Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-03-04, 14:42
  #1
Avstängd
Jag är en f.d. politiker i 20årsåldern. Jag brinner nu för cannabisfrågor och vill påverka svenska politiken. Vilket parti ska jag gå med i? Kommer gå med i ungdomsförbundet till att börja med.

Ska driva avkriminalisering av cannabis
Citera
2015-03-04, 14:45
  #2
Medlem
Tobelinos avatar
Var väl något i centerpartiets ungdomsrörelse för ca 2 år sedan har jag för mig, kan ju alltid prova där...
Citera
2015-03-04, 14:56
  #3
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Tobelino
Var väl något i centerpartiets ungdomsrörelse för ca 2 år sedan har jag för mig, kan ju alltid prova där...
Ja jag tänkte också Centerpartiet och CUF, men hatar Annie Lööf...
Citera
2015-03-04, 16:49
  #4
Medlem
Vänsterpartiet om du vill ha fler ledamöter med dig.


Största partiet/up and coming är väl lättast om du vill smyga runt och lobba, flest platser och så vidare.


Finns ju egentligen ingen anledning att bli politiker för att påverka politiken, är du utbildad söker du dig till lämpligt departement och jobbar upp dig.
Men politiken är utmärkt för de obildade att idka makt, så saknar du utbildningen är det nog rätt väg.
Citera
2015-03-10, 15:18
  #5
Medlem
rotfrukts avatar
Jag tror att tiden är förbi där man kan engagera sig i ett parti och göra förändringar i frågor man personligen brinner för. Framförallt när det gäller frågor som avkriminalisering av droger.

I dagens samhälle är det omöjligt att få cannabis accepterat genom utgångspunkten att det ska avkriminaliseras. Man får börja från andra hållet. Mer arbete är något av en våt dröm för Sveriges väljarkår. Ett exempel på en frågeställning man kan utgå ifrån är: Hur kan en avkriminalisering skapa fler jobb?

För att få fram sin åsikter på detta sätt tror jag som sagt inte att partipolitik är lösningen. Skriv debattartiklar, noveller, anteckningar, vad som helst för att få ut dina åsikter om vad cannabis gör samhället för nytta. Du behöver inte publicera det eller låta andra läsa det. Dagen kommer då du(och samhället) är mogen för dina åsikter. Då vet du själv på vilket sätt du ska presentera ditt material.
Citera
2015-03-10, 15:55
  #6
Medlem
PotentOpponents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotfrukt
Jag tror att tiden är förbi där man kan engagera sig i ett parti och göra förändringar i frågor man personligen brinner för. Framförallt när det gäller frågor som avkriminalisering av droger.

I dagens samhälle är det omöjligt att få cannabis accepterat genom utgångspunkten att det ska avkriminaliseras. Man får börja från andra hållet. Mer arbete är något av en våt dröm för Sveriges väljarkår. Ett exempel på en frågeställning man kan utgå ifrån är: Hur kan en avkriminalisering skapa fler jobb?

För att få fram sin åsikter på detta sätt tror jag som sagt inte att partipolitik är lösningen. Skriv debattartiklar, noveller, anteckningar, vad som helst för att få ut dina åsikter om vad cannabis gör samhället för nytta. Du behöver inte publicera det eller låta andra läsa det. Dagen kommer då du(och samhället) är mogen för dina åsikter. Då vet du själv på vilket sätt du ska presentera ditt material.
Jag skulle nog vilja påstå att en avkriminalisering inte skulle skapa nya jobb, jag har i alla svårt att se vad för slags jobb som skulle tillkomma bara för att man inte längre straffas för att bruka cannabis. Att det skulle förbättra andra saker såsom t.ex effektiviteten inom polisväsendet och rättsapparaten är ju helt klarlagt dock.
Däremot att legalisera cannabis skulle definitivt skapa jobb, då man ger den legal status och inte enbart bruket av det kan ske utan risk för repressalier utan även tillverkning och försäljning.

Vilket parti TS bör engagera sig i beror väl på lite hur hans övriga syn på politik ser ut, men i dagsläget finns det enbart ett riksdagsparti som är för en avkriminalisering av narkotikabruk, och det är Vänsterpartiet.
Att Piratpartiet också vill det vet vi ju också, men tyvärr är väl deras framtid rätt osäker då det verkar förekomma en hel del stridigheter inom partiet och dom inte har så värst stort stöd i övrigt bland väljarna vilket gjort att deras riksdagsplats ser ut att vara rätt långt borta tyvärr. Jag skulle gärna se att fick en plats dock, det skulle behövas.

Centerns ungdomsförbund är ju som bekant för en legalisering av cannabis, men moderpartiet är starkt emot tyvärr, likt alla andra riksdagspartier tyvärr.
Citera
2015-03-15, 21:25
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PotentOpponent
Jag skulle nog vilja påstå att en avkriminalisering inte skulle skapa nya jobb, jag har i alla svårt att se vad för slags jobb som skulle tillkomma bara för att man inte längre straffas för att bruka cannabis. Att det skulle förbättra andra saker såsom t.ex effektiviteten inom polisväsendet och rättsapparaten är ju helt klarlagt dock.
Däremot att legalisera cannabis skulle definitivt skapa jobb, då man ger den legal status och inte enbart bruket av det kan ske utan risk för repressalier utan även tillverkning och försäljning.

Vilket parti TS bör engagera sig i beror väl på lite hur hans övriga syn på politik ser ut, men i dagsläget finns det enbart ett riksdagsparti som är för en avkriminalisering av narkotikabruk, och det är Vänsterpartiet.
Att Piratpartiet också vill det vet vi ju också, men tyvärr är väl deras framtid rätt osäker då det verkar förekomma en hel del stridigheter inom partiet och dom inte har så värst stort stöd i övrigt bland väljarna vilket gjort att deras riksdagsplats ser ut att vara rätt långt borta tyvärr. Jag skulle gärna se att fick en plats dock, det skulle behövas.

Centerns ungdomsförbund är ju som bekant för en legalisering av cannabis, men moderpartiet är starkt emot tyvärr, likt alla andra riksdagspartier tyvärr.
Fetning

Hela ledet av cannabisbruket i Sverige, hur stort kan det vara egentligen? OM man legaliserar, på riktigt, hur många odlare, distributörer, caféägare, internetutvecklare, tillbehörsförsäljare, konnosörtidningar, etc etc skulle det kunna skapa? Om alla dessa, tusentals förmodligen, arbeten blev "vita", vilka skatteintäkter skulle inte det generera?

Problemet med den argumentationen är att narkotikafrågan inte är en politisk fråga på det sättet, det är en moralistisk fråga där inget pris är högt nog för att stå på det godas sida. Vi pumpar hellre in miljarder till kriminella nätverk än skapar en legal marknad för en i princip ofarlig produkt. Vi låter hellre människor fängslas och dö än ger vika från vår vision om det knarkotikafria samhället.

Vänsterpartiet vill visserligen avkriminalisera själva bruket, men kommer ALDRIG att vilja legalisera något knark alls då det är ett grundaxiom för dem att arbetarklassen ska hålla sig nyktra för att kunna göra revolution. Det är större chans att exempelvis moderaterna ser den rent ekonomiska fördelen för samhället med legalisering alldeles oavsett den mänskliga fördelen. Beroende på vilken politisk sida man väljer att stå på får man olika genomslagskraft för olika argument.

Mitt råd till TS blir att inte stånga sin panna blodig inom de politiska partierna utan att delta i något utomparlamentariskt projekt som syftar till att skapa opinion. Tyvärr, liksom för mig själv, blir man i princip tvungen att sluta röka cannabis då man alltid kommer att kollas. Dessutom är det skönt att i en debatt kunna svara på den eviga frågan om huruvida man själv brukar med ett "nej, tyvärr! Men jag hoppas att jag snart kan få röka en laglig joint i Sverige, gärna ekologiskt och närodlat!".
Citera
2015-07-21, 12:25
  #8
Medlem
Hoppa in i SD och försök sprida idén i deras led. De lär knappast kunna skadas av en till "kontroversiell" idé. De lär också vara det i särklass lättaste partiet att bli prominent inom, sålänge du kan undvika ord som neger och undermänniska. Än mindre en med ett, vad jag förstått, större folkligt stöd än partiet redan har och i helt andra demografiska grupper än de generellt har.

Sen om det hela skulle tas seriöst så vore det väldigt kul att se vänsterradikala stoners stå i valet och kvalet om de ska rösta på SD eller inte
Citera
2015-07-21, 22:27
  #9
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pervopelle
Hoppa in i SD och försök sprida idén i deras led. De lär knappast kunna skadas av en till "kontroversiell" idé. De lär också vara det i särklass lättaste partiet att bli prominent inom, sålänge du kan undvika ord som neger och undermänniska. Än mindre en med ett, vad jag förstått, större folkligt stöd än partiet redan har och i helt andra demografiska grupper än de generellt har.

Sen om det hela skulle tas seriöst så vore det väldigt kul att se vänsterradikala stoners stå i valet och kvalet om de ska rösta på SD eller inte
SD kommer aldrig att bli pro-cannabis. Deras utopi är Sverige på cirka femtiotalet. Större delen av deras politik är urgammal sossepolitik.
Citera
2015-07-21, 23:45
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joons.
Jag är en f.d. politiker i 20årsåldern. Jag brinner nu för cannabisfrågor och vill påverka svenska politiken. Vilket parti ska jag gå med i? Kommer gå med i ungdomsförbundet till att börja med.

Ska driva avkriminalisering av cannabis
Jag vet inte om jag tycker cannabis ska vara lagligt. Men sådana enkla brott ska definitivt leda till lindriga straff eller så bör det inte vara olagligt alls. Men jag tycker nog det bör vara lagligt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback