Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-02-28, 13:51
  #1
Medlem
brajzillas avatar
Ska säga att jag inte har involverat mig själv i sånt här då jag är för slö för att kommentera på bloggar o.s.v. det slutar ofta med att jag tänker "vilken jävla dåre" så klickar jag bort skiten bara...

Såg Trolljägarna och uppfattade det som att man måste bara ge positiva kommentarer till mammor som bloggar om sina jävla barnvagnar och skit hela dagarna annars "näthatar" man... Jag tycker att om man har en blogg och håller på och visar upp sig så är man ju ute efter feedback på något sätt och den ska då bara vara positiv!?

Folk har väl fan rätt att tycka att nån bloggtjej är ful i håret eller tar hand om sina ungar dåligt för hon ställer ju frågan genom att blogga kan man tycka?

Kan man bli Hollywoodskådis och ha samma idévärld tycker ni?
Citera
2015-02-28, 16:27
  #2
Medlem
tjenaremannen123s avatar
Att hela tiden påpeka någons problem och problem som kanske inte existerar, men ändå fortsätter dag ut och dag in att hitta saker att klaga på är inte kritik.

Långt ifrån konstruktiv sådan då ändamålet endast är att rubba det välmående en person befinner sig i, antagligen pga avundsjuka!

Så nej hat och kritik har aldrig blivit samma sak, dock så är det väldigt enkelt att gå över ifrån kritik till hat över internet i jämförelse med verkliga livet
Citera
2015-02-28, 18:37
  #3
Medlem
brajzillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjenaremannen123
Att hela tiden påpeka någons problem och problem som kanske inte existerar, men ändå fortsätter dag ut och dag in att hitta saker att klaga på är inte kritik.

Långt ifrån konstruktiv sådan då ändamålet endast är att rubba det välmående en person befinner sig i, antagligen pga avundsjuka!

Så nej hat och kritik har aldrig blivit samma sak, dock så är det väldigt enkelt att gå över ifrån kritik till hat över internet i jämförelse med verkliga livet

Men om man har en sån blogg så måste man ju ha skapat den för att få reda på vad folk tycker? t ex om man skulle gå runt på stan och fråga tjejer hur dom tycker man ser ut och sen bli förbannad för att dom inte tycker man är skithet och vill suga fb-kuken direkt.
Citera
2015-02-28, 19:15
  #4
Medlem
Ja, det är min upplevelse också. Begreppen blandas ut och ihop, hat/hot/kritik tycks allt mer bli synonymer när man talar om nätet. Denna utveckling i samklang med att "kränkthet" blivit något som vi ska ta hänsyn till snarare än att strunta i kastrerar det offentliga samtalet och därmed vår gemensamma utveckling.
Citera
2015-02-28, 19:29
  #5
Medlem
Ingen enskild person kan avgöra vad som är hat eller kritik. Det går enligt mig inte att undkomma detta faktum.
Hela den här "näthatsjakten" är bara ett billigt trick för att få bort människor från den öppna debatten på internet och istället forma sina åsikter efter vad media säger.
Citera
2015-02-28, 19:45
  #6
Medlem
Ultimatrixs avatar
Att höra "brinn i helvetet kärring" hela dagarna är ju vad näthat är egentligen, fast idag har det ju blivit så att "snälla, sluta skriv om din unge hela jävla tiden!" till någon på fejan också klassas som näthat och HMF. Det intressanta är att i vissa ämnen får man hata hur mycket man vill. SD är okej att hata, nazismen är okej att hata, USA är okej att hata mm.
Citera
2015-02-28, 20:22
  #7
Medlem
Ultraviolences avatar
Det vore intressant att ta reda på när diskursen om näthat blossade upp, och vilka initianter som låg bakom. Indoktrineringsmaskineriet (gammelmedia) tappar läsare, vilket betyder minskat opinionsbildande och krympande intäkter. Som jag ser det är näthatet ett påhittat, i vart fall överdrivet, problem. Näthatsproblematiken är ett svepskäl för att begränsa kritiken mot invandringen och journalistkåren. Man maskerar sin agenda i det vardagliga och faktiska näthatet; näthatet är här på sin höjd ett elektroniskt vardagsproblem. Agendasättarna vill se juridiska åtgärder, men man uppmanar också indirekt till självcensur, och hårdare moderering, i alternativ media. Journalistkåren är värre, de står för ett organiserat och sofistikerat förföljande av dissidenter. Samma McDonaldsconnoisseurer som läser blaskorna lär stå för en opropotionerligt stor del av näthatet.
__________________
Senast redigerad av Ultraviolence 2015-02-28 kl. 20:45.
Citera
2015-02-28, 20:38
  #8
Medlem
MrFolds avatar
Ibland är sanningen dubbelbottnad: Riktigt näthat existerar i allra högsta grad och utgör ett problem för de som drabbas av det. Det är ingen mediauppfinning eller konspiration. Samtidigt är det uppenbart att begreppet används oerhört slarvigt och generaliserande och att det i vissa fall tycks räcka med att uttrycka kritiska åsikter mot något lite spetsigt för att etiketteras som "näthatare"

Många av dom som nu sitter och gråter på Flashback över att vara orättvist och generaliserande utpekade som näthatare är dock ena riktiga hycklare eftersom de inte är ett dugg bättre själva när de klumpar ihop alla "muslimer", "feminister" eller "vänstermänniskor" i totalt nyanslösa och oreserverade angrepp.

Observera att jag varken är muslim, feminist eller röstar vänster.
Citera
2015-02-28, 23:31
  #9
Medlem
brajzillas avatar
Samtidigt kan jag förstå att det blir näthat mot kvinnor som ska tycka saker i invandringsfrågan och vara slängda i käften och styva i korken! I alla tider har det varit män som har legat med pannan i djupa väck kring de viktigaste frågorna och också grejat det sen kommer något tonårssnöre och ska tycka en massa saker med sin underutvecklade hjärna då blir det liksom svårt att förklara för en sådan människa att deras hjärna är underutvecklad och att hon måste vänta några år innan hon tar debatten och då tar man det till den nivån där man kan knäcka dom bäst helt enkelt... Runt 30-sträcket kan man uttala sig om tunga frågor för där någonstans har man livserfarenhet och några ögonöppnare med sig i bagaget, innan dess är det egentligen bara käften som går på tomgång.

som ordspråket säger: Intelligenta människor manipulerar man till respekt, idioter slår man.
__________________
Senast redigerad av brajzilla 2015-02-28 kl. 23:39.
Citera
2015-02-28, 23:44
  #10
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brajzilla
Samtidigt kan jag förstå att det blir näthat mot kvinnor som ska tycka saker i invandringsfrågan och vara slängda i käften och styva i korken! I alla tider har det varit män som har legat med pannan i djupa väck kring de viktigaste frågorna och också grejat det sen kommer något tonårssnöre och ska tycka en massa saker med sin underutvecklade hjärna då blir det liksom svårt att förklara för en sådan människa att deras hjärna är underutvecklad och att hon måste vänta några år innan hon tar debatten och då tar man det till den nivån där man kan knäcka dom bäst helt enkelt...

som ordspråket säger: Intelligenta människor manipulerar man till respekt, idioter slår man.

Då har du åkt på styk i hela ditt liv då?

Om du kan förstå näthat mot kvinnor som enligt dig enda anledningen är styva i korken visar tesen att AFA och mentala kalhyggena är dumma i huvudet och kan inte argumentera utan tar till imbecilla förklemande ord istället för att argumentara för sin sak.

För om man kan argumentera ordentligt så finns ingen anledning att blanda ihop näthat och kritik!
Citera
2015-03-01, 00:01
  #11
Medlem
brajzillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kjellkritisk
Då har du åkt på styk i hela ditt liv då?

Om du kan förstå näthat mot kvinnor som enligt dig enda anledningen är styva i korken visar tesen att AFA och mentala kalhyggena är dumma i huvudet och kan inte argumentera utan tar till imbecilla förklemande ord istället för att argumentara för sin sak.

För om man kan argumentera ordentligt så finns ingen anledning att blanda ihop näthat och kritik!

Du verkar fått en del stryk själv du analfabeten... Det jag säger är att det finns inget som heter retorisk skicklighet om du diskuterar med en dåre/fundamentalist det borde väl till och med du fatta? Det är klart att gränserna mellan näthat och kritik har börjat suddats ut då folk blir anmälda bara för att dom skrivit att någon ser sliten ut i håret, att hon uppfostrar sina barn dåligt eller att hon är ute och vänstrar (det är inte hat det är ju vanlig jävla kritik/avundsjuka eller nått inget olagligt rent trams).

Sen är det skillnad emellan att förstå och försvara något! Kändes rätt glasklart när jag skrev det men tydligen måste man klargöra sådana banala saker här.
__________________
Senast redigerad av brajzilla 2015-03-01 kl. 00:07.
Citera
2015-03-01, 02:08
  #12
Medlem
Nej, det är inte samma sak, men jag förväntar mig inte att någon som år 2015 förväntar sig att män ska ha tolkningsföreträde inom alla frågor enbart pga sitt kön och inte förstår att det är creepy att skriva en massa disskommentarer till människor man inte känner (hint: följ och kommentera inte bloggar som skrivs av privatpersoner du inte känner) ska förstå det...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback