Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-03-05, 18:41
  #1
Medlem
Barrington1975s avatar
Hej!

Någon här som har rest in i Marocko med israeliska stämplar i passet?

Är det värt att skaffa ett nytt pass för att slippa bekymmer eller är det lugnt?
Citera
2015-03-05, 18:46
  #2
Medlem
ManJuices avatar
Marocko har en liten minoritet judar som bor kvar i landet så det ska nog inte vara problem. De är nog rätt vana.
Citera
2015-03-05, 19:42
  #3
Medlem
Mig veterligen är det bara Saudi som inte släpper in dig med en stämpel från Israel i passet, har besökt en rad olika muslimska lander men endast innan jag åkte till Saudi som jag fick frågan om Israel.
Citera
2015-03-05, 21:38
  #4
Medlem
WarlockGeorges avatar
Inga problem i Marocko. Däremot kan du få många besvärliga/tidsödande frågor när du sedan ska in i (eller ut ur) Israel nästa gång pga. den marockanska stämpeln.
Citera
2015-03-05, 23:35
  #5
Medlem
Marocko nekar inte folk inträde p.g.a israeliska stämplar, nej.

Har du bokat en paketresa med ett bolag som Apollo eller Ving skulle du dock kunna ta med dig ditt nationella ID-kort för att slippa att de ens Kollar några stämplar. Hänvisa i svensk passkontroll till Timatics databas om de skulle säga att pass krävs för att Marocko är utanför Schengen (stämmer egentligen vid utresa från just Sverige enligt svenska passlagen men det strider egentligen mot europeisk lag och jag har hört talas om många som kommit igenom Genom att åberopa detta).

Om Kastrup är din flygplats (t.ex. om du är sydsvensk) och du bokat en paketresa via ett bolag ska det inte ens vara någon diskussion kring ID-kort till Marocko då den svenska passlagen gäller i just Sverige.
__________________
Senast redigerad av Crazydre95 2015-03-05 kl. 23:43.
Citera
2015-03-06, 13:24
  #6
Medlem
Barrington1975s avatar
Okej! Tack så mycket för svaren!
Citera
2015-03-07, 18:23
  #7
Avstängd
Inga problem. Marocko är ett mycket liberalt land med många judar.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2535363

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback