Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-03-05, 16:36
  #1
Avstängd
Grottmongo101s avatar
Lite svårt att avgöra i vilket delforum denna tråd passar bäst, men moderator får gärna flytta den till ett mer passande forum om det anses nödvändigt.

Just nu så är det mycket uppmärksamhet kring sprängolyckan i Nyköping, se tråd:
(FB) Två döda vid stor explosion i lägenhet - Brandkärr, Nyköping 2015-03-02

Där spekuleras det en hel del i hur ena gärningsmannen fått fingrarna bortsprängda och hur kraftig sprängladdning det rör sig om och hur nära den varit kroppen när detta hände.

Fingrar brukar vanligtvis ryka när sprängladdningar har detonerat i handen.

Så vitt jag vet ska det t.ex. vara vanligt att självmordsbombare får huvudena bortslitna från kroppen pga sprängladdningens kroppsplacering.

Jag tänkte att denna tråd skulle vara till för att avgöra hur kroppar skadas av olika typer av bomber/sprängämnen och hur de de skadas beroende på vart på kroppen och hur långt ifrån kroppen en sprängladdning varit placerad.
Gärna med bildlänkar på olika typer av sprängoffer.

OBS! Detta är inte tänkt att vara en goretråd. Bara tänkt ur de rättsmedicinska aspekterna.
__________________
Senast redigerad av Grottmongo101 2015-03-05 kl. 16:42.
Citera
2015-03-05, 17:58
  #2
Medlem
thedanishguys avatar
En till aspekt som man måste tänka på är ju splitter, har för mig att splitter av olika slag står för väldigt mycket av skadorna vid en sprängning.
Citera
2015-03-06, 14:26
  #3
Medlem
Mulla Krekars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thedanishguy
En till aspekt som man måste tänka på är ju splitter, har för mig att splitter av olika slag står för väldigt mycket av skadorna vid en sprängning.
Jag tänkte också på detta. Moderna handgranater i plast innehåller ju en massa stålkulor, t.ex;
http://www.soldf.com/shgr90.html

Skulle tro att de flesta självmordsbombare (och andra bomber mot oskyddade mål) blandar i metall o glas i sina laddningar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback