Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-02-26, 18:46
  #1
Avstängd
Jag tar "Mirtazapin Krka 30mg", och ca en halvtimme efter jag tagit den så blir jag ganska hungrig. Om jag tar två stycken, alltså totalt 60mg, förstärks hungerkänslan än mer då?

Vad jag förstår så är det inte en sån medicin som är farlig att ta för stor dos på.
Citera
2015-02-26, 20:31
  #2
Medlem
Mirtazipin är ett antidepressivt läkemedel tillhörande SSRI-gruppen. Effektiv dygnsdos anges till mellan 15-45 mg och bieffektena är många, varför du INTE bör överskriva förskriven dygnsdos. Ökad aptit kan möjligen förklaras med antidepressiv effekt, men jag har svårt att se hur den skulle komma så snabbt som en halvtimma efter att du tagit tabletten.
__________________
Senast redigerad av Mrpeasly 2015-02-26 kl. 20:36.
Citera
2015-02-27, 07:51
  #3
Medlem
dxdps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrpeasly
Mirtazipin är ett antidepressivt läkemedel tillhörande SSRI-gruppen. Effektiv dygnsdos anges till mellan 15-45 mg och bieffektena är många, varför du INTE bör överskriva förskriven dygnsdos. Ökad aptit kan möjligen förklaras med antidepressiv effekt, men jag har svårt att se hur den skulle komma så snabbt som en halvtimma efter att du tagit tabletten.

Mirtazapin tillhör NaSSA. Ökad aptit kan förklas på andra vis än den antidepressiva effekten och hunger kan visst komma inom en halvtimme. Oklar anledning (för mig) i alla fall.
Citera
2015-02-27, 12:51
  #4
Medlem
Photoshoppeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joons.
Jag tar "Mirtazapin Krka 30mg", och ca en halvtimme efter jag tagit den så blir jag ganska hungrig. Om jag tar två stycken, alltså totalt 60mg, förstärks hungerkänslan än mer då?

Vad jag förstår så är det inte en sån medicin som är farlig att ta för stor dos på.

Man blir hungrig och vill äta på Mirta. Jag kan inte svara på om du blir mer hungrig av större dos. Men öka inte utan läkares ordination, det kan vara ganska besvärligt att sluta med den i vissa fall och det blir nog inte lättare om du höjer dosen.
Citera
2018-08-18, 21:02
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joons.
Jag tar "Mirtazapin Krka 30mg", och ca en halvtimme efter jag tagit den så blir jag ganska hungrig. Om jag tar två stycken, alltså totalt 60mg, förstärks hungerkänslan än mer då?

Vad jag förstår så är det inte en sån medicin som är farlig att ta för stor dos på.

Vill förtydliga här! Det finns alltid risker med läkemedel, och Mirtazapin är inte helt riskfritt, speciellt i kombination med överdosering, över de relativt "säkra" terapeutiska doserna.

Det vill säga, ditt påstående är helt fel! Det kan visst vara farligt att, "ta för stor dos" (överdosering över de terapeutiska doserna). Detta då, Mirtazapin påverkar din hjärna och din kropps funktionalitet.

Exempelvis så kan okontrollerat intag av Mirtazapin påverka ditt hjärta negativt, och även resutera i allvarliga förlopp, så som; QT-förlängning och Torsade de pointes, hypertension och dödsfall.


Se denna text från, fass.se.
"""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""" ""
Överdosering
Nuvarande klinisk erfarenhet angående överdosering med enbart mirtazapin indikerar att symtomen vanligen är milda. Påverkan av centrala nervsystemet med förvirring och långvarig sedering har rapporterats tillsammans med takykardi och mild hyper- eller hypotension. Dock finns risk för allvarligare förlopp (även fatala) med doser som är betydligt högre än de terapeutiska, speciellt vid kombinerad överdosering. I dessa fall har också QT-förlängning och Torsade de pointes rapporterats.

Vid överdosering ska symtomatisk behandling och understöd av vitala funktioner ges. EKG-övervakning bör ske. Aktivt kol eller ventrikelsköljning ska också övervägas.

Pediatrisk population

De lämpliga åtgärder som beskrivs för vuxna bör vidtas i händelse av överdosering hos pediatriska patienter.
"""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""" ""
Källa: http://bit.ly/2OHYzEb
---------------------------------------------------------
Hoppas detta klargjorde något!
Medveten om att tråden är gamal, men vill ändå bidra med denna informationen ovan.

Detta så att ingen får för sig att agera amatör-läkare, och vräka i sig extratabletter, och riskera problematik pga, överdosering. Tänk på att följa din läkares ordinationer.

Tänk att du i värsta fall kan dö (se: http://bit.ly/2OHYzEb, under rubriken: Överdosering).

/ Var försiktig!
Citera
2018-08-18, 21:38
  #6
Medlem
SvartaBjorns avatar
Då denna tråd blivit aktiv igen så flyttas den till rätt forum.

Medicin och hälsa --> Psykiatri och psykofarmaka
/Moderator
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback