Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-03-04, 20:54
  #1
Medlem
RoaldDahls avatar
Om man jämför någon med normalt blodtryck med en med högt blodtryck - är det mer sannolikt att den med högre blodtryck fryser mer, fryser mindre eller är det oförändrat jämfört med den med normalt blodtryck, alla annat lika.
Citera
2015-03-05, 15:24
  #2
Medlem
RoaldDahls avatar
Jag tänker mig såhär alltså, att om man har högt blodtryck så lär ju det bero på att blodkärlen dragit ihop sig, eller åtminstone kan det vara en orsak, eftersom trycket väl mäts som hur det "slår" mot kärlväggen!? När blodkärl drar ihop sig så tenderar man lättare att frysa. Jfr rökare.

Å andra sidan så brukar pulsen stiga om man plötsligt börjar få högre blodtryck. Dessa brukar samvariera har jag fått för mig. Jfr en som tränar fysiskt och hur blodtrycket då reagerar för stunden. Alltså skulle man kunna tänka sig att man är varmare om man har ett högre blodtryck också?!

Å andra sidan, när man ligger ned så varken tränar man ju inte fysiskt och rör på sig en massa eller röker, så alltså borde det vara så att om man då - i djup vila - plötsligt får frossa, så skulle det kunna bero på att man snarast får för lågt blodtryck?

Kan någon utveckla detta?
Citera
2015-03-05, 16:51
  #3
Medlem
Flamsans avatar
Den kopplingen har jag inte märkt.

Frös inte mer innan de fick ordning på mitt blodtryck. Utan mediciner har jag högt blodtryck ibland skyhögt.

Jag tror snarare det beror på vikt, hur man äter, om man äter.

Var mager som en skrika till ca 21 års ålder rökare med normalt till lågt blodtryck och var alltid frusen. Sen blev jag tjock men fortsatte frysa. Blev smal och i en period mager igen då frös jag som sjutton. Sen efter det att jag blev tjock efter det har jag inte frusit utan är mer åt det varma hållet.

Min man har aldrig haft problem med varken att ha varit för varm eller frusit, har efter det att han har gått ner i vikt och nu ligger på gränsen till att vara mager. Han fryser i stort sett hela tiden.
Även när vi har 23 grader varmt inne och jag håller på att dö av värmeslag.
Så var jag också den perioden jag var mager i trettio års åldern. Jag kunde ha träningsoverall och frottemorgonrock på mig och ligga under duntäcke ändå blev jag aldrig varm.
Citera
2015-03-05, 16:56
  #4
Medlem
Jag kan bara tala av egen erfarenhet, jag har ingen medicinsk fakta på området, men jag har väldigt lågt blodtryck, och jag fryser alltid vansinnigt mycket.
Det kan ha med undervikt att göra också (både blodtrycket och frysandet), jag kan inte svara på det, men i mitt fall är iallafall korrelationen lågt blodtryck -> fryser.
Citera
2015-03-05, 18:39
  #5
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flamsan
Den kopplingen har jag inte märkt.

Frös inte mer innan de fick ordning på mitt blodtryck. Utan mediciner har jag högt blodtryck ibland skyhögt.

Jag tror snarare det beror på vikt, hur man äter, om man äter.

Var mager som en skrika till ca 21 års ålder rökare med normalt till lågt blodtryck och var alltid frusen. Sen blev jag tjock men fortsatte frysa. Blev smal och i en period mager igen då frös jag som sjutton. Sen efter det att jag blev tjock efter det har jag inte frusit utan är mer åt det varma hållet.

Min man har aldrig haft problem med varken att ha varit för varm eller frusit, har efter det att han har gått ner i vikt och nu ligger på gränsen till att vara mager. Han fryser i stort sett hela tiden.
Även när vi har 23 grader varmt inne och jag håller på att dö av värmeslag.
Så var jag också den perioden jag var mager i trettio års åldern. Jag kunde ha träningsoverall och frottemorgonrock på mig och ligga under duntäcke ändå blev jag aldrig varm.

Citat:
Ursprungligen postat av Asticote
Jag kan bara tala av egen erfarenhet, jag har ingen medicinsk fakta på området, men jag har väldigt lågt blodtryck, och jag fryser alltid vansinnigt mycket.
Det kan ha med undervikt att göra också (både blodtrycket och frysandet), jag kan inte svara på det, men i mitt fall är iallafall korrelationen lågt blodtryck -> fryser.

Jättetack för era svar! Knepigt detta.

Men jag kan bara säga att dagtid fryser jag sällan, utan är då "normal".
Nattetid ligger jag och skakar tänder av frossa, med täcke och mysoverall, raggsockor m.m. på mig.
Vad beror det på?
Räcker det med att temperaturen sjunker och då även inomhus lite grann?
Överreagerar blodkärlen och drar ihop sig för mycket då?
Eller kommer det av att jag är i djup vila, med sänkt hjärtverksamhet?
Jag blir alltså helt vit om armarna till och med!
Det värker in i benmärgen.
Kan det vara att jag svettas först av värmen och sedan blir kall och vaknar frusen först sedan svetten torkat?

Om jag ligger ned i 2-3 timmar vaken och bara väntar på att bli kall så händer ingenting.
Det är först när jag somnat som kylan sätter in.

Tar på krafterna, minst sagt...
Vet inte hur jag ska presentera det för läkaren ens.
Citera
2015-03-06, 01:34
  #6
Medlem
Flamsans avatar
Jag svettas som sagt en del kan ju kansk bero på att jag är kvinna i den åldern nu :O

Har alltid sovit i antingen tunt nattlinne eller i bara trosor. Men kommit på att jag slipper vakna av att jag fryser så jag hackar tänderna om jag har pyjamas på mig eller nattlinne och tights.
För då gör det inget om jag sparkar av mig täcket när jag är varm.
Läste något om det också om man svettades mycket på natten skulle man klä på sig inte klä av sig och helst bomullskläder. För då suger ju kläderna upp svetten och man fryser inte pga svetten.

Jag skulle klä av mig lite om jag vore som dig. Och skaffa ett varmt täcke och hur kallt har du egentligen i sovrummet?

Jag tog fram gubbens duntäcke så jag slipper ha 22 grader i nattemperatur. Jag brukar stänga av elementet i smyg, jag ligger bredvid det.
Sen har jag ofte minst en ibland två storpudlar hos mig som är som värmeelement;-)
Citera
2015-03-06, 02:26
  #7
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flamsan
Jag svettas som sagt en del kan ju kansk bero på att jag är kvinna i den åldern nu :O

Har alltid sovit i antingen tunt nattlinne eller i bara trosor. Men kommit på att jag slipper vakna av att jag fryser så jag hackar tänderna om jag har pyjamas på mig eller nattlinne och tights.
För då gör det inget om jag sparkar av mig täcket när jag är varm.
Läste något om det också om man svettades mycket på natten skulle man klä på sig inte klä av sig och helst bomullskläder. För då suger ju kläderna upp svetten och man fryser inte pga svetten.

Jag skulle klä av mig lite om jag vore som dig. Och skaffa ett varmt täcke och hur kallt har du egentligen i sovrummet?

Jag tog fram gubbens duntäcke så jag slipper ha 22 grader i nattemperatur. Jag brukar stänga av elementet i smyg, jag ligger bredvid det.
Sen har jag ofte minst en ibland två storpudlar hos mig som är som värmeelement;-)

Tack för svaret!

Jag har en temperaturvariation på mellan 11 till 22 grader beroende på VAR i rummet man mäter (jag har ett flertal termometrar som alltså mäter samtidigt). Det är en oerhörd variation, inte sant. Och detta är alltså med fönstren stängda och ventilen likaså. Att det är 22 på sina håll stör mig inte alls, men 11... Uppenbarligen är det sprickor i kåken.

Jag har varit på varmare breddgrader och kommit fram till att jag sover allra skönast i 38 grader! Så det lutar åt en flytt till Singapore med sina dygnsvariationer på 31 - 38 plusgrader och endast en årstid. Deras köldrekord är 19 plus läste jag.
Citera
2015-03-06, 05:16
  #8
Medlem
Baztardos avatar
Hej!

Det är inte så lätt att svara på..
Jag är ingen expert på hypo-, hypertermi men det enkla svaret borde vara att om du är frisk och ej använder droger (inklusive nikotin), så ger ett högre tryck snarare än ett lägre ett tryck mer värmekänsla.

Vad svårt att omskriva detta.. men barn (outvecklad temperaturreglering) och äldre (sämre temperaturreglering), folk med nedsatt hjärtfunktion (även om trycket kan vara bar så klarar inte hjärtat att pumpa ut blodet, syresätta t.ex. fingrar och tår), nikotin t.ex. drar samman kärl perifert (alltså små kärl långt från hjärtat typ till fingrar och tår, vilket gör att dem kan upplevas som kalla), människor med nedsatt cirkulation (vanligast äldre) upplever oftare att de fryser än yngre trots att de kan ha ett högt blodtryck.

Höll på att skriva några till exempel men jag tror jag har visat varför det är svårt att ge ett snabbt enkelt svar.
Citera
2015-03-06, 11:58
  #9
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baztardo
Hej!

Det är inte så lätt att svara på..
Jag är ingen expert på hypo-, hypertermi men det enkla svaret borde vara att om du är frisk och ej använder droger (inklusive nikotin), så ger ett högre tryck snarare än ett lägre ett tryck mer värmekänsla.

Vad svårt att omskriva detta.. men barn (outvecklad temperaturreglering) och äldre (sämre temperaturreglering), folk med nedsatt hjärtfunktion (även om trycket kan vara bar så klarar inte hjärtat att pumpa ut blodet, syresätta t.ex. fingrar och tår), nikotin t.ex. drar samman kärl perifert (alltså små kärl långt från hjärtat typ till fingrar och tår, vilket gör att dem kan upplevas som kalla), människor med nedsatt cirkulation (vanligast äldre) upplever oftare att de fryser än yngre trots att de kan ha ett högt blodtryck.

Höll på att skriva några till exempel men jag tror jag har visat varför det är svårt att ge ett snabbt enkelt svar.

Jag har mycket god syresättning (mätt med klämma på fingret), 100%.
Uppemot 99% vid hård ansträngning. Tester.
Dock tror jag att det beror på kraftigt nedsatt cirkulation och då särskilt i vila, men hur behandlar man det??

Röker ej, snusar ej, knarkar ej, spritar ej, medicinerar ej.
Citera
2015-03-07, 03:55
  #10
Medlem
Baztardos avatar
Alltså 99% eller 100% på luft är nästan för mycket..
>95 är bra. Du ska inte stirra dig blind på mätvärden. Teknik kan fela, (ej kalibrerade) eller programvarufel. Du ställer ett friskt värde mot ett annat. För mig som ofta tar dessa kontroller så säger det inget annat än att du är frisk. Vissa har sämre cirkulation än andra. Hur brukar blodtrycket vara?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback