Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-03-03, 23:57
  #1
Medlem
Xtrfys avatar
När man reggar ny användare på Flashback nu måste man bland annat ange:

Födelsedatum ÅÅÅÅ-MM-DD

Mitt förslag är att det tas bort då de skulle kunna användas för att identifiera användare om forumet hackas. Det hade kunnat ersättas i stället med en kryssruta där man intygar man är över 18 år.

Som en liten del i ytterliggare förbättra säkerheten hade detta kunnas göras vad tycker ni?
Citera
2015-03-04, 00:00
  #2
Medlem
plusforwards avatar
Nej det är få som anger sitt riktiga födelsedatum där till att börja med. Hoppas jag.
Citera
2015-03-04, 02:53
  #3
Medlem
micaeles avatar
Onödigt. Kan inte finnas en människa som svarar uppriktigt på en sådan sak.
Misslyckas man ljuga med att hitta på ett födelsedatum som är över 18 års ålder får man skylla sig själv...
Citera
2015-03-04, 03:09
  #4
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plusforward
Nej det är få som anger sitt riktiga födelsedatum där till att börja med. Hoppas jag.

Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Onödigt. Kan inte finnas en människa som svarar uppriktigt på en sådan sak.
Misslyckas man ljuga med att hitta på ett födelsedatum som är över 18 års ålder får man skylla sig själv...


Å andra sidan är det ju lite fånigt att ha sådant om det förväntas att man ska vara oärlig när man fyller i det.
En kryssruta där man säger att man är 18 eller över fyller ju samma funktion, men utan att ge en (marginell) säkerhetsrisk för användaren eller tvinga denne att ljuga.
Citera
2015-03-04, 08:06
  #5
Medlem
Ereses avatar
Håller faktiskt med.
Citera
2015-03-04, 08:50
  #6
Medlem
yggdrazils avatar
Sparas åldersinformationen alls?
Citera
2015-03-04, 09:17
  #7
Medlem
the-unknown-mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Onödigt. Kan inte finnas en människa som svarar uppriktigt på en sådan sak.
Misslyckas man ljuga med att hitta på ett födelsedatum som är över 18 års ålder får man skylla sig själv...
Samma logik som vissa sagt om att om man är så dum man använder sin riktiga e-mail på FB får man skylla sig själv om man blir uthängd, utan man ska göra en speciell e-mail bara för FB. Då är det ganska meningslöst om man förväntas ljuga, och de som av okunskap anger riktiga uppgifter "får skylla sig själv".
Citat:
Ursprungligen postat av yggdrazil
Sparas åldersinformationen alls?
Fanns innan något där man kunde se medlemmar som fyllde år har jag för mig så då måste de ha sparats någonstans. Hur det är nu vet jag inte men hade varit intressant om någon admin kunde upplysa oss.
Citera
2018-10-23, 20:47
  #8
Medlem
Får man denna fråga fortfarande?

Har uppgifterna någon rimlig betydelse för forumet, förutom 18-årsgränsen? Kan man inte bara avaktivera det i Vbulletin?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback