Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-03-04, 20:27
  #1
Medlem
Nereons avatar
Om jag placerat i fel forum, var god flytta.

Såg lite på trolljägarna nyss där de tog upp att Exponerat ofta bryter mot PUL.
Borde inte denna artikel som expressen skrev för ett par veckor sedan bryta mot PUL?
(http://www.expressen.se/nyheter/de-a...zistkvinnorna/)
Jag menar, de var ju både namn, ålder, hemort och i vissa fall sambo och antal barn.
Någon som vet om de har blivit anmälde eller anses detta vara okej i dagens PK-samhälle?
Eller är jag kanske helt ute och cyklar...?
Citera
2015-03-04, 20:37
  #2
Medlem
Asylbaronens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nereon
Om jag placerat i fel forum, var god flytta.

Såg lite på trolljägarna nyss där de tog upp att Exponerat ofta bryter mot PUL.
Borde inte denna artikel som expressen skrev för ett par veckor sedan bryta mot PUL?
(http://www.expressen.se/nyheter/de-a...zistkvinnorna/)
Jag menar, de var ju både namn, ålder, hemort och i vissa fall sambo och antal barn.
Någon som vet om de har blivit anmälde eller anses detta vara okej i dagens PK-samhälle?
Eller är jag kanske helt ute och cyklar...?
PUL gäller inte för grundlagsskyddade medier. Dvs sådana som har utgivningsbevis, tex Aftonbladet, Avpixlat osv.
Citera
2015-03-04, 20:41
  #3
Medlem
NyttAnonymtKontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asylbaronen
PUL gäller inte för grundlagsskyddade medier. Dvs sådana som har utgivningsbevis, tex Aftonbladet, Avpixlat osv.

Varför inte? Vad gör det för skillnad? Varför skulle då inte polisen kunna ha register över misstänkta?

Kan vem som helst skaffa utgivningsbevis och börja lagra uppgifter om folk?
Citera
2015-03-04, 21:09
  #4
Medlem
Flashen1961s avatar
I princip vem som helst kan söka utgivningsbevis som kostar 2000:- och gäller i 10 år. Läs mer här vad som gäller http://www.radioochtv.se/tillstand-o...givningsbevis/
Citera
2015-03-04, 21:17
  #5
Medlem
Asylbaronens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NyttAnonymtKonto
Varför inte? Vad gör det för skillnad? Varför skulle då inte polisen kunna ha register över misstänkta?
Därför att verksamhet med utgivningsbevis är undantagen i PUL - som jag redan förklarat för dig.

Polisen har redan register över misstänkta, kallas för misstankeregistret.
Citat:
Ursprungligen postat av NyttAnonymtKonto
Kan vem som helst skaffa utgivningsbevis och börja lagra uppgifter om folk?
Ja.
Citera
2015-03-05, 19:03
  #6
Medlem
Nereons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asylbaronen
Därför att verksamhet med utgivningsbevis är undantagen i PUL - som jag redan förklarat för dig.

Polisen har redan register över misstänkta, kallas för misstankeregistret.

Ja.

Så, det är alltså okej att expressen gör detta medan det är olagligt när exponerat gör det?
Citera
2015-03-05, 19:12
  #7
Medlem
Asylbaronens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nereon
Så, det är alltså okej att expressen gör detta medan det är olagligt när exponerat gör det?
Ja.
Citera
2015-03-06, 22:48
  #8
Medlem
Nereons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asylbaronen
Ja.

Okej, tack för svaret!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback