Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-09-30, 00:14
  #1
Medlem
Peterpeterpeters avatar
-Badmintonhallen på Gärdet (bakom Jerum).

-Hela området bakom militärhögskolan, SVTs gamla lokaler tror jag.

Är det nån som har bilder därifrån eller nån slags betraktelse att dela med sig av?

Vad dum man känner sig när man kommer till ställen för att se att dom är rivna....
Citera
2005-09-30, 00:51
  #2
Banned
GodSents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peterpeterpeter
-Badmintonhallen på Gärdet (bakom Jerum).

-Hela området bakom militärhögskolan, SVTs gamla lokaler tror jag.

Är det nån som har bilder därifrån eller nån slags betraktelse att dela med sig av?

Vad dum man känner sig när man kommer till ställen för att se att dom är rivna....


Vi har bilder från Farmors Stuga, dvs. Badmintonhallen, ska fixa fram dom, imorgon.
Citera
2005-09-30, 01:27
  #3
Medlem
DrGreenthumbs avatar
SVT´s gamla byggnader, gud va kul jag hade då!
nån som såg nazimålningen?

btw, hittade 4st laptops väskor där, utan laptops förstås, verkar som om dom lämnat byggnaden hastigt, vad hände egentligen?
Citera
2005-09-30, 08:25
  #4
Banned
fiveOne5s avatar
Bilder från SVT huset vore dundersmaskens! Den enda jag har sett är en på 4 pieces i ett upplyst rum i boken "Dom kallar oss klottrare", om nån vill ha den så mycket kan jag scanna bilden
Citera
2005-09-30, 08:51
  #5
Medlem
Peterpeterpeters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GodSent
Vi har bilder från Farmors Stuga, dvs. Badmintonhallen, ska fixa fram dom, imorgon.

Grymt!

Jag tror det allra sista SVT-huset rivs eller kanske byggs om nu. Huset där det första programmet ständes. Har nog varit gympasal fram till nu.
Citera
2005-09-30, 09:06
  #6
Medlem
fresboys avatar
SVT lämnade dessa lokaler på grund av att studiorna var i bedrövligt skick, gamla och slitna. Dessutom hade man i samma veva renoverat de flesta studiorna i TV-huset. Tror att det sista som spelades i i de gamla var Rederiet.
Citera
2005-09-30, 13:00
  #7
Medlem
Peterpeterpeters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fresboy
SVT lämnade dessa lokaler på grund av att studiorna var i bedrövligt skick, gamla och slitna. Dessutom hade man i samma veva renoverat de flesta studiorna i TV-huset. Tror att det sista som spelades i i de gamla var Rederiet.

Det var väl några som hade nån slags halvdan ockupation av hela stället för något år sedan. Men de hade det ganska kärvt p g a asbest.
Citera
2005-09-30, 18:00
  #8
Banned
GodSents avatar
Jag måste ta tillbaka mitt uttalande om farmors stuga, går inte att länka till dom bilderna längre.
Om jag inte har något att göra imorgon kan jag slänga upp dom på en annan server.
Citera
2005-09-30, 18:39
  #9
Banned
fiveOne5s avatar
Saxat från annan plats i etern. Riktigt tragiskt det
Är det ingen som har lite bilder alls? Kan de två utpekade kommentera?
"Leo"s text
Beskrivning
Om man åker till tunnelbanestation Stadion och går upp mot Försvarshögskolan kan man komma till en gigantisk ruin som kallas för Slottet bland hemlösa och Anarkisthögskolan bland Stockholms anarkister. Huset var ursprungligen SVTs gamla studios och har stått tomt i mer än tio år. Sedan dess har det vandaliserats, målats av grafittimålare invändigt och så har alla kopparledningar stulits. Slottet har tiotusentals kvadratmeter av övergivna kontor, korridorer, vindar, förråd och studios. På vissa ställen finns fantastiskt vacker graffitti.
Vägbeskrivning
När du kommer upp ur tunnelbanan går du mellan Musik- och Försvarshögskolan tills Försvarshögskolan slutar. Vik av till höger. Där finns ett staket som måste passeras. (Förut fanns ett hål, men nu vet jag inte längre hur det ser ut.) Du kommer fram till en innergård och kring dig finns Slottet som i själva verket består av flera byggnader.
Faror
I vissa delar av Slottet finns det asbest. Det är inte farligt om du andas in det vid ett enstaka tillfälle. Endast riktigt avancerade andningsmasker hjälper mot asbest. Vad jag vet så finns asbesten främst i det stora svarta studiorummet med hängande rör som ligger rätt nära ingången från innergården jag nämnde. Jag har också hört att det fanns asbest i några av husen på gården. Se upp för uppriven grå fiberull.
Hop Louies text
Jag var med och ockuperade det.

Under 3 veckor hade vi ett alternativt boende, konstateljéer och mycket annat trevligt där. Det var massor av folk inblandade och vi började bygga om ett av rummen till mindre rum som skulle fungera som bostäder. Vi förstörde inget utan fixade och städade där det behövdes och folk som inte hade nåt med ockupationen att göra kom dit med lagad mat och gav oss.

Vi körde inga barrikader eller nåt sånt utan allt var öppet så att vem som helst kunde komma in. Några olika konstnärsgrupper började städa ur några av dom hundratals rum som bara stod tomma för att kunna använda utrymmena kreativt. Jag tror att det skulle bli minst 4 ateljéer för måleri.

Mitt eget rum lyckades jag precis bli klar med innan polisen kom på besök och tog mig och en massa folk för olaga intrång. Sen hyrde Vasakronan in byggare som rev allt vi byggt upp och slängde alla våra verktyg och prylar.

Sen körde dom in med en grävskopa eller bulldozer som dom gjorde ett skitstort hål i en av väggarna till rummet vi använde. Bara för att jävlas liksom.

Vasakronan hyrde också in ett vaktbolag som satt utanför 24 timmar per dygn under flera månader och såg till att det tomma huset förblev tomt.



Senaste jag hörde var att dom nu har rivit huset, som tidigare inte fick rivas eftersom det fanns nån sorts gammal mur från typ 1600-talet under huset och därför var det k-märkt.

Det sket dom i när dom märkte att vi frivilligt och obetalt började rusta upp och använda huset för bra ändamål istället för att bara låta det stå tomt.

Det är nämligen ett allvarligt brott. Jag menar, varför ska vi använda redan befintliga hus när vi lika gärna kan spara ihop 5-6 miljoner kronor och flytta in i en nybyggd lyxlägenhet?
Citera
2016-04-18, 16:28
  #10
Medlem
HejOrangutangs avatar
Funderar också om någon här har några bilder därifrån?
Jag vet i alla fall att jag har några någonstans.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback