Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-02-27, 18:57
  #1
Medlem
Timmervargens avatar
Jag har gjort ett par shallowskruvar av vanliga kontorsgem, ser bra ut och verkar hållbara. Materialet är väl runt 1 mm tjock. Frågan är hur snabbt dessa börjar rosta?

Bonusfråga, vad är det billigaste dugliga och rosttåliga materialet man kan tillverka shallowskruvar av. Vill inte köpa nåt specialtitalsupermaterial som kostar skjortan utan gärna nåt man har i hemmet.
Citera
2015-02-27, 19:33
  #2
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timmervargen
Jag har gjort ett par shallowskruvar av vanliga kontorsgem, ser bra ut och verkar hållbara. Materialet är väl runt 1 mm tjock. Frågan är hur snabbt dessa börjar rosta?

Bonusfråga, vad är det billigaste dugliga och rosttåliga materialet man kan tillverka shallowskruvar av. Vill inte köpa nåt specialtitalsupermaterial som kostar skjortan utan gärna nåt man har i hemmet.

Rostar nog snabbt.

Mitt tips är rostfri pianotråd.

Förutsätter iofs att du köper några meter, men det är inte så dyrt. Speciellt inte i ljuset av vad gummibeten kostar...
Citera
2015-02-27, 20:03
  #3
Medlem
Draedons avatar
Shallowskruvar kostar ju inte många kronor att köpa, förstår inte riktigt ditt "kostar skjortan"...
Citera
2015-02-28, 21:07
  #4
Medlem
Timmervargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draedon
Shallowskruvar kostar ju inte många kronor att köpa, förstår inte riktigt ditt "kostar skjortan"...

Jag använder rätt billiga skjortor.

Blir nog att köpa pianotråd.
Citera
2015-03-02, 11:40
  #5
Medlem
Draedons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timmervargen
Jag använder rätt billiga skjortor.

Blir nog att köpa pianotråd.

Ja de lär vara djävulskt billiga med tanke på att man köper shallowskruvar för 5,- styck.

Men visst, gillar man att pyssla så. Är ju alltid kul att göra sina egna grejer. Kör själv tafsar men skruvarna är jag för lat för att göra själv.
Citera
2015-03-20, 11:47
  #6
Medlem
Ryttmaestarens avatar
nån form av ståltråd har jag sett användas, borde gå att köpa en rulle billigt på t.ex clas olson
Citera
2015-03-20, 15:24
  #7
Medlem
Hej.har inte gjort skruvar .men gjorde sk knot a knot.dvs istället för beteslås.

jag använde 0,8mm rostfri mig tråd.provade med 1,0mm piano.den var betydligt

svårare å böja.ett annat tips är att fixa är.rostfri svetstråd för tig=lättböjlig.

mvh jakan
__________________
Senast redigerad av jakan65 2015-03-20 kl. 15:27.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback