Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-02-28, 17:42
  #1
Medlem
Tjackad-Tullares avatar
Tjena! har letat runt lite efter "säker" chattprogramvara för andriod och iphone. Trillade över Wickr som påstår sig att vara detta. någon som provat?

Saxat från Wiki:

Programmet är ju gratis, och har massa flashiga troligtvis? påkostade reklamfilmer på deras hemsida. Med tanke på detta luktar det ju lite NSA-backdoor över det hela?

någon med info/dela med sig av programmet?
Citera
2015-02-28, 18:33
  #2
Medlem
Arbetarbroders avatar
Första gången jag hörde talas om Wickr var typ i somras då flera "tungt kriminella" (det där låter som ett gäng bankrånare och man ska intr överdriva men de var inga snorungar från betongförort som sålde kokain utbankat i fjärde ledet utan sådana som vart med ett tag.)

Vi pratade om hur tillgänglig SMS är, speciellt då många aldrig raderar sina mess och kom in på Viber och liknande.
Då hörde jag "Wickr" första gången. All tänkbar kommunikation som de inte ville Farbror Polisen skulle få del av skedde genom Wickr appen.

Den såg först lite barnslig ut, och för den ska vara säker är de viktigt att man klickar bort funktionen som informerar andra i kontaktboken, eller som har dig, att du numera använder dig av Wickr.

Den skulle vara lika krypterad och säker som countermail är, säkerhetsnivå med vad amerikanska armén använder av säkerhetsskäl. OM de nu verkligen är så högt skydd som påstås vet jag inte - är för oteknisk för fatta sånt på djupet.
Men de hade använt den länge utan nån myndighetsinblandning. Men ska du spränga Rosenbad eller flyga en Boeing in i Freedom Tower så visst, NSA har säkert bakdörrar även till mobilapp.

Själv tyckte jag den borde va större om de var en stensäkert mess-app, men de går inte prata via den, enbart skriva. Och för de som har rent mjöl i påsen så är den nog för omständig jämfört med WhatsApp, Skype och Viber helt enkelt.

Jag vettefan om detta bidrog så mycket på det du undrar över, men som icke-terrorist så tror jag att Wickr är det säkraste kommunikations-appen tillgänglig.
Citera
2015-02-28, 19:12
  #3
Medlem
Tjackad-Tullares avatar
lite bidrog de väll! skickar ju hellre medelanden krypterat än via sms, men ja om man är lite skummis så kan nog wicker vara bra!

edit:
såg nu att Iggy azalea var med i reklamfilmen..
__________________
Senast redigerad av Tjackad-Tullare 2015-02-28 kl. 19:18.
Citera
2015-02-28, 19:13
  #4
Medlem
Ultimatrixs avatar
Meh. Telegram med Secret Chat är också bombsäkert. TextSecure med. TextSecure kan till och med kryptera vanliga sms.

https://www.eff.org/secure-messaging-scorecard

Båda är öppen källkod, så inga bakdörrar.
Citera
2015-02-28, 19:21
  #5
Medlem
Tjackad-Tullares avatar
kan du förklara varför öppen källkod är bättre? så man kan analysera koden?
Vilket av dem två rekommenderar du då?
Citera
2015-02-28, 19:25
  #6
Medlem
Ultimatrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackad-Tullare
kan du förklara varför öppen källkod är bättre? så man kan analysera koden?
Vilket av dem två rekommenderar du då?
Jag kan inte analysera koden, men oberoende undersökningar har granskat källkoden för att se hur säkerheten i TextSecure och Telegram är.

Jag kör med Telegram. Secret Chat när jag vill skriva hemliga saker.
Citera
2015-03-06, 03:04
  #7
Medlem
Arbetarbroders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ultimatrix
Meh. Telegram med Secret Chat är också bombsäkert. TextSecure med. TextSecure kan till och med kryptera vanliga sms.

https://www.eff.org/secure-messaging-scorecard

Båda är öppen källkod, så inga bakdörrar.

Är inte Wickr säker då?
(jag är som sagt inte speciellt teknisk, bara vad jag hört om den)
Citera
2015-08-27, 21:27
  #8
Medlem
Psyktabus avatar
Fattar inte varför inte fler langare använder wickr..det är ju så jävla smart att ha. Ska nog fan börja rekommendera det till dem.

Hur ser det ut för er, några kranar som använder det?
Citera
2015-08-27, 22:08
  #9
Medlem
salxars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psyktabu
Fattar inte varför inte fler langare använder wickr..det är ju så jävla smart att ha. Ska nog fan börja rekommendera det till dem.

Hur ser det ut för er, några kranar som använder det?
Jag tycker programmet är för irriterande för att bli mainstream idag. Chatten ballar ur lite då och då och rullar automatiskt högst upp. Hänt mig på 2 mobiler så det är inte jag som är galen heller.
Citera
2015-08-28, 08:48
  #10
Medlem
Psyktabus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salxar
Jag tycker programmet är för irriterande för att bli mainstream idag. Chatten ballar ur lite då och då och rullar automatiskt högst upp. Hänt mig på 2 mobiler så det är inte jag som är galen heller.

Visst, kik till exempel är skönare. Men better safe then sorry!
Citera
2015-08-28, 13:27
  #11
Medlem
salxars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psyktabu
Visst, kik till exempel är skönare. Men better safe then sorry!
Wickr är verkligen skönare än kåken, japp. Men det är bara att hoppas att Wickr lyckas fixa sin app innan Telegram tagit över den marknaden helt.
Citera
2015-12-06, 12:15
  #12
Medlem
ninjahblesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psyktabu
Fattar inte varför inte fler langare använder wickr..det är ju så jävla smart att ha. Ska nog fan börja rekommendera det till dem.

Hur ser det ut för er, några kranar som använder det?


Jag vet många kranar som använder det, minst 20 st iallafall
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback