Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-22, 17:40
  #325
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av benkebenkpress
Jag har empati för alla som kan känna smärta, och att personen tillhör en annan etnicitet eller är en liten del av ett stort problem (oavsiktligt dessutom) gör inte att jag tappar den.
Enda sättet för mig att tappa empati för en människa är om denne gjort något (i mina ögon) omänskligt mot en annan varelse, t.ex. misshandel/våldtäkt/djurmisshandel osv, då försvinner ungefär all min empati för den personen.
Men om jag skulle se en hazar få stryk på stan skulle jag inte rycka på axlarna för att han är svartskalle, det låter lite sjukt i mina ögon oavsett hur invandringskritisk man är- det där är ren och skär rasism.

Så tänker jag också.
Citera
2018-10-28, 12:21
  #326
Medlem
gabrielle2s avatar
Jag känner enbart empati när jag ser någon människa blir utsatt för något och då oavsett nationalitet.
För övrigt har jag varken tid eller lust att gråta av empati annat än för mina närmaste.
Citera
2018-10-28, 15:14
  #327
Medlem
Känner samma sak. Det finns knappt något intellektuellt utbyte.. har däremot träffat många Iranier som är rätt smarta och driftiga.

Här däremot aldrig stött på en Afrikan som jag har något gemensamt med, det är tomt. Stör mig mest... deras beteende, deras sätt att skrika när dom pratar, okultiverade, aggressiva.. har mer empati för en hund (förutom kamphundar, dom ska dö). Kanske är det agressiviteten man inte tycker om?

Barn däremot, har oftast empati för dessa oavsett nationalitet. Så är det.
__________________
Senast redigerad av joeykiller 2018-10-28 kl. 15:17.
Citera
2018-10-29, 22:18
  #328
Medlem
TobiasBeechers avatar
Som grupp är det klart man avtrubbar invandrare när exempelvis syrier dör på löpande band, man lägger mer uppmärksamhet på ett fotbollsmål än att femtio personer dött i en flygräd. Sen när man träffar eller pratar med schyssta invandrare så ökar empatin, man ser dem som människor snarare än statistisk. Det vänder dock snabbt när man uppmärksammar någon från majoriteten av utomeuropeiska invandrare (samt en minoritet av balkaninvandrare), även de som har jobb inräknat, beter sig som skit och Sverige hade varit bättre utan dem. De som har lägst empati och fullständigt skiter i hur förorterna ser ut eller hur folk lever där är svensk medelklass som aldrig skulle småprata med en invandrare på exempelvis en tågstation, då svensk medelklass är för fina för att fraternisera med dem samt för fina för att åka pendeltåg. Eftersom medelklassen är så rasistiskt snobbig så hjärntvättar de bort sitt dåliga samvete genom att låta någon promille av alla världens flyktingar få uppehållstillstånd i Sverige och packas in i en förort, eller åtminstone om de påstås vara flyktingar så kan den förnäma medelklassen som bränner pengar på Thailandsresor och köksrenoveringar få känna sig lite goda.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback