Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-03-02, 20:59
  #1
Medlem
jegerkats avatar
Halloj!

Jag håller på att rensa ur en utav mina hårddiskar men jag kan tycka att det tar väldigt långt tid. Hur långt tid bör det rimligtvis ta vid vanliga städningar?

Istället för att använda windows egna variant så använder jag mig utav CCleaner. Då jag vill städa lite "extra" noggrant så valde jag "Enhetsrensning - och 35 Guttman för att var på den säkra sidan.

Hur som haver så har den tuggat nu ett par timmar men står endast på 4 % så lite väl segt kan jag tycka för min smak. Kapaciteten för hårddisken är cirkus 300gb och då är den inte ens full. Däremot så har hårddisken ett par år på nacken och något liknande har jag ej gjort förut. Endast vanlig metoden och då har det varit avsevärt mycket snabbare. För nu är min hårddisk klar om 1 dag och 14 timmar
Citera
2015-03-02, 21:06
  #2
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jegerkat
Halloj!

Jag håller på att rensa ur en utav mina hårddiskar men jag kan tycka att det tar väldigt långt tid. Hur långt tid bör det rimligtvis ta vid vanliga städningar?

Istället för att använda windows egna variant så använder jag mig utav CCleaner. Då jag vill städa lite "extra" noggrant så valde jag "Enhetsrensning - och 35 Guttman för att var på den säkra sidan.

Hur som haver så har den tuggat nu ett par timmar men står endast på 4 % så lite väl segt kan jag tycka för min smak. Kapaciteten för hårddisken är cirkus 300gb och då är den inte ens full. Däremot så har hårddisken ett par år på nacken och något liknande har jag ej gjort förut. Endast vanlig metoden och då har det varit avsevärt mycket snabbare. För nu är min hårddisk klar om 1 dag och 14 timmar


Till att börja med så är det inte en rensning du utför utan en överskrivning och det räcker med en gång men om du är nojig så kan du göra det 2 ggr . Rensning gör du på andra sätt beroende på hur du vill göra den .

1 dag och 14 timmar låter rimligt för dina omständigheter .
Citera
2015-03-02, 21:14
  #3
Medlem
jegerkats avatar
Jag förstår!

Ponera att jag gör en ominstallation av OS, därefter så kör jag samma procedur efteråt fast med kanske 2 eller 7 gångers överskrivningar? Bör detta vara en bättre lösning kanske?
Citera
2015-03-02, 21:30
  #4
Medlem
helt klart bättre. Du kan ju börja göra det, sen göra din jättelånga om några veckor när du har mer tid.
Citera
2015-03-02, 21:35
  #5
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jegerkat
Jag förstår!

Ponera att jag gör en ominstallation av OS, därefter så kör jag samma procedur efteråt fast med kanske 2 eller 7 gångers överskrivningar? Bör detta vara en bättre lösning kanske?


Om orsaken till det agerandet är att säkerställa en totalt tom HDD som inte går att hämta info ifrån så räcker det med att partitionera och ominstallera .
Citera
2015-03-02, 21:41
  #6
Medlem
Det räcker alltid med 1 överskriving på dagen prylar. Flera överskrivningar är en rest från stenåldern.

När du installerar om Windows så bör du passa på att ta bort partitionerna på Windows disken. Det tar bara några sekunder extra. Man gör så här noga för att fixa fel där det inte räckte att bara formatera och installera om allt

Ska det vara vara 1 partition på hela så trycker du bara nästa så formater den osv automatsikt när den går vidare med installationen.

Då har du nog fått bort alla spår och fixat olika fel. Är du fortfarande rädd kan du spendera några veckor på att försöka få tillbaka något med en bunt räddnings /recovery program.
__________________
Senast redigerad av panpo98 2015-03-02 kl. 21:50.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback