Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-03-05, 18:47
  #1
Medlem
eziss avatar
Hej beställde en dator för en vecka sen och byggde ihop den i mitt gamla cooler master chassie och nu är det så att det blir sån värme på chassiet där uppe brevid nätagget/processorn. Det är varmare än ljummet typ 40-50 grader. Har kört program och kollat tempen men den visar att processorn/grafik ligger på 50 grader. Kan dock tillägga att jag kör med orginal fläkt till processorn vilket kanske inte är bäst att göra. Sen har jag bara en 120mm fläkt på baksidan.

Vart kommer värmen ifrån?

Min setup nedan

MSI 970 GAMING, Socket-AM3+
ATX, 970+SB950, DDR3, 2xPCI-Ex16-PCI-Ex1-PCI, SATA
1.00 766047

AMD FX-8350 Black Edition
Socket-AM3+, 4.0GHz, 8-Core, 8MB L2 + 8MB L3 Cache
1.00 818996

Cooler Master B600 VER.2, 600W PSU
ATX 12V V2.3, Standard, 1x 4+4 CPU, 2x 6+2pin PCIe

MSI Radeon R9 280 3GB GAMING
Citera
2015-03-06, 14:40
  #2
Medlem
x12s avatar
Värmen kan mycket väl komma sig av dåligt luftgenomflöde genom chassiet, ofta felvända/nerställda/klena chassifläktar.

Det normala är att chassiet drar in luft i nederkant framtil, helst på så sätt att det passerar så mycket som möjligt av hårddiskarna, sedan ska luften dra genom hela chassiet och tryckas ut högt upp på baksidan.

I trånga/dåliga chassin kan grafikkortet bilda vägg och förhindra luftgenomströmning, därav att det ibland är nödvändigt med en fläkt på dörren som trycker in luft mot grafikkortet eller i tomrummet nedanför det. Grafikkortets fläkt knuffar sedan ut varmluften på baksidan. I äldre chassin kunde även kabeldraperier bilda vägg, främst de breda IDE-kablarna, men det är mer sällsynt nu. Kolla om det hänger ner en kabelmatta i chassiet och försök isåfall fösa den åt sidan.

Nätaggets fläkt ska hjälpa till med cirkulationen i chassiet, om det är placerat överst, annars drar det luft underifrån chassiet och luftar bara sig självt, då är det än viktigare med bra flöde i övre delan av chassiet.

Det brukar aldrig vara nåt fel med original cpu-fläktarna, sålänge man inte överklockar. Åtminstone intel brukar ha riktigt bra originalfläktar. Amd har jag inte köpt in en enda av de senaste åren, kanske möjligt att de har sämre fläktar.
Citera
2015-03-06, 14:48
  #3
Medlem
.Strix0rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x12
Värmen kan mycket väl komma sig av dåligt luftgenomflöde genom chassiet, ofta felvända/nerställda/klena chassifläktar.

Det normala är att chassiet drar in luft i nederkant framtil, helst på så sätt att det passerar så mycket som möjligt av hårddiskarna, sedan ska luften dra genom hela chassiet och tryckas ut högt upp på baksidan.

I trånga/dåliga chassin kan grafikkortet bilda vägg och förhindra luftgenomströmning, därav att det ibland är nödvändigt med en fläkt på dörren som trycker in luft mot grafikkortet eller i tomrummet nedanför det. Grafikkortets fläkt knuffar sedan ut varmluften på baksidan. I äldre chassin kunde även kabeldraperier bilda vägg, främst de breda IDE-kablarna, men det är mer sällsynt nu. Kolla om det hänger ner en kabelmatta i chassiet och försök isåfall fösa den åt sidan.

Nätaggets fläkt ska hjälpa till med cirkulationen i chassiet, om det är placerat överst, annars drar det luft underifrån chassiet och luftar bara sig självt, då är det än viktigare med bra flöde i övre delan av chassiet.

Det brukar aldrig vara nåt fel med original cpu-fläktarna, sålänge man inte överklockar. Åtminstone intel brukar ha riktigt bra originalfläktar. Amd har jag inte köpt in en enda av de senaste åren, kanske möjligt att de har sämre fläktar.

Jag kan av erfarenhet påpeka att Intels kylare+fläkt (båda stock som medföljde i7 4790k) var katastrofiskt dåliga. Man ska inte gå efter idle temperaturen men den låg på 50 och under stresstest så hamnade tempen på 98.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback