Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2015-06-04, 22:58
  #25
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Är det verkligen så det går till? Dvs att det finns ljus mellan atomerna som rör sig med c däremellan och stannar upp mellan hoppen? Tvivlar. Tänker på att ljusets våglängd är mellan ca 400 och 800 nm, vilket iaf är bra mycket mer än avståndet mellan atomerna (tiondelar av nm). Att ens tala om vågor som bara är någon tusendel av en våglängd är inte meningsfullt. Blir lite grann som att tala om hur en vattenvåg rör sig mellan vattenmolekylerna. Inte en perfekt liknelse, för vattnet är ju själva mediet för vattenvågorna medan ljus ju klarar sig utan medium. Fotoner som absorberas och sedan emitteras efter en kort stund, borde också lätt kunna byta ritning på ett mer eller mindre slumpmässigt sätt, ungefär som i glas med matt yta. Dvs släppa genom ljus, men inte en klar bild. Men så är det ju inte alltid...



http://en.wikipedia.org/wiki/Photon#Photons_in_matter

Här är en annan förklaring:



http://en.wikipedia.org/wiki/Refract...ic_explanation

Jag tror att man kan tänka på detta som på en lindad gitarrsträng (t ex låga E). Spännkraften tas upp av en sträng i mitten. Det lindningen gör är att öka massan per längdenhet och därmed även dess tröghet, vilket sänker frekvensen för samma spänning och därmed gör tonen mörkare. (Och våghastigheten = frekvens × våglängd sänks då också..) Inte heller där kan man tala om att (den stående..) vågen hoppar från varv till varv i lindningen, för detta avstånd är ju så mycket mindre än en våglängd (dubbla stränglängden).
För mindre än ett år sedan trodde jag också att fotonerna gick i en jämn hastighet långsammare än c genom materia men så var det någon jäkel i fysikavdelningen som påpekade att så inte var fallet utan att de bara kan röra sig med c när de väl rör sig. Tyvärr hittar jag inte tråden och jag minns inte argumenten. Det påminner mig om att jag haft en bok liggande på soffbordet sedan i vintras då det blev någon dispyt om ljus. Jag måste leta upp och svara i vilken tråd det nu var så jag kan ställa tillbaka boken i bokhyllan innan ett halvår passerat.
Citera
2015-06-05, 00:46
  #26
Medlem
Fotonerna kan bara existera i ljusets hastighet eller inte existera över huvud taget. Att ljuset färdas långsammare i någon form av medium beror på att fotonerna växelverkar med atomernas elektroner vilket skapar en tidsfördröjning från och med att fotonen absorberas fram tills dess att en ny foton emmiteras. Med andra ord så har skunkjobb rätt i att fotonerna enbart kan röra sig i c i hoppet mellan atomerna. Eller snarare, fotonerna kan bara existera i hoppet mellan atomerna.

Jag hittade inte den sidan jag ville, men hittade en annan sida med likvärdig beskrivning:

Citat:
När en foton träffar en atom lämnar den iväg all sin energi helt enkelt därför att den inte längre finns när den stannat. Vi kom ju nyligen överens om att fotoner alltid färdas i ljushastigheten av vilket följer att det som inte gör det inte är någon foton och ett energikvanta som inte finns kan inte längre bära på energi. Hela fotonen omvandlas alltså till energi när den krockar med en atom. Energin tas upp av atomen, eller rättare sagt någon av dess elektroner, som ligger nära till hands så att säga. Anledningen till att elektronerna är mottagliga för energi är att de har någonting att göra med sin energi till skillnad från atomens kärna; de rör sig. När en elektron får extra energi kan den röra sig i större banor och hoppar ut ett antal steg från kärnan, man säger att atomen exciteras. Oftast är dock inte en exciterad atom i detta tillstånd särskilt länge utan elektronen ”vill” tillbaka till sitt normala tillstånd – ”viljan” är i själva verket naturens strävan att få hela universum i jämvikt – och när den hoppar tillbaka igen minskar dess omloppsbana och den överflödiga energin sänds bort i form av en foton.

http://www.diva-portal.org/smash/get...FULLTEXT01.pdf
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback