Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-03-05, 01:00
  #1
Medlem
Har aldrig känt behov av att gå ner i vikt tidigare, men har insett att jag drar runt på i runda slängar 8-10 kg övervikt. Har ett jobb där jag rör på mig ganska mkt och tränar periodvis med löpning 2-3 ggr/vecka. Har även införskaffat en Crosstrainer.

Men nu till själva frågan. Har börjat registera mitt matintag med hjälp av Lifesum. När jag startade upp fick jag mata in mina uppgifter som ålder, aktivitetsnivå etc etc - inget konstigt.
Där ingick såklart även startvikt - målvikt och antalet veckor jag satte som tidsperiod för detta.
Detta gav mig ett givet kalorimål/dag.

När jag nu en vecka senare har gått ner närmare 1 kg och matar in detta i appen så får jag beskedet att jag ska äta radikalt mkt mindre från och med nu.
Jag trodde att det kaloriintag man fick vid starten var det som jag skulle hålla under dessa veckor, men det kommer alltså successivt bli mindre?

Är det så det fungerar? Känner mig som värsta okunniga bantaren här ;-)
Ngn med erfarenhet?
Och om lite mat nu blev mindre mat ...vad ska jag då äta när jag gått ner hälften av min målvikt?
Citera
2015-03-05, 01:08
  #2
Medlem
Är ingen expert på området. Men jag har gått upp och ner i flera år nu, är 25, men nu ligger jag någorlunda bra i vikt.

Ett tips är, ät så du blir mätt, träna mycket, stressa inte. Det värsta du kan göra är att äta lite, droppa i vikt, för sen när du börjar äta riktigt igen så är det väldigt mycket lättare att lägga på sig, (egen erfarenhet).

Så ät det du räknar ut, 1 kg i veckan är väl HELT OK om du ska ner 10 kg, då är du ju där på 2-3 månader, perfekt.

Stressa inte!
Citera
2015-03-05, 01:10
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ninano
Är ingen expert på området. Men jag har gått upp och ner i flera år nu, är 25, men nu ligger jag någorlunda bra i vikt.

Ett tips är, ät så du blir mätt, träna mycket, stressa inte. Det värsta du kan göra är att äta lite, droppa i vikt, för sen när du börjar äta riktigt igen så är det väldigt mycket lättare att lägga på sig, (egen erfarenhet).

Så ät det du räknar ut, 1 kg i veckan är väl HELT OK om du ska ner 10 kg, då är du ju där på 2-3 månader, perfekt.

Stressa inte!

Jag menar lite så här, äta för lite = svälta sig, sämsta man kan göra, iofs går viktnedgången fort, men svårt utav helvete att hålla sig där sen.

Så ät rejält, 1 kg i veckan är kanon, och lycka till!
Citera
2015-03-05, 02:22
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ninano
Jag menar lite så här, äta för lite = svälta sig, sämsta man kan göra, iofs går viktnedgången fort, men svårt utav helvete att hålla sig där sen.

Så ät rejält, 1 kg i veckan är kanon, och lycka till!

Tack för ditt svar. Är helt inne på din linje. Är mest fundersam över att Lifesum-appen direkt när jag minskat lite i vikt radikalt minskade mitt kaloriintag/dag. Trodde jag skulle ligga på samma intag/dag dessa veckor - justerat för ev träning då.
Citera
2015-03-05, 02:44
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MsZ
Tack för ditt svar. Är helt inne på din linje. Är mest fundersam över att Lifesum-appen direkt när jag minskat lite i vikt radikalt minskade mitt kaloriintag/dag. Trodde jag skulle ligga på samma intag/dag dessa veckor - justerat för ev träning då.

Kan inte hjälpa dig där.

Varje gång jag har gått ner "seriöst" så har jag sett till äta äta riktigt mat, enklare än så är det inte. Pasta, Lasagne, Köttfärssås, sallad och fisk/kött osv, potatis. Gefan i cola/redbull, allt med mycket socker i. Drick vatten, det dör man inte av Och det är gott när man väl kör på den linjen.

När jag har lagt på mig och varit mer eller mindre deprimerad så har jag gett fan i att äta, och gå mycket. Man går ner i vikt, helt klart. Men blir ett helvete sen när du återgår till gamla livsstilen.

Så, ät och träna! Lycka till.
Citera
2015-03-05, 03:35
  #6
Medlem
HatarAftonblaskans avatar
Tänk på att du oftast får i dig mer kalorier än du skriver in, så försök ha 100 kcal "extra" uttöver det du redan går minus på. Sen håll dig borta från socker.
Citera
2015-03-05, 07:34
  #7
Medlem
maniacmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MsZ
När jag nu en vecka senare har gått ner närmare 1 kg och matar in detta i appen så får jag beskedet att jag ska äta radikalt mkt mindre från och med nu.
Jag trodde att det kaloriintag man fick vid starten var det som jag skulle hålla under dessa veckor, men det kommer alltså successivt bli mindre?
Ja det är så det fungerar. Ju mindre kropp, desto lägre effekt behöver du på motorn.
Det kan dock vara mentalt krävande när man är van att äta så pass mycket som du förmodligen gjort utifrån din beskrivning ovan.
Det du borde börja göra är att ändra några vanor helt och håller. T.ex sluta helt med läsk och kaffebröd. Ögonmåtta dina portioner (tex om du kokar ris vet du att du aldrig kokar mer än ca1dl osv).

Att bli riktigt lean är däremot svårt. Det är tämligen enkelt att ligga på ca 10-15% kroppsfett men att gå ner under 10% är jättejobbigt.
Citera
2015-03-05, 11:03
  #8
Medlem
praxes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MsZ
När jag nu en vecka senare har gått ner närmare 1 kg och matar in detta i appen så får jag beskedet att jag ska äta radikalt mkt mindre från och med nu.
Jag trodde att det kaloriintag man fick vid starten var det som jag skulle hålla under dessa veckor, men det kommer alltså successivt bli mindre?

Förvisso minskas ditt energibehov i takt med att kroppsvikten minskar. Men att ett kilo skulle göra en radikal skillnad låter helt orimligt. Du kanske har ställt in en annan viktminskningstakt? Eller matade in för hög vikt när du startade?
Citera
2015-03-05, 12:34
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av praxe
Förvisso minskas ditt energibehov i takt med att kroppsvikten minskar. Men att ett kilo skulle göra en radikal skillnad låter helt orimligt. Du kanske har ställt in en annan viktminskningstakt? Eller matade in för hög vikt när du startade?

Mmm.. funderade också över detta och kollade alla inställningar flera ggr - allt stämde.
Mailade supporten på Lifesum och de bekräftade att det var som det skulle.
Det konstiga är att om jag börjar om ....alltså ställer in dagens vikt, samma viktmål och de veckor som är kvar från min ursprungliga plan - ja då får jag äta mer igen....känns som en bugg.
Citera
2015-03-05, 12:36
  #10
Medlem
....men oavsett. Vikten går stadigt neråt och jag fortsätter med nuvarande kcalorimål. Ingen tvingar mig ju att mata in min nya vikt ;-)
Och skulle jag plana ut och inte nå målet får jag sätta ett nytt.
Citera
2015-03-10, 18:47
  #11
Medlem
Jobbar själv på med samma grej, ibland vill man dra ut och käka thai med polarna o får i sig lite för mycket mat. Ser bara till att jag tränar extra hårt den dagen, brukar själv ta en relativt rask promenad på 1 timma. Kan då äta riktigt gott och inte behöva få dåligt samvete
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback