Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-03-04, 17:22
  #13
Medlem
Filantropis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henmar7808
HDMI-kabel. Helst guldpläterad.
Va..?
Citera
2015-03-04, 17:53
  #14
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinneslek
Vad ska man ha för kabel när man kopplar ihop två routers?

Det beror på vad dina routers har för interface och hur långt de står från varandra.
Citera
2015-03-04, 18:10
  #15
Medlem
DennisOlofs avatar
madtop, jo det stämmer, jag känner till det. Flytta telefonkontakten är det sämsta, eller förlänga den. Det är bättre placera t.ex. modem där och sedan flytta resten av prylarna dit man vill och dra en nätverkskabel.

henmar7808, din lösningen skiljer sig inte från min MEN, det kan vara betydligt enklare att konfigurera och att få en AP och fungera, jämfört med den utrustning du har. Det är inte säkert du kan få den att funka på rätt sätt och i sin tur kan ställa till med problem. Det är egentligen det enda jag tänker på.

En AP är mycket lätt att konfigurera då den är ganska begränsad i sin funktionalitet, den kan t.ex. inte agera som router / brandvägg osv. Den bara fixar det trådlösa och kör över trafiken till ett datanät, sedan sköter din router / brandvägg / modem resten. En AP är lite dum. Sedan finns det med avancerade grejer man kan köra med och en del APs har ytterligare funktionalitet numera osv. Men man behöver inte beröra dessa områden om man inte vill.

Sedan är ju en AP ganska billig, och får man tag i en begagnad kan man säkert få en för 100kr även om den är lite äldre och inte har superbra hastighet så duger det. Jag kör med äldre D-link DWL-G700AP som bara fixar G-standarden men har WPA2, ger mig bara runt 20Mbit som bäst, men duger för att surfa osv. Funkar stabilt också, använder det för mobiler och plattor, behövs liksom inte någon vidare fart för det.
Citera
2015-03-04, 19:07
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Vad du i princip ska försöka göra är att logga in på din Thomson och stänga av dhcp-server samt byta ip-adress till en ledig adress på samma nät som din nya router.
Därefter kopplar du en kabel mellan nya LAN till LAN på din Thomson.

Har gjort precis så nu och allt fungerar faktiskt som det är tänkt. Har satt den gamla routern i bridge-läge, stängt av brandväggen och kopplat ihop den med den nya LAN till LAN. Jag kommer åt båda routrar oavsett vilken router jag är uppkopplad mot.

Har bara ETT smärre problem nu. Jag verkar inte hitta min Chromecast när denna och mobilen/plattan är uppkopplade mot olika routrar. Detta verkar ju konstigt eftersom jag som sagt kommer åt båda routers oavsett vilken jag är uppkopplad mot. De trådlösa nätverken heter samma sak och har samma lösen. Allt ligger i samma subnet, 192.168.1.X

Men detta kanske har med Chromecasten att göra och inte mitt nätverk. Nån som har en gissning?

Tack för hjälp i övrigt!
__________________
Senast redigerad av henmar7808 2015-03-04 kl. 19:18.
Citera
2015-03-04, 19:08
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Filantropi
Va..?

Skoja bara. Trodde att han ville göra sig lite lustig över min begränsade kunskaper inom nätverk. Humor är svårt på internet
Citera
2015-03-04, 19:25
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Din lösning innebär dubbla routrar inklusive dubbla NAT, DHCP och firewall.

Du kommer få större problem med portöppning samt koppling mellan burkar som bakom olika routrar. Du måste även hålla koll så du inte får adresskrockar - du kan inte köra samma nät (t.ex 192.168.0.0) på båda sidor om din gamla router.

En AP är bara en wifi-åtkomstpunkt - den har ingen routerfunktion.


Nää, det gör det inte för du stänger av DHCP o kopplar listigt LAN kabeln i en LAN port istället för WAN porten.
Citera
2015-03-04, 19:29
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henmar7808
HDMI-kabel. Helst guldpläterad.

Ta en som passar i hålen.
Citera
2015-03-04, 19:42
  #20
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henmar7808
Jag verkar inte hitta min Chromecast när denna och mobilen/plattan är uppkopplade mot olika routrar.

Men du hittar den om du är uppkopplad via samma AP?
Du har antagligen gjort något fel, dock svårt att säga vad. Har du stängt av dhcp? Har du ändrat dess ip så den inte krockar med den andra routern?

Jag har två olika AP och har inga problem att hitta mina chromecasts.
Citera
2015-03-04, 19:47
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Men du hittar den om du är uppkopplad via samma AP?
Du har antagligen gjort något fel, dock svårt att säga vad. Har du stängt av dhcp? Har du ändrat dess ip så den inte krockar med den andra routern?

Jag har två olika AP och har inga problem att hitta mina chromecasts.

Så vitt jag vet så måste de vara på samma subnet? Därför går det inte med olika routers men väl om man använder den ena routern som AP på den andra routerns subnet.

Skillnaden är alltså som så ofta vilket hål man stoppar den i.
Citera
2015-03-04, 20:04
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Men du hittar den om du är uppkopplad via samma AP?
Du har antagligen gjort något fel, dock svårt att säga vad. Har du stängt av dhcp? Har du ändrat dess ip så den inte krockar med den andra routern?

Jag har två olika AP och har inga problem att hitta mina chromecasts.

Ja, jag hittar den om jag är uppkopplad mot samma AP. Huruvida dhcp är avstängt eller ej är svårt att svara på. Jag kan välja tre funktionslägen: DHCP, PPPoE eller Bridged. Jag har valt Bridged och sedan kopplat mig till huvudroutern via LAN-LAN.

Huvudrouter har IP 192.168.1.1 och min "bryggade" router har IP 192.168.1.254, alltså i samma subnet.

Till exempel kan jag komma åt mitt NAS oavsett vilken router jag är uppkopplad mot så det verkar ju funka. Snarare verkar ju Chromecast mongo.

EDIT: En googling visar ju snabbt att det inte bara är jag som har liknande problem. Verkar vara en del strul med repeaters och Chromecast.
__________________
Senast redigerad av henmar7808 2015-03-04 kl. 20:12.
Citera
2015-03-04, 20:38
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henmar7808
HDMI-kabel. Helst guldpläterad.
Nu var du elak. Centronixkabel ska det vara.
Citera
2015-03-04, 21:38
  #24
Medlem
Verkar som att problemet med Chromecasten kan vara "AP isolation" om man läser runt. Detta måste avaktiveras och det finns ingen sådan inställning att finna i min router. Allt annat funkar som sagt klockrent men jag får väl se mig omkring efter en ordentlig AP nån gång i framtiden. Tills dess kör jag på två olika namn på de trådlösa nätverken så att jag kan kommunicera med Chromecasten utan strul.

Tanken från början var ju egentligen bara att kunna slösurfa lite i sängen innan läggdags. Jag får byta trådlöst nätverk då men det känns ju som ett I-landsproblem
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback