Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2015-03-27, 18:59
  #49
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NightWalker1
ööh, nu funkar det
jag skulle testa din grej men när jag kopplade in routern så körde den igång den automatiska konfigureringen av internet och av någon anledning gick det denna gång.
det kom inte upp något meddelande om att jag skulle plugga in kablarna som det gjorde innan utan den bara körde igång och sökte efter internet. sen kom det vanliga att man skulle välja lösen för routerns gui och tidszon etc. jag loggade in på guin och först stod det disabled i ca 5 sekunder under status men sen kom allt upp, ip adress, subnet mask, default gateway osv.
vi får se om det håller i sig nu för jag har fått igång det ett par gånger tidigare, dock inte på det här sättet utan då gjorde jag ingen konfigurering av nätverket utan den bara hittade internet ändå, det gick några timmar sen försvann internet. som sagt, vi får se om det håller i sig nu.

det enda jag gjorde annorlunda nu jämfört med vid tidigare kopplingar var att jag först satte i en annan kabel mellan datorn till routern, jag slog på routern som redan hade en kabel inpluggad i uttaget där det står "internet" sen drog jag med kabeln till rummet med internet uttaget, drog ut den kabeln som satt i (den mellan switch och internet-uttaget) och satte i den kabeln som går från routerns internet port.
var det bara det? att man måste slå på routern först OCH SEN koppla in den i internet-väggutaget??

Du behöver inte gör det i en viss ordning utan jag tror du har skit i kontakterna. Kontakterna kan vara dåligt påklämda och fungerar om du vickar lite på kabeln. Glappis alltså.
Citera
2015-03-27, 19:27
  #50
Medlem
NightWalker1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Du behöver inte gör det i en viss ordning utan jag tror du har skit i kontakterna. Kontakterna kan vara dåligt påklämda och fungerar om du vickar lite på kabeln. Glappis alltså.
då skulle i så fall alla mina internet-kablar vara dåliga eftersom jag provade alla utan att få internet
Citera
2015-03-27, 23:56
  #51
Medlem
Fleptuts avatar
Kan vara så att dom gjort en återställning så det hoppade igång.
Konstigare saker har hänt efter man kontakta supporten.


Citat:
Ursprungligen postat av NightWalker1
du vet alltså inte hur man löser en ip-konflikt?

har mailat dom, hoppas dom ringer imorgon

Citat:
Ursprungligen postat av NightWalker1
ööh, nu funkar det
jag skulle testa din grej men när jag kopplade in routern så körde den igång den automatiska konfigureringen av internet och av någon anledning gick det denna gång.
det kom inte upp något meddelande om att jag skulle plugga in kablarna som det gjorde innan utan den bara körde igång och sökte efter internet. sen kom det vanliga att man skulle välja lösen för routerns gui och tidszon etc. jag loggade in på guin och först stod det disabled i ca 5 sekunder under status men sen kom allt upp, ip adress, subnet mask, default gateway osv.
vi får se om det håller i sig nu för jag har fått igång det ett par gånger tidigare, dock inte på det här sättet utan då gjorde jag ingen konfigurering av nätverket utan den bara hittade internet ändå, det gick några timmar sen försvann internet. som sagt, vi får se om det håller i sig nu.

det enda jag gjorde annorlunda nu jämfört med vid tidigare kopplingar var att jag först satte i en annan kabel mellan datorn till routern, jag slog på routern som redan hade en kabel inpluggad i uttaget där det står "internet" sen drog jag med kabeln till rummet med internet uttaget, drog ut den kabeln som satt i (den mellan switch och internet-uttaget) och satte i den kabeln som går från routerns internet port.
var det bara det? att man måste slå på routern först OCH SEN koppla in den i internet-väggutaget??
Citera
2015-03-28, 04:23
  #52
Medlem
NightWalker1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleptut
Kan vara så att dom gjort en återställning så det hoppade igång.
Konstigare saker har hänt efter man kontakta supporten.
dom skrev bara att dom inte såg nått konstigt med mitt nät och att dom inte kan hjälpa mig eftersom jag har min egna router. men huvudsaken är ju att det fubkar nu
internet har inte hoppat ur än så länge så det borde vara lungt nu.
jag har t.o.m satt i alla kablarna som jag brukar använda och kör nu datorn till switchen och sen från switchen till routern och vidare in i internet-uttaget i väggen
Citera
2015-04-05, 23:57
  #53
Medlem
NightWalker1s avatar
sådär ja då var det dags igen, internet borta igen
trodde först att det var nått strul med själva internet bara, men jag provade att byta ut routern mot switchen igen och då har jag internet. vafan är det som händer alltså?
det måste ju vara nått fel på routern, eller?
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback