2015-02-27, 13:36
Medlem
Mary & I - en oberoende svensk dokumentärfilm som syftar till att skapa en hälsosam debatt och juridisk förändring

Mary & I teaser: https://www.youtube.com/watch?v=bMjK-lHTj7s

En tråd att diskutera allt som har med Mary & I att göra

__________________________________________________ _______________________

Som många vet så är ämnet cannabis tabu här i Sverige och de svenska produktionsbolagen vågar inte röra dokumentären. Pga detta har Mary & I gått miste om unik dokumentation som exempelvis rättegången med Jens Waldman (som kanske flera här känner till). I väntan på utländska produktionsbolag, investerare och kulturfonder så behöver Mary & I Er hjälp!

Mary & I-crewet har fått äran att bli inbjudna till World Cannabis Conferences och Spannabis Cup 20015 i Barcelona. För inte så längesedan startades en insamling för att finansiera Mary & I-crewet's resa ner till Barcelona. Mary & I ber er ödmjukt, om ni är kapabla, till att donera en slant så att vi kan ta detta till nästa nivå! Det kommer att bli mycket lättare efter att ha dokumenterat ett sådant här stort event. För att inte nämna alla människor man kan intervjua på ett event och samhälle där cannabis är både normaliserat och avkriminaliserat.

Mer info om Mary & I go to World Cannabis Conferences 2015 och hur du donerar
https://www.indiegogo.com/projects/mary-i-go-to-world-cannabis-conferences-2015

Aktiva forum:
Avkriminalisera Cannabis
Cannalisörerna
Mary & I
Citera
2015-02-27, 15:22
Medlem
HycklarSveriges avatar
Det är inte mycket tid kvar att donera, jag hoppas verkligen att det går igenom. Jag vet att En Arg Blatte Talar gjorde reklam för den också, så det borde gå.
Citera
2015-02-27, 18:20
Medlem
tengilllls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HycklarSverige
Det är inte mycket tid kvar att donera, jag hoppas verkligen att det går igenom. Jag vet att En Arg Blatte Talar gjorde reklam för den också, så det borde gå.
Jag har donerat!
Citera
2015-02-28, 01:20
Medlem
ArgBlattePostars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HycklarSverige
Jo, jag lyckades dra ihop lite pengar. Mina följare var goda nog att skänka. Jag tycker dock nästan att facebook-gruppen "Avkriminalisera Cannabis" är en jävla skamfläck. 22'000 medlemmar och inte ens en tredjedel av dom kan förmå sig till att ge 1 dollar var. Det har till och med en rumänsk tiggare råd med, för fan.

När det handlar om att göra en skillnad så står cannabis-communitiet ganska still.
Citera
2015-02-28, 01:28
Medlem
Shuffless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgBlattePostar
Jo, jag lyckades dra ihop lite pengar. Mina följare var goda nog att skänka. Jag tycker dock nästan att facebook-gruppen "Avkriminalisera Cannabis" är en jävla skamfläck. 22'000 medlemmar och inte ens en tredjedel av dom kan förmå sig till att ge 1 dollar var. Det har till och med en rumänsk tiggare råd med, för fan.

När det handlar om att göra en skillnad så står cannabis-communitiet ganska still.
Största grejen är att folk är lata. Jag har råd att skänka 6kr men orkar inte att fiffla med bank kort och skit, om det fanns en knapp som man bara behövde trycka på så skulle nog doneringen öka väldigt mycket.
Citera
2015-02-28, 10:34
Medlem
Javalangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shuffles
Största grejen är att folk är lata. Jag har råd att skänka 6kr men orkar inte att fiffla med bank kort och skit, om det fanns en knapp som man bara behövde trycka på så skulle nog doneringen öka väldigt mycket.

Brinner man inte mer för en politisk fråga förtjänar man ingen förändring. Jämfört med amerikanerna är de svenska cannabisaktivisterna pinsamma.
Citera
2015-02-28, 11:31
Medlem
ArgBlattePostars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Javalang
Brinner man inte mer för en politisk fråga förtjänar man ingen förändring. Jämfört med amerikanerna är de svenska cannabisaktivisterna pinsamma.
Precis.

Citat:
Ursprungligen postat av Shuffles
Jag vet att det är det som är kruxet. Det är därför du och resten av cannabis-skaran är helt dumma i huvudet.

Det enda som krävs är att ta fram sitt kreditkort och skriva ner det som står på det, sen så dras pengarna. Det är verkligen inte mer komplex än så, det är så IndieGoGo fungerar. Du säger att du vill ha en "knapp" att trycka på men det är inte mer komplicerat än att trycka på en knapp.

Det är så provocerande att folk kan sitta hemma och gnälla över "det är ju bara en planta! hur kan det vara olagligt!?" och när dom får chansen att påverka lagstiftningen så säger dom "njäääöööölölghhhjhjjööhöhöö ORKA"
Citera
2015-02-28, 16:59
Medlem
McLesss avatar
Nåja, så jobbigt skulle jag inte säga att det är. Förhoppningsvis så kan du alla dina uppgifter förutom kortnummer utantill.
Citera
2015-02-28, 18:47
Medlem
tengilllls avatar
Det är skitenkelt. Med smarta telefoner kan du till och med scanna kortet med kameran. Inget skrivande. Bara några fåtal tryck. Blip blip...
Citera
2015-02-28, 19:04
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Så som jag ser på saken så tror jag inte det gör någon större skillnad med en till sån här film, finns flera bra dokumentärer ute, men dom ända som är intresserade av att titta på dom är andra som röker..

För mig känns det mest som 'en till i mängden'.

Jag tror det är mer effektivt att på regelbunden basis tala gott om Cannabis var man nu är, på jobbet, på krogen, på släktmiddag osv. Prata med människor och ha en dialog istället för att visa 'ännu' en dokumentär.
Citera
2015-03-01, 12:45
Medlem
ArgBlattePostars avatar
Ja, fast ingen av dom dokumentärerna är gjord av en svensk som brukade ogilla cannabis och handlar om just precis Sverige. Det är klart att ingen du känner vill kolla på en cannabisdokumentär om USA, det handlar inte om ens egna omgivning.

Jag håller med dig om att det är bra att prata med folk också, men opinionskriget mot regeringen sker på flera olika fronter. Varför ska vi begränsa oss? Det är väl bra att göra så mycket som möjligt på så många olika sätt som möjligt.

Att du går runt och pratar med folk du känner kommer knappast få upp ögonen på folk utanför Sverige och förhoppningsvis sätta press på media/regering utifrån. Jag tror inte High Times skulle uppmärksamma dig, t.ex.
Citera
2015-03-01, 13:16
Medlem
jamesdeans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgBlattePostar
Ja, fast ingen av dom dokumentärerna är gjord av en svensk som brukade ogilla cannabis och handlar om just precis Sverige. Det är klart att ingen du känner vill kolla på en cannabisdokumentär om USA, det handlar inte om ens egna omgivning.

Jag håller med dig om att det är bra att prata med folk också, men opinionskriget mot regeringen sker på flera olika fronter. Varför ska vi begränsa oss? Det är väl bra att göra så mycket som möjligt på så många olika sätt som möjligt.

Att du går runt och pratar med folk du känner kommer knappast få upp ögonen på folk utanför Sverige och förhoppningsvis sätta press på media/regering utifrån. Jag tror inte High Times skulle uppmärksamma dig, t.ex.

Håller med helt. Det är trist att folk ska vara så kritiska mot aktivister och säga "Varför gör du X, du borde göra Y istället!" Alla aktivister möts av denna attityden, vad man än gör finns det folk som tycker att man satsar på fel sak och borde göra något annat. Detta gör att aktivister blir demoraliserade, de tappar lusten att ägna sig åt aktivism när de bara möts av kritik. Och ännu fler människor avstår från att ägna sig åt aktivism från första början.

Jag tycker man ska ha en "många bäckar små" attityd istället. Ingen enskild aktivism kommer förändra samhället, men all aktivism tillsammans kanske skapar förändring. Lagen kommer inte ändras pga en enda demonstration, eller en enda insändare. Men alla demonstrationer och dokumentärfilmer och lobbyarbete tillsammans kanske kan skapa förändring. Så därför bör folk sluta kritisera och tänka "gör inte så, gör si" och istället se varje aktivist-handling som ännu en droppe vatten som landar i hinken. Ingen enskild vattendroppe kommer fylla hinken, men efter tillräckligt många droppar blir hinken full.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in