie kostat 128 NOK?
Det är inte speciellt mycket lägre än dom 200NOK det var värt vid pandemins start. Är det något jag missar? Känns som aktierna borde vara värda betydligt mindre?

Har köpt en bok om aktier för är bevisligen ute på djupt vatten men skulle vara tacksam för svar om du har en sekund över till en förvirrad själ!

Intressant resonemang som leder fram till en magkänsla.
Det här var bara början. Nu ska en NE göras som leder till ökat antal aktier.

Vad består NAS av?
Flygplan som stått på marken i 2 år (flygförbud för Boeing Max) Kostnad att åter driftsätta. Andrahandsmarknaden flygplan lär vara något dämpad tillsvidare.

Logistikkunskap och administrativ personal.

Resten hyrs in av externa aktörer som flygplats, personal lasta i och ur passagerare och deras bagage.

Ganska summarisk uppdelning med fel men i princip är det inte mycket egenvärde, förutom storleken och ett enormt kapitalbehov som då omedelbart låses i flygplanen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in