Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-03-03, 10:25
  #1
Medlem
Jag har styrketränat ett tag och försöker äta bra mat och ordentliga portioner. Men jag misstänker att jag antagligen behöver äta mer för att växa och återhämta mig optimalt. Så nu tänkte jag börja logga allt jag äter för att se hur det ser ut egentligen.

Men jag fastnar lite kring lunch och middag. Ibland äter jag ute. Och ibland är det frun som lagat maten. Och ibland jag. När jag lagar mat kan jag ju ha koll på vad som är i och uppskatta lite bättre. Men i alla andra fall? När det är grytor eller såser, hur ska man veta på ett ungefär vad man äter egentligen?

Hur gör ni?
Citera
2015-03-03, 12:20
  #2
Medlem
Kernkrafts avatar
Koka 100g valfri kolhydratkälla och stek 100g valfri proteinkälla. Försök komma ihåg storlek/vikt på de portionerna och få en känsla för hur mycket de väger när du har dem på en tallrik. Få en känsla av hur stor yta de tar på en vanlig tallrik.

Sen när du väl får en maträtt serverad kan du utgå från dina 100g-exemplar och gissa dig fram om din portion du har framför dig är större/mindre och sedan räkna ut på ett ungefär hur många procent större/tyngre du uppskattar att det är.

Om du t.ex. får ris som du uppskattar är ca 30% mindre än 100g-exemplaren kan du ta näringsvärden * 0,7 och på så sätt få en ungefär siffra.
Får du en riktigt fet köttbit som du uppskattar är 3 ggr större än dina 100g-exemplar så tar du det * 3 osv...

Finns säkert massvis med andra sätt att gå tillväga med detta med detta är ett sätt som funkar bra för mig iaf.
Citera
2015-03-04, 09:39
  #3
Medlem
När jag hade mitt överdrivna kalorieräknande behov, så om jag blev bjuden på mat eller nåt så brukade jag fråga "Men ååhh, vad gott detta var! Hur har du gjort? Recept?" Så är det bara att dela på antal portioner det blev och hur stor del jag åt och att räkna ut kalorier därifrån

Exempelt; Väninna bjöd på smoothie

250 g kvarg
1,5 dl mjölk
en banan
100 g hallon
lite vaniljpulver

Delade allt i 2 (då det bara var vi två) sen det i 2 då jag bara drack halva min

Rätt krångligt så tror Kernkrafts tips var bättre haha
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback