Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-03-05, 13:07
  #1
Medlem
Vet ej vart jag ska posta detta

Hej
Jag har länge velat lägga på mig 4-5kg i mat/fett (ej muskler).
Nu har jag verkligen tagit tag i det och har gått upp ca 0.5kg hittils. Jag har 2 frågor.

1.
Räcker det att äta som vanligt (3 måltider per dag + snacks på vissa kvällar) fast äta mer än vanligt vid alla måltider? Eller bör man äta småmåltider mellan dessa? Bor hemma så har inte så mycket att säga till om maten, skulle dock kunna äta mackor till tex mellanmål. Finns det vissa saker som är extra bra att äta om man vill gå upp i vikt?

2.
Om jag lyckas gå upp några kilon - För att stanna på denna vikt, måste jag då fortsätta att äta samma mängd eller kan jag återgå till det jag "äter som vanligt", när jag inte vill gå upp i vikt. Eller kommer jag då sjunka i vikt?

jag orkar inte hålla på att räkna kalorier och grejjer..det behövs väl inte?..
__________________
Senast redigerad av pcfreak 2015-03-05 kl. 13:10.
Citera
2015-03-05, 13:29
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pcfreak
Vet ej vart jag ska posta detta

Hej
Jag har länge velat lägga på mig 4-5kg i mat/fett (ej muskler).
Nu har jag verkligen tagit tag i det och har gått upp ca 0.5kg hittils. Jag har 2 frågor.

1.
Räcker det att äta som vanligt (3 måltider per dag + snacks på vissa kvällar) fast äta mer än vanligt vid alla måltider? Eller bör man äta småmåltider mellan dessa? Bor hemma så har inte så mycket att säga till om maten, skulle dock kunna äta mackor till tex mellanmål. Finns det vissa saker som är extra bra att äta om man vill gå upp i vikt?

2.
Om jag lyckas gå upp några kilon - För att stanna på denna vikt, måste jag då fortsätta att äta samma mängd eller kan jag återgå till det jag "äter som vanligt", när jag inte vill gå upp i vikt. Eller kommer jag då sjunka i vikt?

jag orkar inte hålla på att räkna kalorier och grejjer..det behövs väl inte?..

Jag har lärt mig enormt av att läsa här så jag tror jag kan svara på dessa frågor.
Det du behöver tänka på, är att ligga på ett kaloriöverskott, de saker som är bra att öta är saker med mycket kalori. Vissa tycker man skall gå upp "rätt i vikt" genom att äta pumpafrön exempel (inehåller bra med kalorier) medans andra anser att man kan äta ett 200g marabou.

Om du vill stanna på din vikt, så bör du bibehålla samma kaloriintag, du bör nog räkna ut ditt kaloriintag/dag, verkar inte som du gjort detta.

"Orkar inte räkna kalorier och grejjer" då verkar du inte ens vara motivera till detta..
Ät isåfall ett 200g choklad varje dag..
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback