Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-02-28, 17:04
  #1
Medlem
Hej vill gärna höra vad ni tycker är bra och dåligt med anonymitet på internet. Jag skulle gärna höra lite mer av vad farorna potentiellt skulle kunna vara?

Förbereder ett tal inom ämnet och vill gärna höra några tankar.
Citera
2015-02-28, 17:08
  #2
Medlem
Det är jättebra då man kan uttrycka sina åsikter utan att bli uthängd utav PK-vänstern
Citera
2015-02-28, 17:11
  #3
Medlem
Ordlands avatar
Bra = Allt som är bra är bra, inte ett dugg svårare än så.

"Dåligt" = Information blir tillgängligt för alla med intelligens nog att eftersöka den.

Jag ser det som en naturlig utveckling.
De som vill stävja utvecklingen blir måltavlor, med all rätt.
Citera
2015-02-28, 17:11
  #4
Medlem
smurflers avatar
Positivt är att man (i teorin) inte behöver oroa sig för konsekvenser om man har en tabu åsikt om något, och man behöver heller inte riskera att bli utfryst ur ett PK-samhälle. Därav kan man vara öppen med den man egentligen är, och slipper hålla uppe någon sorts fasad för att passa in.

En nackdel är att folk inte behöver oroa sig för konsekvenser. Det vill säga, kriminalitet kan florera fritt, då myndigheter inte har någon insikt och inte kan koppla det som sker till en individ.

Detta är som sagt om man faktiskt är anonym. Vilket man i de flesta fall inte är.
Citera
2015-02-28, 19:27
  #5
Medlem
Det absolut bästa är att man kan pröva åsikter utan att ställa sig bakom dem till 100%, liksom man bland goda vänner kan ta ut svängarna för att föra förståelsen av ett specifikt ämne framåt utan att behöva stå för dem i all evig framtid (såsom det blir på internet). Särskilt viktigt är detta när man diskuterar känsliga saker där rådande politisk makts åsikt skiftar. Om man exemplifierar med homoäktenskap så kan du tänka dig om alla de som höll med konsensus om det självklara i ett förbud hade fått stå till svars för det idag när det är lika självklart med att tillåta det.

En annan bra sak är att när det inte finns en avsändare till ett budskap så står budskapet självt att analyseras och beaktas.

Dåligt? När/om folk använder anonymiteten till att spy ut ogenomtänkta tirader som syftar till att såra andra, men egentligen gäller samma sak som ovan, att budskapet får stå självt och om ngn anonym person tycker jag är ett äckligt fetto så borde jag inte ta åt mig av det.

edit: med anledning av nedanstående kommentar lägger jag till att anonymiteten avvecklar det statiska i människan och öppnar för konstant förändring, "panta rei".
__________________
Senast redigerad av victatorn 2015-02-28 kl. 19:33.
Citera
2015-02-28, 19:30
  #6
Medlem
Bokmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaljaMedRis
Det är jättebra då man kan uttrycka sina åsikter utan att bli uthängd utav PK-vänstern

Du menar att du inte vill stå för dina åsikter och tankar?
Citera
2015-03-04, 20:03
  #7
Medlem
Till följd av allt näthat blir vi mindre och mindre anonyma på nätet. Att ett fåtal hatpersoner skadar för oss alla är rätt självklart.
Citera
2015-03-04, 20:43
  #8
Medlem
Jag tycker att anonymitet är bra! Speciellt med tanke på hur debatt klimatet i Sverige ser ut. Självklart finns det personer som missbrukar anonymiteten men alla ska inte straffas för vad några få gör!

Citat:
Ursprungligen postat av dinga
Till följd av allt näthat blir vi mindre och mindre anonyma på nätet. Att ett fåtal hatpersoner skadar för oss alla är rätt självklart.

Det är inte näthatet som är problemet, det är för att folk har "fel" åsikter och ifrågasätter politiken/media

Citat:
Du menar att du inte vill stå för dina åsikter och tankar?

Riskerar man att bli av med jobbet eller utsatt för våld/hot pga sina åsikter så är det inte konstigt att många väljer att hellre vara anonym..
Citera
2015-03-04, 21:02
  #9
Medlem
terrieterries avatar
Det som är bra med anonymiteten är att man kan vara vem man vill, säga vad man vill utan att hämmas av vilka föreställningar som finns om ens person IRL. Man kan liksom skapa sig en ny identitet, oberoende av vänner, familj etc, som ju annars hela tiden är med och skapar identiteten (skapar och hämmar den). Det är lite grann som att flytta till en helt annan stad där ingen känner dig och inte har några förutfattade meningar om dig som du behöver leva upp till.

Det negativa är att en del människor känner sig helt ansvarsbefriade och därmed kan vräka ur sig vad som helst, utan större eftertanke. Att man via anonymiteten kan mobba och trakassera människor utan att behöva möta konsekvenserna.

mvh

tt
Citera
2015-03-05, 10:08
  #10
Medlem
Det är väl bra? På så vis kan inte systemet kontrollera allt som får och inte får sägas inom alla medier genom sina hotelser.
Citera
2015-03-05, 13:35
  #11
Medlem
skadetbehovass avatar
i ett land som driver åsikts diktatur är det den sista utvägen att få uttrycka sina åsikter anonymt men Aftonbladet och tokberg gör allt dom kan för att sätta stopp för det
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback