Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-03-04, 00:43
  #1
Medlem
Iselds avatar
http://www.reddit.com/r/IAmA/comment...aust_survivor/

Här frågar folk en herre, som sedan passar frågorna vidare till sin farfar som svarar på hur det var att överleva Chernivtsioccupationen av den Tyska och Rumänska armén.

Jag har svårt finna något om denna ockupationen? Jag finner bara artiklar om nutidens händelser i Ukraina. Vad vet Ni?

Citat:
"The Germans arrived on July 5, and it is estimated that 2,000 to 3,000 Jews were killed within 24 hours. [Avlivades dom som hundar på gatan eller dog dom med vapen i hand kan man fråga sig?] In October, 1941, the Jews were concentrated in a ghetto, and all their property was confiscated. Over 30,000 Jews were ultimately deported to Transnistria, and it is estimated that 60% of these deportees died there. In October, 1943, restrictions on Jewish movement were abolished, and the swift liberation by Soviet forces in early 1944 saved the 15,000 Jews remaining in the city. My grandfather was among the 15,000 Jews to survive. He is willing to answer any questions, and I will translate, read and type his answers. Ask him anything."
Citera
2015-03-04, 07:58
  #2
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iseld
http://www.reddit.com/r/IAmA/comment...aust_survivor/

Här frågar folk en herre, som sedan passar frågorna vidare till sin farfar som svarar på hur det var att överleva Chernivtsioccupationen av den Tyska och Rumänska armén.

Jag har svårt finna något om denna ockupationen? Jag finner bara artiklar om nutidens händelser i Ukraina. Vad vet Ni?
Finns en del av om denna ockupation. Huvudstaden i Ukraina är ju KIEV.
19-20 sept 1941 tågar den 6 tyske armékåren in i Kiev. Då bodde cirka 875 ooo människor där, varav ca 20 % var judar(175 ooo). Därav 20 ooo - 30 ooo evukarades av ryssarna, den exakta summan går inte utläas efter som inga dokument skrevs då.

Ingen kunde ana tyskarnas igentliga ändamål. De kom som befriare, och ingen trodde på de kom som fiende. Ingen trodde något ont om dem.

24 sept 1941 inträffade några bombexplosioner i Kiev. Där bland annat armens högkvarter och ett hotel, där hundratal tyska dog. Brand uppkom och spreds vidare till kringliggande byggnader. Attentatet hade utförsts av NKVD agenter som hade stannat kvar för endast detta ändamål.

Finns en tysk film angående om denna bomb explosion. Det var judarnas fel enligt tyskarna.
https://www.youtube.com/watch?v=mxuP...eature=related
ursäkta för en rysk verision, men hittar ingen för tillfället. Finns som också propeganda film i tyska filmarkivet bland 100 tals filmer.

Det var startskottet med förföljelse av judarna i ukraina.
Den händelse som är mest känd är : Massakern vid Babi Yar
(FB) Massakern vid Babi Yar, Babi Jar

Detta är kanske en led tråd för dig söka vidare ???
__________________
Senast redigerad av Herkulesbig 2015-03-04 kl. 08:02. Anledning: uppadetering info
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback