Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-09-30, 21:18
  #1
Medlem
Hej!

Min dator vanligtvis sitter kopplad till en router, och då routern fuckar upp mina torrentfiler (att försöka sig på att öppna portar i routern är ett helvete...) så tänkte jag koppla datorn direkt till modemet istället. Jag har sett att modemet är kopplat till routern med en speciell sorts nätkabel. jag testade nämligen att koppla kabeln som vanligtvis sitter mellan routern och min dator direkt till modemet men jag fick då ingen anslutning till nätet. Men sen flyttade jag datorn och kopplade kabeln (som är ansluten FRÅN modemet till routern) till datorn istället. då funkade det perfekt. Vad kallas en sådan kabel? jag vill ha en sådan på några meter...
Citera
2005-09-30, 22:12
  #2
Medlem
slaskbaks avatar
Tycker det låter konstigt att den ena kabeln fungerade men inte den andra då de båda borde vara lika samma. Förmodligen är den ena rakt kopplad och den andra korsad.

Det du skall ha är en nätverkspatchkabel kategori 5E typ denna (kategori 6 går också jättebra men det är att skjuta rejält över målet). Antingen rakt eller korsat kopplad. Kanske du kan få lämna tillbaka den som inte fungerar eller tar du med dig den kabel du har som fungerar till affären så borde de kunna hjälpa dig där.
Citera
2005-09-30, 22:41
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slaskbak
Tycker det låter konstigt att den ena kabeln fungerade men inte den andra då de båda borde vara lika samma. Förmodligen är den ena rakt kopplad och den andra korsad.

Det du skall ha är en nätverkspatchkabel kategori 5E typ denna (kategori 6 går också jättebra men det är att skjuta rejält över målet). Antingen rakt eller korsat kopplad. Kanske du kan få lämna tillbaka den som inte fungerar eller tar du med dig den kabel du har som fungerar till affären så borde de kunna hjälpa dig där.

Jag frågade en datornörd på msn och han sa att det var korsad jag skulle ha.
Citera
2005-10-01, 00:21
  #4
Medlem
hmm kollade upp lite färgkoder bland kablarna nu och det verkar som om kabeln som jag har kopplad från datorn till routern är korsad, och kabeln som är koppblad från modemet till routern är rak...då verkar det alltså om det är en rak kabel jag behöver...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback