Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-02-28, 18:07
  #13
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frigjord
Vad är skillnaden?

Eftersom det inte riktigt finns några vetenskapligt bevisade teorier på hur mind och medvetande är konstruerade, hur de funkar, uppstår och integrerar med varandra så är denna förklaring jag ger nu enbart en ide tagen från egen erfarenhet, observerande och skapande, och denna ide använder jag för att helt enkelt ge ett svar på frågan, men bara för att jag presenterar en ide, betyder heller inte denna ide att det skulle vara någon sanning, hur jag ser på dessa ting kan mycket väl skilja sig på hur andra ser dessa ting.

Den första ganska tydliga, låt oss kalla det ledtråden, är att alla som upplever en så kallad OBE talar om hur de upplever sig "se" sin egen kropp, detta ord har ganska stor betydelse när det gäller förhållandet mind - consciousness, för genom tiderna, i alla stora religioner, spirituella sammanhang, även i buddhismen så pratar man om något som kallas mind's eye.

Jag finner det då ganska rationellt (egentligen kan det väl kanske vara lite oärligt att använda ordet rationellt när vi diskuterar ett sådant här fenomen, men jag bestämmer mig för att använda det ändå) att denna beskrivning inte är något som skulle passa in på tinget vi kallar medvetandet, för det finns aldrig någon som pratar om att medvetandet har kapacitet att se eller att observera. Medvetandet beskrivs som något som vi alla är en del utav, att det bara finns ett stort medvetande likt ett stort universum som vi lever i, att alla organismer är en del av detta medvetande. Nu finns det ju dock teorier om parallella universum och multiverse, men låt oss i denna diskussion hålla oss till den kunskap som är relativt känd än så länge, där vi alla nog kan vara överens att vi har kunskap om, hittills, att vi lever i åtminstone ett känt universum.

Så om det existerar ett gigantiskt medvetande som alla är del utav, tär det sig samtidigt ganska orimligt att vi skulle ha något personligt medvetande (till skillnad från ett personligt 'mind') som vi skulle kunna använda för att separera oss från våra kroppar och sedan se våra kroppar från ett utomkroppsligt perspektiv. Jag är av uppfattningen att medvetandet är likt ett slags nät, ungefär som ett spindelnät som sträcker sig genom rum, genom tid, genom alla partiklar och binder ihop allt detta. Det är också genom detta så kallade "nät" som 'mind' använder för att färdas bortom kroppen, men även nätet som gör att 'mind' kan återvända till kroppen, då nätet (medvetandet) fortfarande kopplar samman 'mind' och kropp. Jag skulle också kunna jämföra det med ett nervsystem i kroppen som kopplar ihop alla nerver och neuroner tillsammans, där nätet låter neuroner färdas fram och tillbaka genom detta nät, låter medvetandet 'mind' även färdas fram och tillbaka, som till exempel utanför kroppen och tillbaks till kroppen.

Det andra ganska avgörande ledtråden i detta fenomen är att de som beskriver en OBE ofta nämner att de har använt sina tankar för att kunna färdas/svära/flyga (vad man nu vill kalla det), och det är heller inte min uppfattning att medvetandet är ett ting som tänker, utan det är det som vi kallar 'mind' som har förmågan att tänka.

Medvetandet vill jag beskriva som universums nervsystem, där våra personliga sinnen (minds) kan färdas likt våra neuroner kan i våra kroppsliga nervsystem.

Men återigen, detta är bara en ide och min perception på dessa ting, jag kan inte på något sätt säga att detta skulle vara någon sanning eller att dessa ting är på detta sätt jag beskriver.
__________________
Senast redigerad av particulum1 2015-02-28 kl. 18:14.
Citera
2015-02-28, 21:44
  #14
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spirituality
OBE - out of body experience, är ni kanske bekanta med - och någon har säkert upplevt det.
Jag vet att jag har upplevt det under påverkan av LSD och har funderat på detta fenomen mycket i mitt liv, vad är det som lämnar kroppen och gör så att jag kan titta tillbaka på mig själv, liggandes där i soffan, utanför min kropp?

Out of body experience är just enbart en experience, alltså en upplevelse. Inget ontologiskt faktum.

Det har sannolikt att göra med hur vår hjärnas kroppsuppfattning kan ändras.

Man kan experimentellt testa huruvida en OBE verkligen sker (t.ex. i en operationssituation) genom att placera ut objekt som (den fysiska) patienten ej kan se.
__________________
Senast redigerad av Varangian 2015-02-28 kl. 21:47.
Citera
2015-03-04, 20:14
  #15
Medlem
Har hänt mig några gångeer med. Helt fantastiskt fenomen. I grund och botten är vi alla samma sak, medvetenhet själv.
Citera
2015-03-05, 20:07
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rallybil
Har hänt mig några gångeer med. Helt fantastiskt fenomen. I grund och botten är vi alla samma sak, medvetenhet själv.

Varför kan jag då inte erfara/vara medveten om det du erfar/är medveten om precis nu?!
Citera
2015-03-06, 12:48
  #17
Medlem
Hulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Eftersom ...

Medvetandet vill jag beskriva som universums nervsystem, där våra personliga sinnen (minds) kan färdas likt våra neuroner kan i våra kroppsliga nervsystem.

Men återigen, detta är bara en ide och min perception på dessa ting, jag kan inte på något sätt säga att detta skulle vara någon sanning eller att dessa ting är på detta sätt jag beskriver.

Du kanske är något på spåren här.

Hypotetiskt är vi betydligt känsligare för förändringar i den närliggande rumtiden än vad vi i realiteten och medvetet kan uppfatta, men skulle någon medvetande "nod" försvinna så märker vi detta på något sätt då verkligheten förändras om än så obetydligt lite.

Det behöver alltså inte vara fullständiga medvetanden utan snarare en slags informationsöverföring och bortfall därav som bildar grunden för vad vårt medvetande byggs utav.

Exempel:

Vi är alla således sammanlänkade i universum genom kausalitet och medvetande men på ett väldigt obskyrt sätt.

Beroende på hur känsliga vi är och/eller hur välutvecklade våra medvetanden är så kan förmodligen drömmar lyfta fram dessa viktiga förändringar som sker i vår verklighet och visualisera dessa som koncept eller ( beroende på om man får tillräckligt mycket olika data som korrelerar ) att man kan bygga en väldigt korrekt simulation av vad som har hänt och kanske till och med varför.

Detta skulle hypotetiskt kunna låta våra hjärnor återskapa händelser som hänt någon annan i vår verklighet någonstans i rumtiden med varierande detaljrikedom. Den mänskliga hjärnan är helt galet bra på att hitta mönster i brus och till synes kaotisk data så det är inte alls orimligt att om det finns information så finns det även en möjlighet för hjärnan att återskapa åtminstone konturerna av ett mönster.

Detta ger en evolutionsmässig fördel då vi kan få ut mer information från obskyr data under dagen när vi simulerar detta på natten när vi sover. Det tar enorm kraft men ger en klar fördel senare då vi vet mer än vi kanske borde veta annars.
__________________
Senast redigerad av Hull 2015-03-06 kl. 12:54.
Citera
2015-03-06, 22:22
  #18
Avstängd
jeanclaudevandammes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frigjord
Sen lurar ju hjärnan sig själv till att den har en entitet inne i sig själv som är i kontroll och som t.o.m. skulle kunna överleva sin egen död! Den inbillar sig att det finns en "upplevare" och en upplevelse, när upplevelsen själv blott är vad som existerar. Upplevelsen är det subjektiva, det finns inget subjekt som är skild från upplevelsen.

Drömvärlden är 100% subjektiv. Det är medvetande dimensionen.

När vi dör hamnar vi i drömvärlden. Där råder 100% fri vilja.

Men den fria viljan är i sig även skrämmande, Du har ett undermedvetet som spelar trick. Dock allt som händer kan bara du rå över.
__________________
Senast redigerad av jeanclaudevandamme 2015-03-06 kl. 22:24.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback