Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-08-26, 10:30
  #25
Medlem
MuscleSharks avatar
Jag skrev att man kan testa glutenfritt havre om man inte tal havre med gluten.
Hambug kan du kalla det om du vill, men jag menar bara att man inte ska ata sant som man mar daligt over.
Lakarna vet inte speciellt mycket om sant har. Battre att ga till en dietist.
Citera
2016-08-26, 11:55
  #26
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Om du ar saker pa att du har du problem med gluten sa ska du halla dig ifran havre. Glutenfria ar att rekommendera i sana fall.

Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Jag skrev att man kan testa glutenfritt havre om man inte tal havre med gluten.
Hambug kan du kalla det om du vill, men jag menar bara att man inte ska ata sant som man mar daligt over.
Lakarna vet inte speciellt mycket om sant har. Battre att ga till en dietist.
Tror du får formulera dig lite bättre i så fall...
Havre finns inte med gluten. Det är vid tillverkningen som det kan kontamineras med gluten, det finns ej i produkten från början.
Celiaki fastställs av läkare (blodprov för antikroppar mot gluten och tunntarmsbiopsi), dietist lägger dieten för dig sedan. Men innan du kommit så långt som till kostråd från dietist så bör man ha kollat tarmslemhinnan innan, och det gör då inte dietisten.
Citera
2016-11-28, 18:09
  #27
Medlem
Chuppenxs avatar
Jag hittade 2 artiklar om detta ämne som jag finner väldigt intressant :)
http://www.thehealthyhomeeconomist.c...ts-not-gluten/
http://gluten-celiaki.blogspot.de/20...sjukdomar.html
__________________
Senast redigerad av Chuppenx 2016-11-28 kl. 18:13.
Citera
2016-12-22, 11:35
  #28
Medlem
Choklad-Mackas avatar
Tror alla kan få lite, lite mer mental klarhet med att sluta med gluten. Inte farligt på något sätt.
Citera
2016-12-22, 11:40
  #29
Medlem
Choklad-Mackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rymdsol
Någon som vet om mörk choklad innehåller gluten?

Vet någon om kakao innehåller kanin?
Citera
2017-01-02, 19:36
  #30
Medlem
TRIPLERAiNBOW.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaggillarmat
Havre finns inte med gluten. Det är vid tillverkningen som det kan kontamineras med gluten, det finns ej i produkten från början.

Även havre & majs består delvis av gluten(lim)proteiner. Vete: gliadin. Havre: avenin. Majs: zein. Även om dessa ej speglar vetelim, kan också ren havre & majs skada. Undviker själv dessa glömda glutenproteiner vilka har givit symptom minnande om gliadinolycka.
Citera
2017-01-16, 23:34
  #31
Medlem
Du kan definitivt vara glutenintollerant utan att ha celiaki
Det enda sättet att ta reda på om du är glutenintollerant är att ta bort gluten och ev laktos i ca 3 mån ev 6 mån och se om du må bättre

Glutenintollerans utan celiaki kan ev kallas ncgs

Att ta ett celiaki prov är en falsk trygghet och nästan värdelöst, men man kan ju alltid göra det om man vill

se
npif.no
http://www.matochpsyke.se/
__________________
Senast redigerad av batshake 2017-01-16 kl. 23:36. Anledning: fattas text
Citera
2017-02-15, 22:50
  #32
Medlem
Var äter ni för något? Själv har jag glutenfritt havregyn, frukt, kött, fisk, potatis, sötpotatis, och grönsaker. Äter typ liknande mat varje dag.
Citera
2019-03-05, 23:15
  #33
Medlem
urverksapelsins avatar
Ok,min tur att hoppa på tåget- som fasta 40 dagar före påsk kör jag härmed glutenfritt.
Skippar bröd, pasta. Något annat? Det jobbiga lär ju bli öl, för det innehåller visst gluten.
Giv mig tips alla!
Kikärtor, är det ok? Potatis? Viktigast av allt, bulgur?
Glass?
Finncrisp?
Vad äter man till frukost? (utom havregrynsgröt och ägg)
Citera
2019-03-05, 23:19
  #34
Avstängd
F.Hansens avatar
Ja om man har något problem med kroppen som man antar är hälsorelaterat vilket det oftast är, så bör man experimentera med kosten för att se vad som är bra och inte.

Dock är ju enormt många idioter hookad på det glutenfria tramset. Kanske ett sätt för dem att inte trycka 10 kanelbullar på en gång.
Citera
2019-03-06, 00:15
  #35
Medlem
Stryp-Enoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F.Hansen
Ja om man har något problem med kroppen som man antar är hälsorelaterat vilket det oftast är, så bör man experimentera med kosten för att se vad som är bra och inte.

Dock är ju enormt många idioter hookad på det glutenfria tramset. Kanske ett sätt för dem att inte trycka 10 kanelbullar på en gång.

Jag skulle säga att om man är en filur som anser träning och den egna fysiken är väldigt viktig kan man gott experimentera med kosten. Oavsett om man känner sig i god form och inte har några som helst problem med kroppen. Så länge man tycker det är intressant och kul.

Själv var jag i extremt bra form men fick för mig att testa en ny diet ändå för två år sedan. Förändrat kosten stegvis och idag äter jag väldigt annorlunda jämfört med de flesta. Är i mitt livs form och bara upplevt min kost-förändring positivt. Aldrig varit så rippad som nu och haft så mycket energi. Sett fina framsteg i rodd som är mitt stora fokus. Mår kort och gott bättre trots att jag mådde bra innan.

Käkar en diet som jag antar man skulle kunna kalla någon slags periodvis mix mellan låg kolhydrat/ketogen och carnivore diet. Mängder med kött, inälvsmat och "annorlunda bitar"( brosk, märg etc), typ äta allt på djuret inte bara rent muskelkött. Allt hemlagat, väldigt mycket vilt från jakt. Fått noll sockersug också som resultat av hur jag äter. Hade aldrig trott det var möjligt tidigare, det är verkligen helt noll.

Maten är god, kul att laga och hitta på nya recept. Skulle aldrig få för mig att börja käka gluten igen. Finns ingen anledning. Bröd, pasta etc är inga kulinariska mirakel och inget vi behöver för att må bra. Jag saknar det inte. Jag kan inte bevisa det men jag är övertygad att jag mår bättre utan gluten trots att jag inte är allergisk. Kan bara gå på mina egna erfarenheter.
__________________
Senast redigerad av Stryp-Enok 2019-03-06 kl. 00:20.
Citera
2019-03-06, 00:32
  #36
Avstängd
F.Hansens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stryp-Enok
Jag skulle säga att om man är en filur som anser träning och den egna fysiken är väldigt viktig kan man gott experimentera med kosten. Oavsett om man känner sig i god form och inte har några som helst problem med kroppen. Så länge man tycker det är intressant och kul.

Själv var jag i extremt bra form men fick för mig att testa en ny diet ändå för två år sedan. Förändrat kosten stegvis och idag äter jag väldigt annorlunda jämfört med de flesta. Är i mitt livs form och bara upplevt min kost-förändring positivt. Aldrig varit så rippad som nu och haft så mycket energi. Sett fina framsteg i rodd som är mitt stora fokus. Mår kort och gott bättre trots att jag mådde bra innan.

Käkar en diet som jag antar man skulle kunna kalla någon slags periodvis mix mellan låg kolhydrat/ketogen och carnivore diet. Mängder med kött, inälvsmat och "annorlunda bitar"( brosk, märg etc), typ äta allt på djuret inte bara rent muskelkött. Allt hemlagat, väldigt mycket vilt från jakt. Fått noll sockersug också som resultat av hur jag äter. Hade aldrig trott det var möjligt tidigare, det är verkligen helt noll.

Maten är god, kul att laga och hitta på nya recept. Skulle aldrig få för mig att börja käka gluten igen. Finns ingen anledning. Bröd, pasta etc är inga kulinariska mirakel och inget vi behöver för att må bra. Jag saknar det inte. Jag kan inte bevisa det men jag är övertygad att jag mår bättre utan gluten trots att jag inte är allergisk. Kan bara gå på mina egna erfarenheter.

Härligt att du hittat något som funkar för dig. Det intressanta vore dock om du åt gluten i rimlig mängd igen och såg några bieffekter.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback