Citat:
Ursprungligen postat av
Fashwave
Talanglös marxist.
Nu är sötebrödsdagarna slut för plagiatören.
Tja, hon har ju som nämnts bara i år belönats med
S:t Eriksmedaljen och
Bellmanpriset. Till årets juryordförande för Stockholms Stads kulturpriser utsågs nämligen bildstormaren
Joanna Rubin Dranger, för att tillse att priserna under valåret 2018 fick den rätta inriktningen på öppenhet och mångfald.
Marxist är Pascalidou förstås inte, bara "artist" (om än snyltare och plagiatör). Hade glädjen
att igår se henne som konferencier i UR:s konsertprogram
Best of Sweden, och hennes tal vid ca 46:30 vittnar tydligt om den världsbild vi har att göra med – och tyvärr inte bara hos Pascalidou, utan hos stora delar av den kulturklass som sätter dagordningen i mediesamhället.
• Den gråtmilda, narcissistiska självbilden av det egna "hjältemodet"
• Den underliggande
rädslan – eftersom artisterna själva ofta är rädda för eller vantrivs med andra människor projicerar de ut detta på sin omvärld, och tolkar alla samhällsproblem som en fråga om känslor och attityder. Men eftersom de också är svaga och fega kan de inte komma till rätta med sin rädsla annat än med hjälp av kollektiva hashtaggar och/eller politiska beslut som skall bekräfta att deras rädslor bara är inbillningar
• Infantiliseringen – de obligatoriska referenserna till Astrid Lindgren, vars barnböcker tydligen räcker som nyckel till en förståelse av människan och samhället
• Hänvisningarna till
musikens förmåga att överskrida barriärer – vilken förstås är obestridlig och sympatisk, men som inte alls hjälper oss att lösa de problem som föreligger när det gäller fördelning av begränsade materiella resurser eller hur vi skall hantera våra biologiska och kulturella tillhörigheter och förpliktelser