Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-10-10, 13:33
  #181
Avstängd
Det är den effektiva lobbyorganisationen Villaägarna som vill få oss att tro
det. Enligt den är det mest pensionärer och mindre bemedlade som bor så.
Citera
2018-03-04, 00:20
  #182
Medlem
Bump.

Jag och sambon är spekulanter på ett BRF-radhus. Rätt hög avgift på ca 7000 i månaden + ett lån på ca 1,4 miljoner skulle göra att vi fick en månadskostnad på ca 12k. Vatten och värme ingår. Det man egentligen bara betalar extra för är försäkring och el (vilket är inräknat i summan ovan).

Tidigare har vi tittat på hus utanför stan (då det mest är sådana vi har råd med). Där skulle månadskostnaden bli lägre såklart, men vi tror ändå att vi i slutändan skulle gå plus minus noll då vi med ett BRF-radhus slipper två bilar, spara massa pengar till olika oförursedda reparationer/renoveringar och sköta om ett hus rent allmänt.

Räknar vi rätt?
Citera
2018-03-04, 10:14
  #183
Medlem
föredrar bostadsrättslägenhet i Stockholm framför stor villa med dyra månadskostnader. Går pannan sönder tex, är det inte roligt som villaägare, byta stammar... då är det konkurs.
Citera
2018-03-04, 18:32
  #184
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jourlistan
Bump.

Jag och sambon är spekulanter på ett BRF-radhus. Rätt hög avgift på ca 7000 i månaden + ett lån på ca 1,4 miljoner skulle göra att vi fick en månadskostnad på ca 12k. Vatten och värme ingår. Det man egentligen bara betalar extra för är försäkring och el (vilket är inräknat i summan ovan).

Tidigare har vi tittat på hus utanför stan (då det mest är sådana vi har råd med). Där skulle månadskostnaden bli lägre såklart, men vi tror ändå att vi i slutändan skulle gå plus minus noll då vi med ett BRF-radhus slipper två bilar, spara massa pengar till olika oförursedda reparationer/renoveringar och sköta om ett hus rent allmänt.

Räknar vi rätt?
Vill ni bara bo prisvärt eller vill ni bo som ni drömt om? Ni lever bara ett liv och att vantrivas i en lägenhet för att spara några tusen (som man har råd med) är väl trist tänker jag.

Säg att man har 50 bra år mellan 20-70. Att vantrivas 1+ av dom åren är att vantrivas 20% av tiden.

Med hus kan man själv aktivt försöka sänka kostnaderna genom att vara ett duktigt hushåll, kanske ha en 10-årig plan för det. Det upplever jag svårare i en bostadsförening med många bostäder.
Citera
2018-03-04, 19:15
  #185
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denargasnubben
Jag ser fortfarande ingen som kunnat visa på något sätt varför villor är så mycket dyrare än bostadsrätter. Jag ser bara billiga villor fast bostadsrätter med 5-8k i hyra och kostnader på flera miljoner. Ni får vara bättre på att övertyga mig


Villor borde ha avsevärt högre uppvärmningskostnader då de är så mycket mer exponerade.
Alltså, avsevärt mer yta som är yttervägg eller tak.
En vanlig lägenhet som ligger mitt i huset har bara två ytterväggar (ibland t.o.m. bara en om den är liten).

Dock så värms de ju ibland upp lite olika, bergvärme som ska vara så effektivt kanske kullkastar min teori.
Vill även påpeka att mina fysikkunskaper är begränsade. Innan någon sågar mig.
Citera
2018-03-10, 15:55
  #186
Medlem
Hus är avsevärt mycket dyrare att bo i av följande orsaker:

1) Oftast dyrare än lägenheter i inköp = högre lånekostnader
2) Fastighetsavgift(skatt), på ca 7000kr/år i storstäderna.
3) Försäkring ca 5000 kr/år.
4) Avgift för sophämtning och vatten/avlopp till kommunen, ca 4500 kr/år
5) Avgift för sotning och brandskydd (om man har öppen spis) ca 500kr/år.
6) Vägavgift om du bor vid en väg som inte kommunen äger, brukar ligga på 1200kr/år
7) Ibland finns det en samfällighet som ex sköter om gator mellan hus, gemensamma ytor, garage, TV osv och det kan handla om 3-6000 kr/år i avgift.
8) El, värme, TV/Internet. I BRF ingår ofta detta, i hus står du för allt själv, så 400kr/mån för TV, 300kr/mån för internet, 1-4000 kr/månad för el & värme (sommar-vinter)
9) TV-licens, bor du i lägenhet kan du ju säga upp skiten, men bor du i hus så åker deras kontrollanter ut, går in på tomten och ser att du har en TV i vardagsrummet, så du kommer inte undan. Den ligger på ca 2500kr/år.
9.a) Denna är ju frivillig, men de flesta som bor i hus har ett hemlarm, och det kostar omkring 150-200 kr/månad.

Ovan tio punkter är de utgifter du inte kommer ifrån. Men de största utgifterna är det som kallas för "underhåll". Är det ett helt nybyggt hus kan man i princip säga att underhållet inte kostar någonting (om man flyttar inom 15 år ), men på sikt måste nedan saker ses över:

10) Underhåll av fasaden (ex målning)
11) Underhåll av tak (ex omläggning var 40:e år, kostnad från 100-200k kr)
12) Underhåll av värmesystem (ex bergvärmepump, kostnad ca 150k i installation, håller kanske i 20 år)
13) Renovering/byte av el (om huset är över 50 år gammalt). Kostar omkring 80-150k kr.
14) Renovering/byte av avloppsstammar (om huset är över 60-70 år gammalt), kan kosta hundratusentals kronor.
15) Dränering (behövs i princip var 30:e år) kostnad från 50 000-150 000 kr.
16) Byte/renovering av fönster om huset är gammalt (+40 år). Kan kosta tio-tolv tusen kronor per fönster.
17) Byte/renovering av varmvattenpanna (om man har sådan fristående). Efter ca 30 år, kostar omkring 15-25 000 kr.
18) Byte/renovering av mekanisk ventilation, ex fläktar, filter osv. Säg en tusenlapp/år.
19) Byte/renovering av ytterdörrar.

Sedan tillkommer ju de vanliga renoveringarna av badrum, kök, tvättstuga osv med 20-30 års mellanrum, och nya ytskick osv, fast detta har man ju även i BRF så det kan vi bortse ifrån. Skillnaden är kanske att det i hus oftast är fler/större ytor som ska renoveras.

Sedan har man kanske ett fristående garage också som även det behöver underhållas på samma sätt som huset.

Lägg sedan till att om man bor i hus så har man troligtvis även en trädgård som måste skötas, gräsmatta som ska klippas, häckar som ska beskäras osv, så man behöver massa trädgårdsredskap. Och de flesta som har hus har ju altan, trädäck, uterum, som även det ska underhållas, oljas och fixas.

Och kostnad för tvättmaskin & torktumlare (kan man ju ha även i BRF, men ofta finns gemensamma sådana...).

Jag har säkert missat några saker, men för den som aldrig bott i hus ger detta iaf en fingervisning om varför det är dyrare att bo i hus än i lägenhet.

Räknar man helt bort inköpskostnad och underhåll så är det ju såklart mycket billigare att bo i hus, men enligt min mening kan man INTE bortse från de två kategorierna.
Citera
2018-06-18, 23:51
  #187
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xitars
Hus är avsevärt mycket dyrare att bo i av följande orsaker:

1) Oftast dyrare än lägenheter i inköp = högre lånekostnader
2) Fastighetsavgift(skatt), på ca 7000kr/år i storstäderna.
3) Försäkring ca 5000 kr/år.
4) Avgift för sophämtning och vatten/avlopp till kommunen, ca 4500 kr/år
5) Avgift för sotning och brandskydd (om man har öppen spis) ca 500kr/år.
6) Vägavgift om du bor vid en väg som inte kommunen äger, brukar ligga på 1200kr/år
7) Ibland finns det en samfällighet som ex sköter om gator mellan hus, gemensamma ytor, garage, TV osv och det kan handla om 3-6000 kr/år i avgift.
8) El, värme, TV/Internet. I BRF ingår ofta detta, i hus står du för allt själv, så 400kr/mån för TV, 300kr/mån för internet, 1-4000 kr/månad för el & värme (sommar-vinter)
9) TV-licens, bor du i lägenhet kan du ju säga upp skiten, men bor du i hus så åker deras kontrollanter ut, går in på tomten och ser att du har en TV i vardagsrummet, så du kommer inte undan. Den ligger på ca 2500kr/år.
9.a) Denna är ju frivillig, men de flesta som bor i hus har ett hemlarm, och det kostar omkring 150-200 kr/månad.

Ovan tio punkter är de utgifter du inte kommer ifrån. Men de största utgifterna är det som kallas för "underhåll". Är det ett helt nybyggt hus kan man i princip säga att underhållet inte kostar någonting (om man flyttar inom 15 år ), men på sikt måste nedan saker ses över:

10) Underhåll av fasaden (ex målning)
11) Underhåll av tak (ex omläggning var 40:e år, kostnad från 100-200k kr)
12) Underhåll av värmesystem (ex bergvärmepump, kostnad ca 150k i installation, håller kanske i 20 år)
13) Renovering/byte av el (om huset är över 50 år gammalt). Kostar omkring 80-150k kr.
14) Renovering/byte av avloppsstammar (om huset är över 60-70 år gammalt), kan kosta hundratusentals kronor.
15) Dränering (behövs i princip var 30:e år) kostnad från 50 000-150 000 kr.
16) Byte/renovering av fönster om huset är gammalt (+40 år). Kan kosta tio-tolv tusen kronor per fönster.
17) Byte/renovering av varmvattenpanna (om man har sådan fristående). Efter ca 30 år, kostar omkring 15-25 000 kr.
18) Byte/renovering av mekanisk ventilation, ex fläktar, filter osv. Säg en tusenlapp/år.
19) Byte/renovering av ytterdörrar.

Sedan tillkommer ju de vanliga renoveringarna av badrum, kök, tvättstuga osv med 20-30 års mellanrum, och nya ytskick osv, fast detta har man ju även i BRF så det kan vi bortse ifrån. Skillnaden är kanske att det i hus oftast är fler/större ytor som ska renoveras.

Sedan har man kanske ett fristående garage också som även det behöver underhållas på samma sätt som huset.

Lägg sedan till att om man bor i hus så har man troligtvis även en trädgård som måste skötas, gräsmatta som ska klippas, häckar som ska beskäras osv, så man behöver massa trädgårdsredskap. Och de flesta som har hus har ju altan, trädäck, uterum, som även det ska underhållas, oljas och fixas.

Och kostnad för tvättmaskin & torktumlare (kan man ju ha även i BRF, men ofta finns gemensamma sådana...).

Jag har säkert missat några saker, men för den som aldrig bott i hus ger detta iaf en fingervisning om varför det är dyrare att bo i hus än i lägenhet.

Räknar man helt bort inköpskostnad och underhåll så är det ju såklart mycket billigare att bo i hus, men enligt min mening kan man INTE bortse från de två kategorierna.

Precis d svaret jag sökte efter. Klockrent. Har sökt på flashback en halvtimma så finns detta klockrena svar. Ok. Säg att jag köper ett hus för säg 450.000 ute i skogen. Skicket är gott och det är invändigt upprenoverat. Huset är säg från 1910. Eller ett hus på.mindre ort för 550000. 1960. Vad för kommande kostnader måste jag räkna med?

Alltså. Tak bytt när ex. Måste jag veta då.
Och avloppsrören, hur fan undersöker man dom.

Går under här.

Kanske skiter i huset. Alltså inte så.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback