Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-03-09, 19:49
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
I nivå med parkeringsböter, inget att bry sig om

straff på parkeringsböter nivå för tjuvjakt??
Glöm den drömmen.
Straffskalan för brott mot jaktlag&förordning börjar med dryga böter och går upp till 2 års fängelse. Grovt jaktbrott (jakt mot hotad art, för vinstsyfte -läs "för att sälja köttet", eller om jakten skett systematiskt under lång tid) kan ge upp till 4 års fängelse (minst 6 månader). Du kan få några månaders fängelse även för "milda" jaktbrott.
__________________
Senast redigerad av Kolsyrade 2015-03-09 kl. 19:52.
Citera
2015-03-09, 20:01
  #14
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolsyrade
straff på parkeringsböter nivå för tjuvjakt??
Glöm den drömmen.
Straffskalan för brott mot jaktlag&förordning börjar med dryga böter och går upp till 2 års fängelse. Grovt jaktbrott (jakt mot hotad art, för vinstsyfte -läs "för att sälja köttet", eller om jakten skett systematiskt under lång tid) kan ge upp till 4 års fängelse (minst 6 månader). Du kan få några månaders fängelse även för "milda" jaktbrott.
Du milde. Strängare straff för "jaktbrott" än det är för våldtäkt. Vilken härlig värld vi lever i...
Citera
2015-03-09, 20:09
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antiantiliberal
Lite jakt och fiske tex. Hur ska jag klara av det? Är jaktlicens och vapen att föredra? Eller räcker kanske olika former av fällor och kanske någon pilbåge eller nåt?

För att få jaga krävs jägarexamen, jaktkort och jakträtt på området (jaktarrende om det inte är egen mark). Jakt med pilbåge är inte lagligt i sverige (eller norge eller finland) och där det ÄR lagligt (t.ex. danmark) krävs utbildning och återkommande skytteprov. Fällor går under jaktlagen, och du måste fortfarande ha jakträtt (samt att fällorna måste vara godkända. snaror är t.ex. totalt olagliga). som jag skrev i min förra post kan brott mot jaktlagar och förordningar leda till flera år i fängelse.
Citera
2015-03-10, 11:05
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Du milde. Strängare straff för "jaktbrott" än det är för våldtäkt. Vilken härlig värld vi lever i...

Straffskalan för jaktbrott motsvarar i princip straffskalan för vållande till annans död. "Vanligt" vållande till annans död (orsaka dödsfall genom slarv eller vårdslöshet) ger från böter till max 2 års fängelse. Samma som jaktbrott. Grovt vållande till annans död (till exempel att fylleköra och köra ihjäl någon) ger mellan 6 månader och upp till 6 års fängelse. Samma lägsta nivå som för grovt jaktbrott, men något högre högsta straff.
Jägare brukar skämta och säga att om du bor på landet och ser någon bryta sig in i ett hus så ska du inte ringa och anmäla ett pågående inbrott -då kommer en polisbil om några timmar, om dom har tid. Du ska ringa och säga att du ser några personer gräva ner en tjuvskjuten varg. Då ska du få se på polispådrag av högsta prioritet och utan budgetrestriktioner.

Sedan är det ju ofta svårt att bevisa jaktbrott, och är det inte jakt på varg så har det låg prioritet hos polisen, så det är inte så vanligt att någon faktiskt blir straffad. Men det händer. Det är ofta stor rivalitet ute i byarna när det kommer till jakt, och ortsbor brukar vara snabba att polisanmäla om dom hittar spår av jaktbrott (slaktrester, fällor etc etc). Den som tror att lantbor generellt ser genom fingrarna med jaktbrott har sett för mycket på "jägarna".
Citera
2015-03-12, 18:56
  #17
Medlem
Att hyra en enkel och billig stuga skulle jag inte ha några problem med.
Har dock svårt att hitta sådana på längre kontrakt.
Någon som har någon hemsida eller liknande?
Citera
2015-03-18, 07:32
  #18
Medlem
Du tror inte att det blir bekymmer med licenser om man tjuvjagar alltså?


Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
I nivå med parkeringsböter, inget att bry sig om
Citera
2015-03-18, 09:38
  #19
Medlem
Bajsfacistens avatar
(FB) Naken man hittad i Söderåsens nationalpark
http://www.hd.se/lokalt/klippan/2015...ad-i-skaralid/

Så här gick det.
Citera
2015-03-20, 17:12
  #20
Medlem
swimp78s avatar
Alla dessa "jag ska flytta ut i skogen och leva på jakt och skogens ätbara växter"-trådar känns ibland som 99% är skrivna av nån som aldrig ens prövat på att campa på ett grundläggande vis. Folk som inte sovit i tält i två dagar i sträck.


Varför inte pröva att campa innan man gör upp fantastiska planer på att leva ett år i en skog?
Jag tycker att man innan man fantiserar om att leva "på jakt" i en svensk skog ska ha erfarenhet av att bo i tält i en svensk skog med medhavd mat i två dar. Att ha prövat att använda ett spritkök och pulversoppa..

Jag skulle påstå att det inte kommer vara njutbart att bo i en skog och "leva på jakt" om man inte är extremt skillad och vet vad man gör. På sin höjd om man köper fiskekort och bor bredvid nån älv och fiskar dygnet runt kanske man kan leva på naturen - men som folk i dessa trådar fantisera om att gå omkring i särk och kasta spjut efter älgar det är ju dömt misslyckas
Citera
2015-04-25, 08:32
  #21
Avstängd
Plaguetongues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antiantiliberal
Tack, får läsa på lite om sånt där först inser jag.
Vilka delar av Sverige är smartast att satsa på?

nånstans utanför stockholm så du kan springa till coop när du inte hittar nån mat

herrejösses va det dyker upp "leva i vildmarken" trådar hela tiden, undrar hur många stackare som ligger ute i skogen och ångrar sig när dom retat upp sig på myror och mygg, har iaf vett att göra det på sommaren så dom slipper frysa ihjäl
Citera
2015-04-25, 08:34
  #22
Avstängd
Plaguetongues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Alla dessa "jag ska flytta ut i skogen och leva på jakt och skogens ätbara växter"-trådar känns ibland som 99% är skrivna av nån som aldrig ens prövat på att campa på ett grundläggande vis. Folk som inte sovit i tält i två dagar i sträck.


Varför inte pröva att campa innan man gör upp fantastiska planer på att leva ett år i en skog?
Jag tycker att man innan man fantiserar om att leva "på jakt" i en svensk skog ska ha erfarenhet av att bo i tält i en svensk skog med medhavd mat i två dar. Att ha prövat att använda ett spritkök och pulversoppa..

Jag skulle påstå att det inte kommer vara njutbart att bo i en skog och "leva på jakt" om man inte är extremt skillad och vet vad man gör. På sin höjd om man köper fiskekort och bor bredvid nån älv och fiskar dygnet runt kanske man kan leva på naturen - men som folk i dessa trådar fantisera om att gå omkring i särk och kasta spjut efter älgar det är ju dömt misslyckas

Stadsbor, fast låt dom testa iallafall, dom tuffaste håller kanske en hel vecka innan dom bryter ihop
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback