Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-03-05, 08:43
  #1
Medlem
Hej, tänkte om någon på Flashback har koll på OBS.

Hur mycket CPU usage använder OBS när man streamar downscale 720p @45fps
Quality balance - 10, preset: veryfast, bitrate: 2500~

Problemet är att jag har märkt på senare tid att cs får min CPU att rulla på nästan 90% ibland vilket förvånar mig fruktansvärt mycket. Har en i5 4690k @3.5ghz, samt gtx 970 som rullar på bra.

Jag vet inte om CSGO alltid tagit så här mycket CPU men det känns inte som det gjorde det förut. Kör givetvis på typ "high/max" settings men för ett såpass gammalt spel känns det konstigt.

Tillbaks till frågan så är jag rädd att jag kommer få FPS drops, annars brukar CS:GO ligga på stadiga 299-300fps. Vad tror ni?

(Obs, har streamat förut och då funkade det bra, men har märkt på senare tid att CS kräver mer då jag märker prestandadrop om jag glömmer chrome, skype och teamspeak uppe på andra skärmen, därför blir jag rädd att det inte längre kommer gå lika bra)

Vad har ni andra för CPU usage på CS:GO samt OBS med liknande settings?
Citera
2015-03-05, 10:19
  #2
Medlem
Hamprs avatar
Fungerar bra för mig att streama csgo med en 2600k @ 4.4GHz och GTX980. 16gb ram FYI.
Chrome tar väldigt mycket ram, så sitter du på t ex bara 8gb så stäng ner allt onödigt och speciellt chrome. Skype likaså. TS äter också en del faktiskt.

Du behöver överklocka din CPU. Tycker dock att det borde fungera att streama csgo med de inställningarna du anger.

Jag kör t ex CBR 3500 / AAC 128 / 720p 60 FPS Lanzos / Priority Above Normal / CPU preset faster
Fungerar utan problem, vet dock inte vad CPU-användningen ligger på men den maxar absolut inte.

Märkte för övrigt stor skillnad mellan GTX970 och 980 i csgo, FPSen är mycket stabilare med 980.
Citera
2015-03-05, 12:49
  #3
Medlem
Inte så sugen på att överklocka min CPU då den redan har 40-50c i idle (trots att den endast är 2 månader gammal). Problemet ligger inte i mitt ram minne, har haft uppe prestanda analysering och sett att min CPU ofta överstrider 90% användning när jag har igång CS:GO, men detta med 300 fps. Vågar inte cappa mina FPS på 144 heller då jag läst att det gör spelet mindre fluid.

Tänkte snarare om någon jävel som sitter hemma å lurkar kan dra igång OBS med CS:GO å se hur mkt CPU det slukar, men antar att jag får göra det själv inatt.
__________________
Senast redigerad av luddeax 2015-03-05 kl. 13:00.
Citera
2015-03-05, 13:18
  #4
Medlem
Hamprs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av luddeax
Inte så sugen på att överklocka min CPU då den redan har 40-50c i idle (trots att den endast är 2 månader gammal). Problemet ligger inte i mitt ram minne, har haft uppe prestanda analysering och sett att min CPU ofta överstrider 90% användning när jag har igång CS:GO, men detta med 300 fps. Vågar inte cappa mina FPS på 144 heller då jag läst att det gör spelet mindre fluid.

Tänkte snarare om någon jävel som sitter hemma å lurkar kan dra igång OBS med CS:GO å se hur mkt CPU det slukar, men antar att jag får göra det själv inatt.

Kollade precis en overwatch, CPU låg mellan 50 - 70% med OBS streamande. Har min FPS cappad till 171 för övrigt, flyter på bra.
Citera
2015-03-05, 23:21
  #5
Medlem
Raverlilys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av luddeax
Inte så sugen på att överklocka min CPU då den redan har 40-50c i idle (trots att den endast är 2 månader gammal). Problemet ligger inte i mitt ram minne, har haft uppe prestanda analysering och sett att min CPU ofta överstrider 90% användning när jag har igång CS:GO, men detta med 300 fps. Vågar inte cappa mina FPS på 144 heller då jag läst att det gör spelet mindre fluid.

Tänkte snarare om någon jävel som sitter hemma å lurkar kan dra igång OBS med CS:GO å se hur mkt CPU det slukar, men antar att jag får göra det själv inatt.

Köp en rejäl CPU kylare och kör inte med standard skiten man får med i lådan. Det gör stor skillnad om du har problem med temperaturer som du påstår.

FPS har väldigt lite med CPU att göra vilket betyder att, oavsett vad du har för FPS kommer processoranvändningen ligga på samma. För övrigt så förstår jag inte varför du ska spela med 300 FPS då ögat och hjärnan inte kan tyda så många bilder i sekunden. 300 FPS = 144 FPS kan man säga. Att folk säger att hög FPS är bra, och skryter med att de har 3500 FPS i Battlefield är inget du ska lyssna på. Det är som att göra 50kg mat när bara du själv ska äta.

Mer om detta kan man läsa här: http://www.100fps.com/how_many_frame...humans_see.htm

Vad ditt problem beror på kan jag dock inte svara på. Min 2600k har några år på nacken men jag har aldrig haft problem med CS GO eller något annat spel heller för den delen.
__________________
Senast redigerad av Raverlily 2015-03-05 kl. 23:24.
Citera
2015-03-06, 09:39
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raverlily
Köp en rejäl CPU kylare och kör inte med standard skiten man får med i lådan. Det gör stor skillnad om du har problem med temperaturer som du påstår.

FPS har väldigt lite med CPU att göra vilket betyder att, oavsett vad du har för FPS kommer processoranvändningen ligga på samma. För övrigt så förstår jag inte varför du ska spela med 300 FPS då ögat och hjärnan inte kan tyda så många bilder i sekunden. 300 FPS = 144 FPS kan man säga. Att folk säger att hög FPS är bra, och skryter med att de har 3500 FPS i Battlefield är inget du ska lyssna på. Det är som att göra 50kg mat när bara du själv ska äta.

Mer om detta kan man läsa här: http://www.100fps.com/how_many_frame...humans_see.htm

Vad ditt problem beror på kan jag dock inte svara på. Min 2600k har några år på nacken men jag har aldrig haft problem med CS GO eller något annat spel heller för den delen.

Jag har tänkt exakt samma sak om fps'n, men vad du inte vet är att just på spelet CS:GO kan det bildas input lag om man limitar FPSen.
Testa en snabb googling så ser du själv. Varför man t.ex på 1.6 ville ha 100+ fps, trots att skärmar inte kunde överstrida 60hz, det är en jävla djungel det där.

Testade dock igår när jag kom hem och startade streamen, och märkte hur spelet inte flöt på alls lika bra som förut.

Det konstiga var att spelet höll stabila 299-300fps, men såg ändå laggigt ut ibland, så jag ändrade till "FULLSCREEN" från "FULLSCREEN WINDOWED", och spelet flöt då på hur bra som helst, men fortfarande samma FPS, men utan dem underliga "laggsen". Kunde då spela med otroligt bra "flow" samtidigt som jag streama så jag var nöjd. Bara väldigt underligt att det gör så stor skillnad.

Hade inte detta problem förut, men har precis bytt till 144hz från 60hz så kanske inte upplevde detta förut.
Citera
2015-03-06, 22:48
  #7
Medlem
Raverlilys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av luddeax
Jag har tänkt exakt samma sak om fps'n, men vad du inte vet är att just på spelet CS:GO kan det bildas input lag om man limitar FPSen.
Testa en snabb googling så ser du själv. Varför man t.ex på 1.6 ville ha 100+ fps, trots att skärmar inte kunde överstrida 60hz, det är en jävla djungel det där.

Testade dock igår när jag kom hem och startade streamen, och märkte hur spelet inte flöt på alls lika bra som förut.

Det konstiga var att spelet höll stabila 299-300fps, men såg ändå laggigt ut ibland, så jag ändrade till "FULLSCREEN" från "FULLSCREEN WINDOWED", och spelet flöt då på hur bra som helst, men fortfarande samma FPS, men utan dem underliga "laggsen". Kunde då spela med otroligt bra "flow" samtidigt som jag streama så jag var nöjd. Bara väldigt underligt att det gör så stor skillnad.

Hade inte detta problem förut, men har precis bytt till 144hz från 60hz så kanske inte upplevde detta förut.

När du säger att det laggar. Syftar du på faktiskt lagg eller är det någon sådant här som händer. Isåfall är det screentearing och beror på att din skärm inte hinner med spelets FPS. Mer om detta på denna länk. För att bota problemet måste man antingen limitera FPS till skärmens uppdateringsfrekvens (dvs Hz) eller starta Vertical Sync med valfri buffer.

På grund av det du sa med Fullscreen etc så misstänker jag att du har problemet som jag beskriver ovan.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback