Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-03-04, 20:11
  #1
Medlem
MittNamnLevers avatar
Tjena!

Jag försöker gå ner lite i vikt(och bli nyttigare) så har lagt om kosten och börjat äta väldigt hälsosamt.
Ser till att ligga på kaloriunderskott såklart. Jag hade lyckats gå ner ca 4 kilo på typ tre veckor i januari. Vägde mig igen idag och märkte att jag hade gått upp 2 kilo igen trots samma livstil ( bara nyttig mat o cardio.. noll godis, chips o sån skit)... Grejen är att jag började träna MMA för runt en månad sen, kört tre timmar i veckan sen dess och undrar nu om det är möjligt att gå upp i muskler så snabbt av det?

Har sökt runt efter svar på denna frågan men inte hittat nåt så undrar om nån här vet.
Citera
2015-03-04, 20:18
  #2
Avstängd
Du ligger alltså på ett kaloriunderskott och har trots träning ändå ökat i vikt?! Låter jättekonstigt...
Citera
2015-03-04, 20:36
  #3
Medlem
rymdsols avatar
Fullt möjligt att lägga på sig muskler på kaloriunderskott som nybörjare (en person som tidigare inte tränat upp muskelmassa) men 2 muskler på 1 månad är fysiskt omöjligt.

Det kan handla om att ditt kaloribehov har minskat sen du gick ner 4 kg och då blev ditt tidigare underskott på samma mat nu ett överskott. Det kan också röra sig om vätskebalansen som kan skifta väldigt från dag till dag beroende på vad du ätit.
Citera
2015-03-04, 20:42
  #4
Medlem
felpost
__________________
Senast redigerad av trashit 2015-03-04 kl. 20:58.
Citera
2015-03-04, 20:48
  #5
Medlem
felpost
__________________
Senast redigerad av trashit 2015-03-04 kl. 20:59.
Citera
2015-03-04, 21:01
  #6
Medlem
MittNamnLevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rymdsol
Fullt möjligt att lägga på sig muskler på kaloriunderskott som nybörjare (en person som tidigare inte tränat upp muskelmassa) men 2 muskler på 1 månad är fysiskt omöjligt.

Det kan handla om att ditt kaloribehov har minskat sen du gick ner 4 kg och då blev ditt tidigare underskott på samma mat nu ett överskott. Det kan också röra sig om vätskebalansen som kan skifta väldigt från dag till dag beroende på vad du ätit.

Tackar för ett mycket vettigt inlägg!
Det låter mer rimligt så som du beskriver det ja.
Har laddat ner en app nu så jag kan ha järnkoll på kalorierna hädanefter o ska fixa en våg så jag kan väga mig varje dag.
Vi får se om det ger med sig!
Citera
2015-03-04, 23:56
  #7
Medlem
Senapstjuvens avatar
Vätskebalansen som spökar. Att väga sig varje dag är meningslöst eftersom det kan slå ganska mycket mellan gångerna beroende på tid på dygnet, vad du ätit, druckit, om du skitit osv.
Citera
2015-03-05, 18:35
  #8
Medlem
MittNamnLevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Senapstjuven
Vätskebalansen som spökar. Att väga sig varje dag är meningslöst eftersom det kan slå ganska mycket mellan gångerna beroende på tid på dygnet, vad du ätit, druckit, om du skitit osv.

Stämmer som du säger men väger man sig kontinuerligt varje morgon så bör man ju få ett bra hum om var man ligger.
Citera
2015-03-05, 19:23
  #9
Medlem
topsids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittNamnLever
Stämmer som du säger men väger man sig kontinuerligt varje morgon så bör man ju få ett bra hum om var man ligger.
Det här skriver jag under på.

Angående din fråga så är det inte omöjligt att lägga på sig muskler på ett kaloriunderskott av att träna mma. Däremot lägger du inte på dig någon vikt, så om du verkligen går upp betyder det att du äter för mycket och tränar för lite. Kan ju även vara vågen som spökar eller oregelbunda måltider, äter du mer t.ex precis innan du lägger dig en av dagarna så kommer du naturligtvis väga mer morgonen efter.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback