Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2015-02-28, 01:11
  #73
Medlem
Jag har riktigt positiva minnen av frukstunderna på dagis.. Vi fick välja den frukt vi ville från fruktkorgen. Fröken skar sedan upp den frukt man valt eller skalade den, beroende på vald frukt. Jag minns det som avslappnade och mysiga mellanmålsstunder.
Citera
2015-02-28, 01:18
  #74
Medlem
AsburyPerks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supersnut
Skatten höjs nog inte för detta. Skolan får väl se om det ryms i budget eller inte.
Oavsett, så fokuseras det på det jag skrev om kostnad, vänligen bortse från det och läs mina övriga argument.

Så länge skollagen säger en sak och skolan agerar annorlunda är jag inte för frukt i skolan om det inte är så att skolan kan tillse att alla barn får frukt.

Nu gäller denna tråd förskolan såg jag när jag läste mer noggrant, där fick mina och alla barn frukt, utan att det var påtvingat ansvar på oss föräldrar.
Mina argument avser grundskolan där jag anser att alla barn utifrån läge ska ha samma möjligheter för att inte riskera utanförskap eller helt enkelt ska slippa vara ledsna och känna sig utanför, oavsett om detta gäller en dag per termin eller en dag i veckan, pga av att föräldrar missar medskickad frukt.

Jag förstår att alla inte håller med mig, men hoppas ni förstår mina tankar och argument kring detta ämne.

Ok, jag håller inte riktigt med i allt, men givetvis förstår jag dina tankar.

Vill också poängtera att även fast skatten inte nödvändigtvis skulle höjas så är det ju fortfarande finansierat med skattepengar, så det är samma sak.

Mvh
AsburyPerk
Citera
2015-02-28, 04:11
  #75
Medlem
När jag hade fruktstund i skolan så åt jag sötsaker istället...... jag var en fet liten hen
Citera
2015-02-28, 05:02
  #76
Medlem
Antiprotons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AsburyPerk
När jag gick i förskolan så var det en obligatorisk fruktstund, man skulle ha med sig en fruktjävel och alla satt påtvingat och snaskade. Antar att det inte bara var så för mig utan för många andra?

Fruktstund är den sämsta idén någonsin, att barn ska sitta och tvinga i sen en frukt på bestämd tid varje dag. Detta gjorde att jag och många av mina vänner hatade frukt när vi var väldigt små, och man förknippade det med något dåligt. Jag brukade äta frukt hemma och gilla det, efter fruktsstunden hatade jag frukt i flera år. Jag tror inte att det är bra att tvinga på någon frukt och grönt på det viset, det har nog ofta motsatt effekt.

Vad tycker ni? Och figurerar denna idiotiska fruktstund fortfarande i den svenska förskolan?


Mvh
AsburyPerk
jag trodde du skulle komma med mer belägg till varför den borde avskaffas
Citera
2015-02-28, 13:09
  #77
Medlem
Chevrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjoelinder
Jag har riktigt positiva minnen av frukstunderna på dagis.. Vi fick välja den frukt vi ville från fruktkorgen. Fröken skar sedan upp den frukt man valt eller skalade den, beroende på vald frukt. Jag minns det som avslappnade och mysiga mellanmålsstunder.
Håller med detta. Jag var rätt kinkig med maten också och behövde nog den där lilla extra energin.

Minns däremot ofoget med att fröknarna bjöd på frukt som saftiga äpplen och clementiner när vi hade utflykter mitt i smällkalla vintern. Stickande fruktjuice som fryser i ansiktet är ju precis vad man vill ha när man redan är kall för att det blåser snålt som fan (får en känsla av att jag redan skrivit om detta icke-ämne på Flashback).
Citera
2015-02-28, 14:19
  #78
Medlem
Askenars avatar
Hur är det med alkohol och tobaksvanorna i dessa familjer?

Får inte ensamstående föräldrar underhållsbidrag, bostadsbidrag, barnbidrag/studiebidrag?
Citera
2015-02-28, 17:20
  #79
Medlem
GeorgeTakeis avatar
På mina barns f.d. dagis fick vi föräldrar skicka med frukt. Dock hade dagiset ingen fast fruktstund, utan barnen fick äta frukten när de var sugna/hungriga. De hade ett speciellt "fruktbord" där barnen fick sitta ner/sitta still när de skulle äta. Funkade bra tycker jag.
Citera
2015-02-28, 22:15
  #80
Medlem
Blu3Lithiums avatar
Håller med om att påtvingande av frukt och även andra, för barn, kontroversiella maträtter är idiotiskt.

Om föräldrar låtit barn äta frukt, grönt, svamp, fisk, sås, gurka på hamburgare, etc, lika naturligt som att man har ketchup på spaghetti & köttfärssås så hade inga barn haft problem med det. Många barn blir avskräckta av saker som kanske hålls undan lite ''för att barn ändå inte gillar det''.
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback