Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-04-16, 12:46
  #1369
Medlem
von_Ss avatar
Löjlig avstängning. Superfult rent visuellt men nästan ett års avstängning är ju idioti. 15 matcher till exempel anser jag vara ett långt straff för något väldigt fult (inga exempel nämnda) och vad är det? 5-6 veckor?
Citera
2015-04-16, 13:45
  #1370
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draedon
I min värld är det inte en förmildrande omständighet att det sker "i stridens hetta".

Där avviker din värld från den allmänna uppfattningen i rättssystemet som ju bland annat kan förklaras med skillnaden mellan mord, dråp och vållande till annans död.
Citera
2015-04-16, 15:09
  #1371
Medlem
Draedons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Där avviker din värld från den allmänna uppfattningen i rättssystemet som ju bland annat kan förklaras med skillnaden mellan mord, dråp och vållande till annans död.

Ja men nu snackar vi slagsmål på en hockeyrink och inte mord...
Citera
2015-04-16, 15:19
  #1372
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draedon
Ja men nu snackar vi slagsmål på en hockeyrink och inte mord...

Du förstod inte jämförelsen?

__________________
Senast redigerad av HerrGickhan 2015-04-16 kl. 15:21.
Citera
2015-04-16, 17:48
  #1373
Medlem
MangoChutneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draedon
Det där argumentet har jag sett många gånger, men jag förstår det inte... Vad är skillnaden om det blir gruff under uppvärmningen jämfört med under match? I min värld är det inte en förmildrande omständighet att det sker "i stridens hetta".

Jo det är en viss skillnad, när sådan här saker händer under matchtid med domare på isen så sker det på villkor som alla är medvetna om och som de godkänt genom att delta. Som spelare erkänner du risken att skadas och frånsäger dig till viss del rätten till det skydd som lagstiftningen normalt ger dig. Då träder istället idrottens egna regelverk och rättskipning in. Så jo, det är på sätt och viss en förmildrande omständighet att det sker under matchtid. Det är dessutom prövat i svensk domstol som avskrev det hela med hänvisning till idrottens tävlingsregler.

När det sker utanför matchtid, tex på uppvärmningen eller efter match i spelargången då finns inte detta medgivande att utsätta sig för någon annans våldshandlingar och då kan det bli civil rättegång av det hela.

Straffet för Deveaux är absolut inte för långt eller för hårt. Det borde i mina ögon kunnat gällt hela nästa säsong, dvs tom 30 april. Däremot så är väldigt många av de andra straffen DN utdömt alldeles för milda i förhållande till skadan de dömda spelarna åsamkat sin motspelare och i ljuset av att flera situationer där spelare skadats inte alls har prövats av DN.
Citera
2015-04-16, 17:58
  #1374
Medlem
Nallen21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MangoChutney
Jo det är en viss skillnad, när sådan här saker händer under matchtid med domare på isen så sker det på villkor som alla är medvetna om och som de godkänt genom att delta. Som spelare erkänner du risken att skadas och frånsäger dig till viss del rätten till det skydd som lagstiftningen normalt ger dig. Då träder istället idrottens egna regelverk och rättskipning in. Så jo, det är på sätt och viss en förmildrande omständighet att det sker under matchtid. Det är dessutom prövat i svensk domstol som avskrev det hela med hänvisning till idrottens tävlingsregler.

När det sker utanför matchtid, tex på uppvärmningen eller efter match i spelargången då finns inte detta medgivande att utsätta sig för någon annans våldshandlingar och då kan det bli civil rättegång av det hela.

Straffet för Deveaux är absolut inte för långt eller för hårt. Det borde i mina ögon kunnat gällt hela nästa säsong, dvs tom 30 april. Däremot så är väldigt många av de andra straffen DN utdömt alldeles för milda i förhållande till skadan de dömda spelarna åsamkat sin motspelare och i ljuset av att flera situationer där spelare skadats inte alls har prövats av DN.

Det där ställer jag mig bakom faktiskt. Egentligen är det väl bara att betrakta filmen. Helmersson var ju vid tillfället helt oförberedd på vad som skulle hända. Ingen räknar med att bli brutalt överfallen innan matchen ens har börjat.

http://www.aftonbladet.se/sportblade...cle20632407.ab
Citera
2015-04-16, 19:09
  #1375
Medlem
BleAivanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von_S
Löjlig avstängning. Superfult rent visuellt men nästan ett års
avstängning är ju idioti. 15 matcher till exempel anser jag vara ett långt straff för
något väldigt fult (inga exempel nämnda) och vad är det? 5-6 veckor?

Tvärtom så är 10 månader för lindrigt, borde varit 10 år från all hockey.
Citera
2015-04-16, 19:44
  #1376
Medlem
Draedons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Du förstod inte jämförelsen?


Jo jag förstod, men likväl som en armbågstackling kan vara en överlagd handling så tycker jag inte att det automatiskt ska bli x10 så fult bara för att det sker på värmningen. Och med detta pratar jag nu enbart hockey, inga paralleller till våldsbrott...

Folk målar ju upp detta som det fulaste som någonsin hänt inom Svensk hockey.
Citera
2015-04-16, 20:21
  #1377
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draedon
Jo jag förstod, men likväl som en armbågstackling kan vara en överlagd handling så tycker jag inte att det automatiskt ska bli x10 så fult bara för att det sker på värmningen. Och med detta pratar jag nu enbart hockey, inga paralleller till våldsbrott...

Folk målar ju upp detta som det fulaste som någonsin hänt inom Svensk hockey.


Det var ett planerat överfall. Det hade naturligtvis varit lika illa om det skett i periodpausen. Just att det sker när spelet inte är igång, gör ju att den som blir anfallen inte är beredd eller förväntar sig något sådant. En stor del av bedömningen handlar ju om att det är ett brott mot sportens grundprinciper. Sporten vill helt enkelt inte ha en dylik idiot i sin verksamhet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback